Digitoday

Paperittomaan logistiikkaan on vielä matkaa

Julkaistu:

Logistiikan yhteiset tietojärjestelmät ovat kehittyneet, mutta alalla kärsitään edelleen standardien kirjavuudesta. Logistiset tarpeet eri yrityksissä ja yritysten sisälläkin poikkeavat toisistaan.
Logistiikan yhteiset tietojärjestelmät ovat kehittyneet, mutta alalla kärsitään edelleen standardien kirjavuudesta. Logistiset tarpeet eri yrityksissä ja yritysten sisälläkin poikkeavat toisistaan.

Kehityspäällikkö Juhani Salonen metsäteollisuusyhtiö UPM:n logistiikan tietojärjestelmistä sanoo, että logistiikan tavoitteet Suomessa valmistetulla ja esimerkiksi Keski-Euroopassa valmistetulla tuotannolla ovat erilaiset.

"Suomessa valmistetun tuotannon suurin tavoite on saada miljoonia tonneja toimitetuksi pitkän toimitusketjun läpi markkina-alueille. Esimerkiksi Saksassa Nordland Papier taas toimittaa nopeasti ja joustavasti pieniä eriä tukkureille", Salonen sanoo.

UPM:n Suomen tuotannosta valtaosa menee vientiin. Perinteisesti tavaravirtoja on allokoitu taulukkolaskentamenetelmällä, mutta tätä nykyä logistiikan suunnittelujärjestelmänä käytetään i2:ta. Myyntitiedot järjestelmään saadaan SAP:n myyntijärjestelmästä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

"Kun tilaus tulee Kymin tehtaille, se lähtee eteenpäin valmiiksi määriteltyä reittiverkostoa pitkin. Tavaran valmistuessa syntyy järjestelmässä kuljetusaikataulu ja VR:lle ja laivakuljettajalle lähtevät elektroniset varaukset. Rahtikirjoista 97 prosenttia on sähköisiä ja vastaavasti myös laskutuksesta", Salonen kertoo.

Suomen tehtailla on jo vuosikausia ollut keskitetyt systeemit ja tiedonvaihto logististen toimittajien kanssa ollut harmonisoitu. Sen sijaan esimerkiksi Kiinassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa on joka tehtaalla ollut omat järjestelmänsä.

UPM laatii globaalia järjestelmää

"Nyt ollaan laatimassa globaalia järjestelmää, joka toimii kaikkien markkinoiden kanssa, mutta olemme silti vielä kaukana kansainvälisen sanomaliikenteen kattavasta standardoinnista", Salonen sanoo.

Edifact on ollut olemassa jo pitkään, minkä lisäksi Suomessa on Vipro-projektissa yhdenmukaistettu eri osapuolten ajattelutapaa ja rajapintoja. Nyt Vipron mukaista sanomastandardointia yritetään Salosen mukaan saada myös EU:hun.

Salonen huomauttaa, että logistiikan järjestelmät ovat lähteneet kulutustavaraliikenteen lähtökohdista. Ne eivät vastaa suuren tavaramäärän siirtämisvaatimuksia. Parhaillaan UPM onkin kehittämässä logistiikan operatiivista järjestelmää yhdessä amerikkalaisen Glogin kanssa.

Uudenlaiseen työnjakoon

"Kuljetuspalveluiden ennakkosuunnittelussa ja kapasiteetin varauksessa on menty entistä pidemmälle. Tulevien kapasiteettivirtojen ennustaminen tilausinformaation mukaan on varsin hyvin hallinnassa. Operatiivisia järjestelmiä on integroitu ja tietoa ketjutetaan verkostotaloudessa eri osapuolten välillä", WM-datan kehitysjohtaja Esa Salmi näkee.

Joissakin yrityksissä mietitään Salmen mukaan prosessista lähtien, miten kuljetuspalvelu ja kuljetusten optimointi kytketään siihen. Näin on myös päädytty uudenlaisiin työnjakomalleihin. Tuottavan yrityksen tilausten vastaanottotoiminto on esimerkiksi voitu siirtää kuljetusyritykseen.

Toiminnanohjausjärjestelmiin liittyy useimmissa yrityksissä Salmen mukaan valmius kuormien ja lähetystoiminnan suunnitteluun. Se, että kuljetustilaus lähtee järjestelmästä sähköisesti alkaa Salmen mielestä olla enemmän sääntö kuin poikkeus.

