Digitoday

"Taskupuhelut" kasvava kiusa Hätäkeskuslaitokselle

Julkaistu:

Nykyisin jo yli 60 prosenttia eli vuosittain lähes kaksi miljoonaa hätäpuhelua tulee matkapuhelimista. Matkapuhelimien yleistyminen on aiheuttanut lisähaasteita hätäkeskustyöhön.
- Yhä useammin soittaja ei osaa kertoa tarkkaa sijaintiaan, koska hätäilmoitus tehdään tien päältä tai vieraalta paikkakunnalta. Ennen hätäpuhelu soitettiin lähimmästä talosta, kaupasta tai puhelinkioskista, jonka osoite oli tiedossa, muistaa Hätäkeskuslaitoksen palvelutuotantopäällikkö Marko Nieminen.

Toinen haaste on niin sanottujen mykkien puheluiden ja virhesoittojen sekä jopa ilkivaltasoittojen lisääntyminen. - Matkapuhelimen näppäinlukko ei estä hätäpuhelun soittamista, mikä aiheuttaa useimmat niin sanotut taskupuhelut, Nieminen jatkaa.

Hätäpuhelujen määrä myös lisääntyy, kun kolaripaikan ohi ajaneet saattavat ilmoittaa joukolla samasta tapauksesta.

Soittajan sijainti selville kymmenessä sekunnissa

Kesällä viidessä hätäkeskuksessa käyttöön otetun matkapuhelimen paikannusjärjestelmän tavoite on nopeuttaa hädässä olijan paikannusta. Matkapuhelimesta soitettu hätäpuhelu ohjautuu alueen tukiaseman kautta automaattisesti lähimpään hätäkeskukseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

- Aiemmin paikannus on edellyttänyt paikannuspyynnön toimittamista matkapuhelinoperaattoreille ja prosessi on ollut hidas. Nyt hätäkeskuspäivystäjä voi tarvittaessa käynnistää suoraan tietojärjestelmästä paikannuspyynnön, kun liittymän käyttäjä on ilmeisessä hädässä tai vaarassa, ja saada tiedon soittajan sijainnista noin kymmenessä sekunnissa, Nieminen kertoo.

Paikannustarkkuus on kaupunkialueilla parhaimmillaan kymmeniä metrejä ja harvaan asutuilla alueilla, erämaa-alueilla sekä isoilla vesistöalueilla yhdestä kahteen kilometriä. Tarkkuus riippuu tukiasematekniikasta ja matkapuhelinoperaattorin paikannuspalvelimesta, joita molempia ollaan kehittämässä.

Yli 300 paikannusta kuussa

- Vielä on liian varhaista arvioida järjestelmän hyötyä laajasti, mutta nykyiselläkin tarkkuudella se on hyvä apuväline päivystäjän työhön etenkin taajama-alueiden ulkopuolella tapahtuneissa onnettomuuksissa. Paikannuksia on tehty kuukausittain arviolta yli kolmesataa kertaa, mikä osoittaa, että järjestelmää tarvitaan. Tärkein paikkatieto hätätilanteissa saadaan silti edelleen soittajan itsensä ilmoittamana, Marko Nieminen tähdentää.

Järjestelmä mahdollistaa paikkatiedon kyselyn hätäkeskuksen tietojärjestelmästä kaikkien Suomessa toimivien matkaviestinoperaattoreiden verkon matkapuhelimiin sim-kortin ollessa puhelimessa. Paikannusjärjestelmä on otettu käyttöön Hämeen, Pirkanmaan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon sekä Lapin hätäkeskuksissa. Järjestelmä laajenee vaiheittain koko maahan. Myös muista hätäkeskuksista pystytään tekemään matkapuhelimen paikannus tarvittaessa.

Kommentit

    Näytä lisää