Digitoday

Googlen linkkipuuroon hukkuvat hyvätkin sivut

Julkaistu:

Monen yrityksen kotisivut hukkuvat Googlen miljardien sivujen tietokantaan. Kotisivujen löydettävyyttä linkkipuuron joukosta on kuitenkin mahdollista parantaa.
Yrityksen kotisivujen ja verkkopalveluiden löytyminen hakukoneilla on muodostunut kriittisen tärkeäksi. Hyvätkin sivut hukkuvat Googlen tarjoilemaan osumien massaan ja asiakas ei löydä tarvitsemaansa palvelua.

Sivujen sijoittumista hakutuloksissa parantaa hakuoptimointi, jossa sivuja muokataan sellaisiksi, että hakurobotit löytävät ne paremmin. Esimerkiksi ohjelmistoyritys Tekla on kolminkertaistanut sivustonsa kävijämäärän hakuoptimoinnin avulla 15 000 kuukaudessa.

Yritys voi parantaa itsekin sivujen löydettävyyttä, mutta Suomesta löytyy myös useita optimointipalvelua tarjoavia yrityksiä. Alan suurin, helsinkiläinen Total Management kasvaa kohisten, ja sen henkilöstömäärä on kasvanut vuodessa kuudesta 26:een. Konsultoinnin lisäksi yritys myy hakusanoja Googleen ja muihin hakupalveluihin.

Hakupalvelua
osataan jo ostaa


Suomessa tehdään päivittäin Googlella noin neljä miljoonaa hakua. Total Managementin toimitusjohtaja Risto Poutiaisen mukaan joka viidennessä haussa hakija haluaa löytää palvelun tai ostettavan tuotteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Poutiainen on juuri julkaissut opaskirjan siitä, miten yritykset voivat parantaa löydettävyyttään Googlessa. Ensi talvena pitkän linjan nettimieheltä on tulossa myös kirja Googlesta.

– Parhaiten hakukoneoptimointia hyödyntävät jo matkailuyritykset ja internetkauppa, Poutiainen arvioi.

Hakutulosta voi parantaa lisäämällä sivuille esimerkiksi kohtuullisesti yrityksen toiminnan kannalta oleellisia avainsanoja. Varma mutta kalliimpi keino päästä hakujen kärkeen on ostaa sponsoroitu linkki Googlesta.

Hakujen kriittisyyden kasvaessa on kasvanut myös niiden manipulointi. Yksi keino harhauttaa hakukonetta on esimerkiksi kirjoittaa sivuille valkoisella valkoiselle pohjalle iso määrä hakusanoja. Google ei salli myöskään sitä, että käytetään porttisivuja, joihin on ujutettu lukuisia sanoja.

– Jos tällaisesta jää kiinni, päätyy helposti Googlen mustalle listalle, josta on melkein mahdotonta päästä pois, Poutiainen varoittelee.

Kilpailija
tekee jäynää


Erityisen inhottavaa on, jos yrityksen nimellä haettaessa listauksen kärjessä komeilee kilpailijan kotisivut.

Finnair joutui putsaamaan hakutulostaan lakimiesten voimin, kun finnair-hakusana tuotti kasan kilpailevien yhtiöiden ja ulkomaisten matkapalveluiden sivuja, jotka eivät edes myyneet Finnairin lentoja.

Vaikeampaa putsaaminen on, jos yrityksen nimi on yleissana. Esimerkiksi hakusana 'taivas' tarjoaa ensimmäisenä linkkinä Mainostoimisto Pintan sivuja ja vasta sen jälkeen mainostoimisto Taivaan kotisivuja.

Taivaan teknologiajohtaja Toni Viemerön mukaan heitä ei Pintan toiminta haittaa. Viemerön mukaan netti ei ole mainosyhtiölle tärkeä markkinointikanava ja sen huomaa heidän sivuistakin.

Uusmediaa tuottavassa Taivasego-yksikössä hakustrategioita on sen sijaan jouduttu miettimään.

– Erityisesti viime aikoina aihe on noussut esiin. Teimme juuri sivut asianajotoimisto Krogerukselle, joissa on panostettu siihen, että ne ovat helposti löydettävissä. Niihin ei laitettu liikaa hakusanoja ja otsikkotageja käytettiin oikein, Viemerö kertoo.

Ranskassa ja Yhdysvalloissa vastaavanlaisista rikkeistä on istuttu oikeudessa asti ja Google itsekin on joutunut maksumieheksi, kun se ei ole korjannut hakutulosta tarpeeksi nopeasti. Kriteerit hakusanojen myynnissä ovatkin tiukentuneet.

– Me emme esimerkiksi myy hakusanoja kuin suoraan yrityksille itselleen. Sellaisille sivustoille, jotka ovat olemassa vain linkatakseen muualle, emme myy hakusanoja, Poutiainen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää