Digitoday

Pelien modit tutkittiin Tampereella

Julkaistu:

Peliharrastajien parissa pelien muokkaus ja omien pelisisältöjen tuottaminen ovat kasvavassa roolissa. Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion julkaisema uusi tutkimus esittelee pelimuunnelmien kehittämiseen ja jakeluun keskittyvän modiharrastuksen syntyä ja kehitystä sekä kartoittaa modaajien tuottaman pelisisällön kirjoa.
Kaupallisten pelituottajien suhde modaukseen on ollut ristiriitainen. Harrastajien kehittämät sisällöt voivat kasvattaa pelituotteen arvoa ja houkuttelevuutta sekä pidentää myös kaupallisen tuotteen elinkaarta. Toisaalta modiyhteisöjen tukemisesta voi syntyä runsaasti ylimääräisiä kustannuksia, eivätkä fanituotannon konkreettiset taloudelliset hyödyt ole yleensä helposti mitattavissa.

Harrastajien luomat sisällöt ovat voineet tyylillisesti poiketa suurestikin kaupallisista tuotteista aiheuttaen myös kielteistä julkisuutta. Kaikesta huolimatta monet pelinkehittäjät ovat kuitenkin asettuneet aktiivisesti tukemaan modiharrastuksen kehitystä.

Kolmen pelin modit ruoditaan

Tero Laukkasen tutkimus "Modding Scenes: Introduction to User-Created Content in Computer Gaming" (pdf) on Tampereen yliopiston mukaan ensimmäisiä mittavampia modeihin ja modaukseen keskittyviä tutkimuksia. Se sisältää johdatuksen modikulttuurin kehitykseen anonyymistä alakulttuurista pelikulttuurin näkyväksi osaksi, jonka myös peliteollisuus ottaa pelien kehitysvaiheessa yhä painokkaammin huomioon.

Tutkimuksessa modit on sijoitettu osaksi laajempaa kokonaiskuvaa pelien harrastuksesta ja modernista fanikulttuurista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tarkempi analyysi tarjotaan kolmen pelin tai pelisarjan ympärille kehittyneestä modikulttuurista: Half-Life (Valve 1998), The Sims (EA/Maxis 2000) sekä Grand Theft Auto III/Vice City ("GTA"; Rockstar 2003).

Tutkimuksessa osoitetaan modien ja modikulttuurin kehittyneen useisiin osa-alueisiin ja eri pelityyppien ympärille kehittyneiden modikulttuurien poikkeavan toisistaan.

Toimintaseikkailupeli Half-Life on kääntynyt harrastajien käsissä muun muassa kokonaan uudentyyppiseksi, suosituksi tiimipeliksi Counter-Strike, jonka ympärille on kehittynyt oma pelikulttuurinsa.

Elämäsimulaatio The Sims on puolestaan tuonut modiharrastuksen piiriin aivan uusia ryhmiä. GTA taasen on Laukkasen mielestä kiinnostava osoitus siitä kuinka pelin modaus saattaa kukoistaa huolimatta siitä, että pelin kehittäjä ei sitä suoranaisesti mitenkään tue.

Ensimmäinen kattava kokonaisselvitys

Yliopisto kertoo tutkimuksen sisältävän ensimmäisen kattavan kokonaisesityksen pelimodifikaatioiden eri tyypeistä sekä kansainvälisen, internetiä hyödyntävien modaajaverkostojen toiminnasta ja harrastajien käyttämistä työkaluista.

Julkaisu on syntynyt osana Tekes-rahoitteista tutkimushanketta Mobile Content Communities (MC2).

Kommentit

    Näytä lisää