Aasian ja Tyynenmeren pc-myynti kasvoi reippaasti - Digitoday - Ilta-Sanomat

IDC: HP löi Lenovon sen kotikentällä

Julkaistu: 22.4.2005 11:42

HP nousi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Aasian ja Tyynenmeren alueen pc-markkinajohtajaksi. Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan HP:n osuus oli 11,7 prosenttia IBM:n pc-toiminnan ostavan kiinalaisen Lenovo Groupin jäädessä 11 prosenttiin.

HP:n myynti kasvoi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 29 prosenttia, Lenovon 20 prosenttia. Kaikkiaan kaupaksi meni 8,9 miljoonaa pc:tä, 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

- Markkinoilla oli katastrofin mahdollisuus useiden maanjäristysten ja lintuinfluenssan vuoksi, mutta ne eivät vaikuttaneet myyntiin, kertoo IDC:n analyytikko Bryan Ma.

Aasian ja Tyynenmeren alueella kolmanneksi eniten pc:itä myi Dell, jonka myynti kasvoi 29 prosenttia. Yhtiön osuudeksi tuli kahdeksan prosenttia. IBM:n myynti vähentyi kaksi prosenttia, ja se sai myynnistä kuuden prosentin siivun.

HP:n nousu alueen markkinajohtajaksi lienee tilapäinen, sillä Lenovon on määrä viimeistellä IBM:n pc-yksikön osto tämän vuosineljänneksen aikana.

IDC laskee Aasian ja Tyynenmeren alueeseen muun muassa Kiinan, Intian, Singaporen ja Taiwanin, muttei Japania.