Tiedostoja siirretään, papereita skannataan - Digitoday - Ilta-Sanomat

VVO siivoaa ja setvii asiakirjansa

VVO ryhtyy yhtenäistämään laajaa dokumentaatiotaan yhteen järjestelmään. VVO on asumispalveluita tarjoava osakeyhtiö, jonka liiketoiminnot jakautuvat useisiin eri tytäryhtiöihin. Dokumenttien hallinnan haasteena ovat tytäryhtiöiden erilaiset vaatimukset dokumentaatiolle ja näin asiakirjojen luonteva ja luotettava luokittelu, AffectoGenimap taustoittaa. Yritys toimittaa VVO:lle Hummingbird-tuotteeseen perustuvan dokumenttienhallintaratkaisun.

9.6.2006 14:43

- VVO:n toiminnan laajuus johti siihen, että keskitetty dokumenttien hallinta oli välttämätön askel. Sähköistenkin asiakirjojen määrä on jo miljoonan luokkaa, ja monet dokumentit ovat vain paperisina kussakin toimipaikassa, VVO:n järjestelmäsuunnittelija Ilkka Teittinen kuvaa tilannetta.

- Uusi dokumenttienhallintaratkaisu on iso muutos ja se edellyttää uudenlaisia prosesseja. Olemme nyt saaneet järjestelmän pohjan eli määrittelyt valmiiksi, ja vähitellen opettelemme uutta dokumentaatiorakennetta metatietojen laatimisineen. Kertaheitolla emme velvoita kaikkia ottamaan käyttöön uutta ratkaisua, kun samalla on myös muita laajoja it-hankkeita menossa.

Syksyn aikana varmistetaan, että VVO:n henkilöstö osaa käyttää Hummingbirdiä, ja täyteen käyttöönsä järjestelmä otetaan vuonna 2007.

- Vanhoja sähköisiä tiedostoja siirretään vähitellen dokumenttien hallintaan ja samalla pyritään siivoamaan tarpeettomat asiakirjat pois. Paperidokumentaation osalta tallennetaan sijaintitiedot ja vain välttämättömät dokumentit skannataan uuteen järjestelmään. Tällaisia voivat olla esimerkiksi asuntojen ja talojen pohjapiirrokset ja muut kuvat, Teittinen hahmottaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?