Hobby Hallin, Veikkauksen ja Verkkokauppa.com asiakkaat tyytyväisimmät

Verkosta ostaneet suomalaiset internet-käyttäjät ovat kaikkein tyytyväisimpiä Veikkauksen, Hobby Hallin sekä Verkkokauppa.comin verkkokauppoihin. Veikkauksen verkkokauppa arvioitiin myös kaikkein luotettavimmaksi.

16.6.2005 15:06

Veikkauksen kaupan luotettavuutta varmasti selittää osaltaan Veikkauksen brandin tunnettuus sekä se, että kaupassa on myös asioitu paljon kevään aikana. Tottumus ja verkkokauppojen käytön lisääntyminen lisäävät luotettavuutta myös yleisesti verkkokauppoja kohtaan.

Kansainvälisellä asiakassuhteiden vahvuutta arviovalla TRI*M -indeksillä mitattuna Verkkokauppa.com sekä Hobby Hall Online saivat parhaan tuloksen. Muihin eurooppalaisiin internet-palveluja tarjoaviin yrityksiin verrattuna kyseiset kaupat kuuluvat parhaaseen kolmannekseen. TRI*M -indeksi mitattiin suurimmista suomalaisista verkkokaupoista ostaneiden asiakkaiden parissa ja kolmanneksi parhaan indeksin sai NetAnttila.

Kyseiset tiedot selviävät TNS Gallupin Online Shopping -tutkimusraportista. Online Shopping on TNS Gallup Oy:n kahdesti vuodessa toteutettava yhteistutkimus, joka käsittelee suomalaisten internet-käyttäjien verkko-ostoskäyttäytymistä ja suhtautumista verkko-ostamisen eri kysymyksiin. Tutkimus on tehty jatkuvana seurantana vuodesta 1999 lähtien.

Suuria verkkokauppoja ei tule

Juuri valmistuneella kierroksella tutkittiin 853 Internetin käyttäjää. Tänä vuonna tutkimukseen on liitetty asiakastyytyväisyysosio, joka kattaa kaikki suomalaiset verkkokaupat. Luotettavuuden lisäksi tutkimuksessa on selvitetty parhaan valikoiman, hintatason ja kokonaistyytyväisyyden omaavat suomalaiset verkkokaupat.

Suurien verkkokauppojen määrä ei ole kasvussa, verkko-ostajien määrä kasvaa tasaisesti

Suomalaisten isojen verkkokauppojen lukumäärä ei ole viime vuosina kasvanut merkittävästi. Verkkokauppojen tunnettuudessa isoimmat nimet pärjäsivät tutkimuksessa hyvin: NetAnttila, Ellos, Huuto.net sekä Lippupalvelu ovat selkeästi tunnetuimmat suomalaiset verkkokaupat.

Verkko-ostajien määrä sen sijaan on yhä tasaisessa kasvussa. Kaikista suomalaisista internet-käyttäjistä verkosta on jo ostanut lähes puolet. Väestössä tämä tarkoittaa 1 701 000 henkilöä. Aktiivikäyttäjistä tuo osuus on jo paljon merkittävämpi.

Verkkoa käytetään yhä enemmän tiedonhakuun ennen kuin varsinainen tuote tai palvelu ostetaan verkon ulkopuolelta. Ns. Web-to-store -ostokset ovat useimmiten hinnaltaan isompia kuin puhtaat verkko-ostokset.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?