Koulujen mukaan mobiilimarkkinoinnin ja -viestinnän suurimmat esteet liittyvät mielikuviin. Mobiuz-projektissa keskitytään purkamaan juuri näitä esteitä.
Mobiili on hienovarainen kanava tullen kuluttajan henkilökohtaiselle alueelle: käteen, lähelle sydäntä, tunnetta ja järkeä. Mobiilin mahdollisuuksia ei pidä tärvätä spämmiin, osapuolet varoittavat.
Mobiuz-projektin tavoitteena on, että mainostajat voivat tuottaa eleganttia, korkealaatuista mobiilia markkinointiviestintää, jonka kuluttaja kokee parhaimmillaan oivallisena palveluna. Projekti rahoitetaan Länsi Suomen EU-tavoite 2 -ohjelmasta.
"Ammattilaiset saatava saman pöydän ääreen"
Vielä vuosituhannen alussa Suomi oli mobiilin ihmemaa, mutta tällä hetkellä muualla maailmassa toteutetaan kiinnostavimmat interaktiiviset mobiilikampanjat, koulut katsovat.
Samaan aikaan mainosalan sanotaan elävän rajua muutosta. Alaa hallitsevat muutamat suuret toimijat, ja yhä useammin Suomessa toteutettavat kampanjat suunnitellaan ulkomailla.
- Alan ammattilaiset on saatava saman pöydän ääreen, sillä yhteisen näkemyksen muodostaminen mobiilimainonnasta on välttämätöntä. Tarvitaan mainostoimistojen ja heidän asiakkaidensa yhteinen oivallus siitä, miksi mobiilista kannattaa olla kiinnostunut, sanoo Mobiuz-hankkeen projektipäällikkö Tapani Launonen.