Virastossa käynti huvittava ajatus

Vaikka Google jyrääkin muut verkkobrändit ylivoimaisella arvostuksellaan, vahvoja verkkobrändejä ovat onnistuneet luomaan Suomessa muutkin

18.11.2005 14:36

Verkkobrändien arvostus Suomessa 2005 -tutkimuksessa arvostetuimpien verkkobrändien kärkikolmikkoon on Googlen ja YTV:n Reittioppaan ohelle noussut nyt ensimmäistä kertaa pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet-palvelu, jossa kirjaston käyttäjät voivat muun muassa uusia lainojaan ja tehdä aineistovarauksia.

Helsingin kaupunginkirjasto ilmoittikin juuri lakkauttavansa puhelinuusintapalvelunsa vähäisen kysynnän vuoksi, joten pääkaupunkiseutulaiset ovat ilmeisesti ottaneet verkkopalvelun todella omakseen, Taloustutkimus päättelee.

Helpotusta elämään

Tutkimuspäällikkö Lotta Nivarin mukaan julkiset asiointipalvelut saavat ansaitusti suomalaisilta arvostusta.

- Hyvin toimivat sähköiset palvelut helpottavat kansalaisten jokapäiväistä elämää ja sitä kautta herättävät luottamusta ja arvostusta. Nivari viittaa HelMetin lisäksi muun muassa Finlex-palveluun sekä Kelan, Verohallinnon ja työministeriön verkkopalveluihin, jotka eivät nekään joudu sijoitustaan verkkobränditutkimuksessa häpeämään.

- Suomalaiset osaavat arvostaa sitä, että asioita saa hoidettua nopeasti ja luotettavasti verkossa. Moni jo huvittuu ajatuksesta, että menisi henkilökohtaisesti käymään vaikkapa verovirastossa tai työvoimatoimistossa, tai soittaisi kirjastoon.

Arvostetuimpien verkkobrändien kärkikymmenikön muodostavat nyt seuraavat verkkobrändit: Google, Helmet, YTV Reittiopas, Ilmatieteen laitos, Finlex, Telkku.com, Työministeriö/mol.fi, VR, YTJ ja YLE.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?