Suomen plasmatelevisiot neljän merkin hallussa

Suomen plasmatelevisiomarkkinat olivat viime vuonna LG:n, Panasonicin, Sonyn ja Philipsin hallussa. Ne nappasivat noin 80 prosenttia 7284 kappaleen kokonaiskakusta, ja muille jäi vai rippeitä.

18.2.2005 12:21

Ykkösenä oli LG 25 prosentilla ja kakkonen Panasonic 20 prosentilla. Sonyn ja Philipsin osuus jäi molemmilla vähän alle 20 prosentin.

Elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan plasmatelevisioiden kokonaiskasvu vuodesta 2003 oli huimat 375 prosenttia.

– Plasmamarkkinat ovat myös tänä vuonna kasvamassa kohisten ylöspäin. Peruslaitteiden hinta on vakiintumassa 3 000 euron tuntumaan, ja teräväpiirtostandardia ymmärtävän laitteen saa vajaalla 5 000 eurolla, kertoo Kaukomarkkinoiden Panasonic-liiketoimintaa vetävä Antti Holopainen.

Panasonic tulee muiden ykkösmerkkien rinnalle tuomalla toukokuussa kolme hdtv- eli teräväpiirtokelpoista plasmavastaanotinta Suomen markkinoille. Niiden tuumakoot ovat 37, 42 ja 50.

– Kun hdtv tulee, perustason plasmat eivät lakkaa toimimasta. Ne toistavat tätä kuvalaatua, mutta eivät yllä parhaaseen mahdolliseen laatuun.

Tuplaustahti plasmaliiketoiminnassa

Holopainen kertoo, että Panasonicilla on Suomessa reilu tuplaustahti plasmaliiketoiminnassa.

– Nyt meillä on laajempi mallisto ja kaksi eri hintaryhmää. Samalla saamme tulevaisuustakuisia tuotteita. Hintaero kahden malliston välillä on noin 25 prosenttia, ja sillä saa muutakin terävyyttä kuvaan.

Panasonicin näkemyksen mukaan plasmatelevisio on tarkoitettu suurille tarkkuuksille, 37 tuumasta ylöspäin ja lcd:lle jäävät kuvakoot 32 tuumasta alaspäin.

Yhtiö panostaa plasmaan rakentamalla Japaniin neljännen tuotantolaitoksen. Panasonicin Euroopan johtajan Yoshiku Miytan mukaan hankkeeseen palaa rahaa 700 miljoonaa dollaria.

Miyta korostaa, että Panasonic on plasmoissa kahdeksannessa sukupolvessa ja markkinajohtaja koko maailman mittakaavassa.

Johtaja Masaki Fujita Panasonic AVS Network Companysta tähdentää, että yhtiö pyrkii maanlaajuiseksi ykköseksi kaikissa digitaali- ja audiotuotteissa.

Nokia auttaa sd-muistikortin tukemisellaan

Hän kiittelee erityisesti suomalaisen Nokian päätöstä ryhtyä tukemaan sd-muistikorttistandardia uusissa puhelimissaan.

– Nokian mukaantulo vakauttaa sd:n maailmanlaajuisena standardina digikameroille ja puhelimille.

Fujita korostaa, että plasmatelevisioissa, lcd-tuotteissa ja dvd-tallentimissa perusasiat, kuten helppokäyttöisyys ja kuvan laatu korostuvat muiden asioiden yli.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?