Käyttö vaatii opettelua - Digitoday - Ilta-Sanomat

Kaupallinen hakukone listaa tulokset käyttäjien tyytyväisyyden mukaan

Tällä viikolla julkistettu Snap-hakukone antaa käyttäjän luokitella haut niiden suosituimmuuden ja muiden tekijöiden mukaan. Snapin takana on Overturen kehittäjä Bill Gross.

7.10.2004 9:25

(Washington) Snap on yhdistelmä hakukonetta ja ostosportaalia. Se hakee tulokset oman tietokannan lisäksi myös LookSmartista, GigaBlastista ja Open Directory Projectista.

Snap muodostaa hakualgoritmin käyttäjien tyytyväisyyden, sivun suosituimmuuden ja sen mukaan, mitä mainostajat maksavat. Suurin paino luokittelussa on käyttäjätyytyväisyydellä, joka määräytyy myynnin, latausten tai sivujen kautta kanavoidun myynnin myötä.

- Listauksen järjestykseen vaikuttavat lopulta lukuisat asiat: tuotteen hinta, palautusmahdollisuus, verkkosivujen rakenne, tavaran saatavuus. Kaikki sellaiset asiat, joita asiakas pohtii ostopäätöstä tehdessään, Snap-yhtiö sanoo.

Yhtiö pyytää mainostajiaan toimittamaan tarvittavat tiedot myynnistä ja muista seikoista paremmuusjärjestyksen tekemistä varten. Mainostajat voivat maksaa ilmoituksestaan ei pelkästään klikkausmäärän vaan myös esimerkiksi latausten tai todellisten kauppojen perusteella.

Haussa on myös web popularity (verkkosivujen suosituimmuus) -toiminto, johon tiedot kerätään miljoonalta internet-käyttäjältä internet-operaattorien kautta.

Digitoday kokeili sivun toimintaa. Ensisilmäyksellä tuntuu siltä, että hakukoneen toimintaperiaate poikkeaa muista ja että se vaatii opettelua. Listaukset nykivät ja hakujen toiminta jää hieman epäselviksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?