Kaukokiito ei kaipaa gps:ää

Monien suomalaisten kuljetusliikkeiden katto-organisaationa toimivan Suomen Kaukokiito Oy:n verkostoon kuuluu noin 1 000 autoa ja noin 2 000 ihmistä. Kaukokiito tarjoaa kuljetusyrityksilleen muun muassa terminaalipalveluita ja tietoteknisiä palveluita.

Kaukokiidolla ei toimitusjohtaja Jussi Sipilän mukaan ole käytössä autojen gps-seurantaa. Vaikka it-huuman aikana annettiin ymmärtää, ettei ilman sellaista järjestelmää tule toimeen, osoittautui, että asiakkaat eivät tarvinneet reaaliaikaista tietoa lähetystensä sijainnista.

"Jos Tampereelta lähtee kuorma autonrenkaita Korpilahdelle, ei kukaan halua tietää, onko kuorma ohittanut Jämsän jo kello 14.15. Ongelma tulee silloin, jos tavara ei tule perille", Sipilä sanoo.

Tavaran etenemistä asiakas voi seurata Kaukokiidon internet-sivuilta rahtikirjaseurannasta. Yrityksen eri puolilla maata sijaitsevissa 31 terminaalissa tehdään järjestelmään merkintä, kun tavara on lähtenyt terminaalista. Kaukokiito lukee tavaran rahtikirjan optisesti tietojärjestelmäänsä.

Suomessa liikaa rahtikirjamalleja

Sipilä pitää Suomen rahtikirjojen suurta kirjoa ongelmallisena. Täällä rahtikirjamalleja on käytössä kymmeniä, kun esimerkiksi Ruotsissa on käytössä vain yksi rahtikirja, jossa viivakoodit ja kentät ovat aina samassa paikassa.

"Ruotsissa yhdenmukaisen rahtikirjan ympärille on voitu rakentaa massiivinen it-puoli, mutta Suomessa ei monista ponnisteluista huolimatta ole löydetty yhteistä säveltä", Sipilä sanoo.

"Suomalaisen kuljetusjärjestelmän pitää löytää yhteiset pelisäännöt. Tämä olisi myös asiakkaan etu. Esimerkiksi lähetysten virhemarginaali pienenisi ja kuljetusyhtiön vaihtaminen helpottuisi", Sipilä sanoo.

Lentoliikenteessä IATAn standardit rahdissakin

Lentoliikenteessä käytetään kansainvälisen ilmailuliiton IATAn yhteisiä standardeja rahtitietojen sanomanvälitykseen. Standardien käyttö yleistyi 1990-luvun alussa ja nykyään se on jo välttämättömyys.

Kuljetuspäällikkö Lars-Erik Lehtoranta sanoo, että Finnairin kanssa asioivien maapalveluasiamiesten pitää olla kiinni järjestelmässä. Finnair ostaa rahtitavaran käsittelypalvelut muualla kuin Suomessa näiltä paikallisilta operaattoreilta. Helsinki-Vantaan kautta yhtiö kuljettaa 100 000 tonnia rahtia vuodessa.

Järjestelmän avulla Finnair voi seurata, missä tavara on menossa. Se näyttää esimerkiksi, milloin tavara on otettu vastaan terminaalissa, milloin se on lastattu konttiin ja milloin tullut määränpäähän sekä milloin se on luovutettu asiakkaalle. Myös asiakas voi seurata tavaran kulkua netin kautta rahtikirjan numeron perusteella.

Kansainvälisen järjestelmän avulla lentoyhtiöt voivat myös kertoa toisilleen, mihin yksikköön tavarat on sijoitettu. Esimerkiksi MD-11 -kone vetää matkustajien ja näiden matkatavaroiden lisäksi noin 20 000 kiloa rahtia. Kun vastaanottopäässä on tarkoin tiedossa mihin pakettiin rahti on pakattu, sen käsittelyä voidaan tarvittaessa nopeuttaa.

USA vaatii sähköiset rahtikirjatiedot

Yhdysvallat alkaa vaatia 13.8. alkaen tiedot rahtitavarasta elektronisessa muodossa. Lehtoranta kertoo, että tietojen pitää olla perillä Yhdysvaltojen tullissa neljä tuntia ennen koneen laskeutumista. Muuten seurauksena on lastin erikoistarkastus tai pahimmassa tapauksessa jopa takaisinkäännytys.

Rahtikirjatietojen elektroninen siirto nopeuttaa koneen käsittelyä ja luovutusta. Kun rahtikirjatiedot on syötetty järjestelmään valmiiksi, saadaan muun muassa terminaali- ja rahtikulut kohdistetuiksi nopeammin.

