Digitoday

Television mobiilipeleistä tuli miljoonabisnes

Julkaistu:

Televisiossa pyörivien kännykkäpelien suosio on kasvanut voimakkaasti. Markkinatutkimusyhtiö Prisma researchin tutkimuspäällikkö Kalle Snellman arvioi, että suomalaisilla mobiilipelimarkkinoilla rahaa liikkuu jo vuodessa 5-7 miljoonaa euroa.


Summan jakaantuminen toimijoiden kesken on epäselvää.

Yksimielisiä ollaan siitä, että markkinaykkönen on MTV3, mutta muuten toimijat ovat vaitonaisia markkinaosuuksistaan.

MTV3:n kännykkäpeleistä vastaava johtaja Jorma Härkönen ei paljasta, miten paljon pelit tuottavat. Hän sanoo, että rahasammosta ei ole kyse, sillä kännykkäpelejä esitetään aikoina, jolloin kanavalla ei ole ohjelmaa, jonka yhteyteen sijoittaa mainoksia.

Härkönen arvioi, että MTV3 ja Subtv pyörittävät viikossa noin kymmentä erilaista kännykkäpeliohjelmaa. Ohjelmia esitetään päivä- ja yöaikaan, mikä pitää yleisön pienenä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

TV2:n vastaava ohjelmapäällikkö Olli Tola sanoo, että Yleisradio pyrkii vastaamaan interaktiivisuuden vaatimuksiin. Yleisradiokin lähettää kännykkäpeliohjelmansa normaalin ohjelma-ajan ulkopuolella.

- Tämä tarkoittaa myöhäisiltaa ja aamulla ennen ohjelman alkamista, Tola kertoo.

Yleisradio on julkisen palvelun yhtiö. Tolan mukaan tämä tarkoittaa erilaista lähestymistapaa pelimarkkinoiden kilpailutilanteeseen, koska Yleisradio ei toimi pelimarkkinoilla voittoa tavoittelevan yrityksen tavoin.

Yleisradion mobiilipelien tuotto on jäänyt kymmeniin tuhansiin euroihin, ja yhtiö odotti parempaa suosiota peleilleen. Tola arvioi, että pelien sisältö ei vedonnut nuoriin katsojiin, koska ne ovat sisällöllisesti haastavampia kuin kilpailijoiden. Tolan mukaan tämä vaikuttanee tulevaisuudessakin Yleisradion pelien suosioon.

Mediayhtiöt ovat vaitonaisia mobiilipeliensä kustannuksista. Yhtiöiden mukaan kyse on liikesalaisuuksista.

MTV3 tuottaa osan matkapuhelinpeleistään itse ja tilaa osan valmispakettina alihankkijoina toimivilta tuotantoyhtiöiltä. Yleisradio puolestaan tilaa pelipalvelunsa ulkopuolelta. Tolan mukaan yhtiö ei maksa alihankkijoilleen peleistä. Yleisradion sopimuksissa alihankkijalle tuloutetaan prosentuaalinen osuus saatujen viestien arvosta.

Mobiilipelien markkinat ovat kehittyneet Euroopassakin. Espanjalaisen tutkimusyhtiö Infoadexin tietojen mukaan eurooppalaiset televisioyhtiöt ansaitsivat vuoden 2006 ensimmäisten kuuden kuukauden aikana yli 24 miljoonaa euroa kännykkäpeleistä.

Summa on yli viisi prosenttia enemmän, kuin edellisenä vuonna samaan aikaan.

Suomessa mobiilipelien markkinat kasvoivat ryminällä vuoden 2000 jälkeen, mutta nyt kasvu on taittumassa.

- Kasvu oli huikeaa, koska (kännykkäpelien) kantaluku oli nolla. Nyt eletään normaalissa markkinatilanteessa, jossa toiminta kasvaa, mutta ei samaa tahtia kuin ennen, Härkönen sanoo.

Toistaiseksi teleoperaattoreilla ei ole hinkua television kännykkäpelien markkinoille.

TeliaSoneran sisältöpalveluista vastaava Juhani Kivikangas sanoo, että yhtiö ei aio laajentaa toimintaansa kännykkäpelaamiseen.

Haluttomuus johtuu siitä, että operaattorit tienaavat joka tapauksessa.

Kun yksi pelitekstiviesti maksaa esimerkiksi euron, tästä summasta TeliaSonera ansaitsee noin 20-30 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää