Digitoday

Analogisen mainonnan vastaisku

Julkaistu:

Nykyajan pitäisi laajentaa mukanaan sähköinen viestintä kaikkialle. Amerikkalainen mainonta kuitenkin näyttää osittain vastustavan trendiä, sillä viime aikoina massamainoskirjeet ovat saaneet uutta nostetta.
Samalla puhelinmarkkinointi on kuihtumassa pois ja sähköpostimarkkinointikaan ei enää houkuta mainostajia ihan samassa mitassa kuin ennen. Syynä tele- ja sähköpostimarkkinoinnin huonoon oloon ovat liittovaltion lainsäädännölliset toimet.

Soittokielto markkinoijille

Pari vuotta sitten perheiden päivällisruokailua häirinneet markkinointipuhelut kokivat kovan kolauksen, kun hallituksen soittokieltolista (Do Not Call Registry) näki päivänvalon. Kyseiselle listalle kuka tahansa voi lisätä puhelinnumeronsa viiden vuoden ajaksi.

Listalla oleviin numeroihin soittaminen on kielletty suurimmalta osalta telemarkkinoijia. Poikkeuksen muodostavat poliittiset puolueet ja hyväntekeväisyysjärjestöt, ja nekin vain teknisen yksityiskohdan takia.

Listaa ylläpitävillä organisaatioilla ei ole lainsäädännön nojalla nimittäin valtuuksia rajoittaa kyseisten organisaatioiden markkinointiponnisteluja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kielto rauhoittaa koti-illat

Kokemuksesta voin sanoa, että numeron ilmoittaminen kieltolistalle on rauhoittanut koti-iltoja roimasti. Aiemmin päivällinen keskeytyi illan aikana useampaan otteeseen puhelimen pirinällä.

Onneksi telemarkkinoijien puhelut pystyi tunnistamaan joko numeronäytöltä tai viimeistään muutaman sekunnin kytkemisviiveestä, jonka aikana puhelimen vielä ehti sulkea ennen mainosviestin alkua.

Nykyisin puhelimen soidessa tietää, että soittaja löytyy kaveripiiristä. Markkinointipuheluita ei kotiin ole tullut enää moneen aikaan.

Lehtitietojen mukaan sähköpostimarkkinoijat kärsivät kohtuutuoreen CanSpam-lainsäädännön takia. Tosin omassa sähköpostilaatikossani en sitä ole vielä huomannut.

Samaa epämiellyttävää sähköpostiroskaa sataa osoitteeseeni ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Vain hyvin toimiva roskapostisuodatin pitää epidemian kurissa.

Postilaatikkoon täytettä

Suorapostitus on ainoa suoramarkkinointikeino, jonka toimintaa ei ole viime aikoina rajoitettu liittovaltion toimesta. Ei olekaan ihme, että postinkantajan selkä ja oman postilaatikon vetävyys on kovilla, kun mainospostiroskan osuus perinteisestä kotiin kannettavasta postista on
kasvamassa.

Viime vuonna suorapostituksia lähti kuluttajille tilastojen mukaan 96 miljardia, eli lähes 900 jokaista taloutta kohden.

Meille luottokorttitarjouksia tulee ainakin pari kertaa viikossa. Ilmeisesti korttien tarjoajat ovat sitä mieltä, että kahdella luottokortilla ja kolmella kauppakohtaisella luottokortilla ei vielä pärjää.

Lisäksi kaapeli- ja puhelinyritykset houkuttelevat kilvan asiakkaikseen. Samaten paikalliset autohuollot, pitsapaikat ja erikoiskaupatkin muistavat jatkuvasti talouttamme tarjouksilla.

Esitystapa hämää

Viimeisin trendi suorapostituksissa on tehdä mainosviesteistä joko virallisten ja tärkeiden kirjeiden näköisiä, tai sitten niiden kuoret muistuttavat kaverilta tullutta käsinkirjoitettua kirjettä tai kutsua.

Tähän juoneen myönnän itsekin menneeni. Käsinkirjoitettu juhlakutsu paljastuikin pettymyksekseni matkapuhelinoperaattorin myyntikirjeeksi.

Paluu analogiseen mainontaan ei ole pelkästään suoramarkkinoinnin ilmiö. Piilaaksossa teiden varret ovat kukitettu valomainoksilla ja neonvaloilla. Parhaiten mieleen kuitenkin jäävät pikkufirmojen pahvisia mainosnuolia heiluttelevat korvalappupäiset työntekijät.



Hartti Suomela työskentelee Nokian Piilaakson yksikössä tutkimustehtävissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      TMZ: Avicii vietti aikaa jahdilla vain päivää ennen kuolemaansa – poseerasi kuvassa hyväntuulisena juoma kädessään

    2. 2

      Koulutyttöä puukotettiin 37 kertaa – yksi Ison-Britannian pitkäkestoisimmista murhamysteereistä ratkesi 26 vuoden jälkeen

    3. 3

      Meghan Markle pukeutui kuin Jackie Kennedy – kuvat paljastavat: hyvin erilainen tyyli kuin herttuatar Catherinella

    4. 4

      Loton päävoitto jäi jakamatta – 6 oikein tuloksia löytyi peräti 105 kappaletta

    5. 5

      Kommentti: Avicii on traaginen esimerkki siitä, kuinka kukaan ei neuvo nuoria tähtiä hidastamaan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkulapsen viaton piirustus herätti huolen hoitopaikassa – ”Jos päiväkodin täti olisi edes hetkeksi pysähtynyt kuuntelemaan lasta...”

    2. 2

      Monen kammoksuma muotivillitys saapui myös uikkarityyliin – tätä ei ole totuttu rannalla näkemään

    3. 3

      Palkkamurhaa, huumekauppaa, perätön ilmianto Juicesta... Tällaista oli surmatun palkkamurhaaja Raimo Anderssonin elämä

    4. 4

      Ruotsalainen huippu-DJ Avicii on kuollut 28-vuotiaana

    5. 5

      Aviciin rankka elämä: alkoholia ja paniikkikohtauksia – ”Ymmärsin jo varhain, että hän oli uppoamassa”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Katariina sai selville hirvittävän totuuden omasta pojastaan vasta, kun poika kuoli yllättäen 23-vuotiaana

    2. 2

      Ruotsalainen huippu-DJ Avicii on kuollut 28-vuotiaana

    3. 3

      Tuomas Enbuske nosti esiin mielettömän porsaanreiän suomalaisessa Haluatko miljonääriksi? -visassa – oljenkorsi voikin olla järjettömän hyödyllinen

    4. 4

      Monen kammoksuma muotivillitys saapui myös uikkarityyliin – tätä ei ole totuttu rannalla näkemään

    5. 5

      Asunnottomaksi jäänyt Björn, 54, ”muutti” Ruotsin-laivaan – näin paljon hän maksaa asumisestaan

    6. Näytä lisää