Prosessia nopeuttaisi myös, jos tavarat voitaisiin tullata jo lennon aikana, mutta Suomessa ei voi tehdä etukäteistullauksia. Tullikin on kyllä tehostanut toimintaansa. Kesäkuun alussa otettiin käyttöön niin sanottu integroitu tullausjärjestelmä, jossa asiakkaan ei enää tarvitse tulla tiskille tullauttamaan tavaroitaan.

Eri maiden tulleilla kansallisia vaatimuksia

Paperittomaan tullaukseen on silti vielä matkaa. Kehittämisjohtaja Kari Suvila tullin ulkomaankauppaosastolta kertoo, että kun muutama vuosi sitten luotiin EU:n ja EFTAn passitusjärjestelmä, mietittiin myös kuinka tavarat voisivat liikkua paperittomasti. Paperittomuuteen ei kuitenkaan päädytty.

Suvila vertaa tullausasiakirjoja kirjanpitomateriaaliin. Molempien pitää olla käytettävissä vuosikausia tapahtumien jälkeen esimerkiksi verotuksen tai rikosten selvittelyyn. Kirjanpitoaineistokin säilötään yleensä joko optiselle levylle tai mikrofilmille, sillä tietokantarakenne voi muuttua.

"Tullaus pyritään hoitamaan pääsääntöisesti elektronisesti. Nyt keskustellaan myös tietoelementtien lisäämisestä, mutta ainoa mahdollisuus päästä eteenpäin on vähentää niitä. Eurooppaan tuontia harjoittavien yritysten etu olisi, että ne voivat toimia yhdenmukaisesti eri puolilla Eurooppaa, mutta eri mailla on edelleen kansallisia vaatimuksia", Suvila sanoo.

Lue lisää aiheesta ITviikko 23/2004

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Valkoisen talon kuva Trumpista ”työskentelemässä” nosti pilkkamyrskyn – huomio kiinnittyi työpöytään

    2. 2

      IS-raati ruoti illan vaalitentin: ”Alkaa keittää, potuttaa, kohta räjähtää, Niinistö-vaara!”

    3. 3

      3 kuoli ja 18 loukkaantui pommi-iskussa Thaimaassa

    4. 4

      Hittisarja Frendien oudot juonenkäänteet hämmentävät edelleen – oletko huomannut näitä mokia?

    5. 5

      Perheenisä Matti tienaa yli 100 000 € vuodessa, mutta rahat eivät meinaa riittää elämiseen – paljastaa nyt, mihin kovatuloisen rahat menevät

    6. 6

      Patrik Laine iski voittomaalin – lisäsi johtoa suomalaispörssin kärjessä

    7. 7

      Viveca Lindfors lähetti kipakat terveiset Emmi Peltoselle – Susanna Rahkamo: ”Ihan kaikkea ei pidä tulkita kirjaimellisesti”

    8. 8

      Napakymppi-pari joutui karmivaan tilanteeseen Islannin-matkallaan: Lentokone teki yhtäkkiä hätälaskun – palasivat kotiin viime perjantaina

    9. 9

      Jennifer tallensi Raaseporin rivitalopalon liekkien voiman – ”Tuntui että koko Pohja oli katsomassa”

    10. 10

      Kova vääntö Suomen turvallisuudesta – Niinistöltä tiukka kuitti Väyryselle ja Vanhaselle: ”Ei pidä paikkaansa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Matti tienaa yli 100 000 € vuodessa, mutta rahat eivät meinaa riittää elämiseen – paljastaa nyt, mihin kovatuloisen rahat menevät

    2. 2

      Ähtärin pandalippujen hinta närkästyttää kansaa verkossa: ”Katson mieluummin vaikka Pandan lakupussia”

    3. 3

      Ruotsin perhesurman taustat alkavat selvitä – pitivät tilannettaan helvetillisenä: ”Elivät mahdollisesti harhaluulon vallassa”

    4. 4

      Kaukopartiomies kertoo, miten uskomattomia asioita pervitiini sai aikaan rättiväsyneissä sotilaissa – ”Kaamea näky”

    5. 5

      Näihin kahteen kysymykseen Jari Sillanpää jätti vastaamatta poliisikuulustelussa

    6. 6

      Viveca Lindforsilta kipakat terveiset Emmi Peltoselle olympialaisiin – ”Se paikka on minun selkänahastani otettu”

    7. 7

      Maria Lund vietiin ambulanssilla sairaalaan kesken teatterinäytöksen

    8. 8

      Reijo Jylhän keskustelua herättänyt päätös tuli Johanna Matintalolle sokkina – ”On kurja olo, miten tässä on toimittu”

