Kännykkään sopii 1-4 mainostekstaria viikossa

Pear-tutkimusprojektissa selvitettiin yli neljäntuhannen suomalaisen kuluttajan kokemuksia mobiilipalveluiden käytöstä ja tekstiviestipohjaisen mobiilimarkkinoinnin vastaanottamisesta. Yli 70 prosenttia tutkimukseen vastaajista on vastaanottanut tekstiviestimarkkinointia puhelimeensa kuluneen kuukauden aikana.

2.2.2006 9:06

Tekstiviestimarkkinoinnin määrä haluttiin pitää suhteellisen pienenä: sopivimmaksi määräksi arvioitiin yhdestä neljään viestiä viikossa.

Yli puolet vastaajista oli tilannut logoja ja soittoääniä, tai osallistunut tekstiviestillä arvontoihin. Vajaa kolmannes oli osallistunut tekstiviestillä tv-ohjelmiin. Mobiilimarkkinoinnin yleistymisestä ja tehokkuudesta kertoo Pearin mukaan myös se, että yksi kymmenestä vastaajasta kertoi ostaneensa tuotteen/palvelun tekstiviestin perusteella.

Naiset näyttäisivät aineiston valossa olevan miehiä innokkaampia tilaamaan logoja ja soittoääniä sekä osallistumaan tekstiviestikilpailuihin ja -äänestyksiin. Ikäryhmien välillä on myös havaittavissa eroja, erityisesti jos verrataan vanhinta ikäryhmää muihin.

Kuluttajien halukkuuteen vastaanottaa tekstiviestimarkkinointia vaikuttavat useat tekijät, suurimpina koettu hyödyllisyys ja kontekstisidonnaisuus. Sosiodemograafisilla tekijöillä ei näyttäisi olevan juurikaan vaikutusta halukkuuteen, joskin korkeasti koulutetut eivät suhtaudu yhtä positiivisesti tekstiviestimarkkinointiin kuin nuoriso.

Omaan operaattoriin luotetaan

- Tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa joita maailmalla ja Suomessa on toteutettu viime aikoina. Yllättävintä tuloksissa oli se, että omaan matkapuhelinoperaattoriin luotettiin markkinointikanavana enemmän kuin muihin markkinoijiin. Tämä on selvä positiivinen viesti suomalaisten matkapuhelinoperaattoreiden suuntaan, kertoo tutkimushankkeen vastuullinen johtaja tutkimusprofessori Heikki Karjaluoto Oulun yliopistosta.

Tulosten mukaan mobiilimarkkinointia vastaanotetaan tällä hetkellä eniten omalta matkapuhelinoperaattorilta, mutta myös enenevissä määrin muista lähteistä kuten sms-hakupalveluista, kaupoilta ja ravintoloilta.

- Matkapuhelinoperaattorille tekstiviestikanava on ollut luonnollinen tapa jakaa tietoa asiakkaille. Pear-hankkeen avulla olemme saaneet tietoa mobiilimarkkinoinnin yleistymisestä ja kehityssuunnista niin meillä kuin maailmallakin, mikä on tärkeää arvioitaessa mobiilin markkinointikanavan tulevaisuuden kasvua ja menestystä, toteaa osastopäällikkö Jarkko Utriainen DNA Finlandista.

Vastaajat 16-70 -vuotiaita

Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä tutkimuslaitosten sekä yritysten kanssa. Vastaukset kerättiin viime marras-joulukuun aikana verkkokyselyllä. Vastaajat olivat 16-70 -vuotiaita. Pear-projekti kuuluu Teknologian Kehittämiskeskus Tekesin Fenix - Vuorovaikutteinen tietotekniikka -teknologiaohjelmaan.

Tutkimusosapuolet hankkeessa ovat Oulun yliopiston markkinoinnin yksikkö, VTT, Oulun seudun ammattikorkeakoulun Raahen tekniikan ja talouden yksikkö, Pehr Brahe ohjelmistolaboratorio sekä Helsingin kauppakorkeakoulun markkinoinnin ja johtamisen laitos.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?