Digitoday

Peliteollisuudessa pulaa tekijöistä

Julkaistu:

Teknologian kehittämiskeskus Tekes käynnisti pari vuotta sitten Fenix-nimisen teknologiaohjelman, jonka puitteissa on tarkoitus tukea myös suomalaista pelibisnestä.
– Pelialalle on tullut paljon uusia yrityksiä, joista osa on lähtenyt hyvääkin kasvuun, mutta paljon on vielä niitä yrityksiä, joille tarvitsee rakentaa konsepti, joilla nämä yritykset saavat lisää liiketoimintaosaamista, Fenix-ohjelman ohjelmavetäjä Ilmo Lounasmaa kuvailee.

Ilmo Lounasmaan mukaan Suomessa on noin sata starttivaiheessa olevaa pelialan yritystä, joista osa on yhden henkilön projekteja. Joukossa on kuulemma jo kymmeniä sellaisia, jotka ovat oikeasti tehneetkin jo jotain.

Sata työpaikkaa auki

Hyvänä merkkinä pelialan kasvusta voi pitää sitä, että suomalaisessa peliteollisuudessa on pulaa tekijöistä.

– Alalla on yhteensä auki noin sata työpaikkaa, Lounasmaa sanoo. Esimerkkinä Lounasmaa kertoo yrityksestä, jolla oli ennen joulua avoinna kolmisenkymmentä työpaikkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lounasmaa uskoo, että mobiilipelifirmoja on Suomesta varmasti tulossa lisää. Osittain alalle tuloa kuulemma estää se, että kaupan on liian paljon päätelaitteita, joissa ei ole mitään yhteistä.

– Pelien pitää toimia muissakin kuin Nokian puhelimissa, Lounasmaa painottaa.

Media taloista pelijakelijoita?

Lounasmaa allekirjoittaa väitteet, joiden mukaan suomalaiset matkapuhelinoperaattorit eivät olisi halukkaita alkaa markkinoida kännykkäpelejä.

– Suomesta puuttuu tällä hetkellä taho, joka aktiivisesti panostaisi mobiilipelien myyntiin, Lounasmaa muistuttaa.

Lounasmaa uskoo, että operaattorien sijaan kännykkäpelibisnes valuu mediatalojen taskuihin.

– Operaattorit eivät välttämättä koskaan tule tekemään tätä (mobiilipelien jakelua), mutta mediatalot voivat ottaa tässä isonkin roolin, Fenix-ohjelman ohjelmavetäjä Ilmo Lounasmaa veikkaa. Mtv3 on jo aloittanut matkapuhelinten soittoäänien mainostamisen, ja tämä voi laajeta myös peleihin.

Kommentit

    Näytä lisää