    9. 9

      Naismatkustaja teki valituksen Air Asian lentoemäntien asuista Malesian hallitukselle: ”Näin hänen alushousunsa, kammottavaa”

    10. 10

      Kehonkielen asiantuntija huomasi silmiinpistävän yksityiskohdan herttuatar Catherinen ja Meghan Marklen kuvissa – onko syy selfieissä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Radiojuontajaa odotti pankkiautomaatilla muhkea yllätys – edellisen asiakkaan kuitti löi ällikällä

    2. 2

      Kun Teemu syntyi, isä otti hatkat: sai selityksen 18 vuoden jälkeen Kadonneen jäljillä -sarjassa – Näin kävi, kun kamerat sammuivat

    3. 3

      Näin näännytetty 17-vuotias pakeni ikkunan kautta vanhempiensa kidutusta ja pelasti 12 sisarustaan – keksi kännykän hätäkikan, poliisi ylistää

    4. 4

      Perheenisä Matti tienaa yli 100 000 € vuodessa, mutta rahat eivät meinaa riittää elämiseen – paljastaa nyt, mihin kovatuloisen rahat menevät

    5. 5

      Puoliso joutui potkaisemaan alaikäistä tyttöä nuollutta viiden lapsen isää

    6. 6

      Nelihenkinen perhe löytyi kuolleena Ruotsissa – vanhempien allekirjoittama kirje paljasti järkyttävän motiivin

    7. 7

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    8. 8

      Näin Jari Sillanpää kertoi poliisille huumeiden käytöstä – lue kuulustelu sanasta sanaan: ”Nautin polttamalla amfetamiinia”

    9. 9

      Autoilija ajoi ikkunat huurussa ABC-asemalle, eikä poliisi ”ollut 20 vuoden aikana nähnyt yhtä tyhmää miestä”

    10. 10

      Isän karmiva aavistus osui oikeaan: Päätti toimia vastoin poliisin ohjeita ja löysi poikansa viime hetkellä

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Valkoisen talon kuva Trumpista ”työskentelemässä” nosti pilkkamyrskyn – huomio kiinnittyi työpöytään

    2. 2

      IS-raati ruoti illan vaalitentin: ”Alkaa keittää, potuttaa, kohta räjähtää, Niinistö-vaara!”

    3. 3

      3 kuoli ja 18 loukkaantui pommi-iskussa Thaimaassa

    4. 4

      Hittisarja Frendien oudot juonenkäänteet hämmentävät edelleen – oletko huomannut näitä mokia?

    5. 5

      Perheenisä Matti tienaa yli 100 000 € vuodessa, mutta rahat eivät meinaa riittää elämiseen – paljastaa nyt, mihin kovatuloisen rahat menevät

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Matti tienaa yli 100 000 € vuodessa, mutta rahat eivät meinaa riittää elämiseen – paljastaa nyt, mihin kovatuloisen rahat menevät

    2. 2

      Ähtärin pandalippujen hinta närkästyttää kansaa verkossa: ”Katson mieluummin vaikka Pandan lakupussia”

    3. 3

      Ruotsin perhesurman taustat alkavat selvitä – pitivät tilannettaan helvetillisenä: ”Elivät mahdollisesti harhaluulon vallassa”

    4. 4

      Kaukopartiomies kertoo, miten uskomattomia asioita pervitiini sai aikaan rättiväsyneissä sotilaissa – ”Kaamea näky”

    5. 5

      Näihin kahteen kysymykseen Jari Sillanpää jätti vastaamatta poliisikuulustelussa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Radiojuontajaa odotti pankkiautomaatilla muhkea yllätys – edellisen asiakkaan kuitti löi ällikällä

    2. 2

      Kun Teemu syntyi, isä otti hatkat: sai selityksen 18 vuoden jälkeen Kadonneen jäljillä -sarjassa – Näin kävi, kun kamerat sammuivat

    3. 3

      Näin näännytetty 17-vuotias pakeni ikkunan kautta vanhempiensa kidutusta ja pelasti 12 sisarustaan – keksi kännykän hätäkikan, poliisi ylistää

    4. 4

      Perheenisä Matti tienaa yli 100 000 € vuodessa, mutta rahat eivät meinaa riittää elämiseen – paljastaa nyt, mihin kovatuloisen rahat menevät

    5. 5

      Puoliso joutui potkaisemaan alaikäistä tyttöä nuollutta viiden lapsen isää

    6. Näytä lisää