Suomalaisfoorumi kaivaa it-palvelujen parhaita käytäntöjä

Suomeen on perustettu it-palvelualan yhteistyöfoorumi nimeltä Itsmf Finland ry. Yhdistys on osa riippumatonta kansainvälistä organisaatiota, IT Service Management Forumia, joka toimii tietotekniikkapalvelujen hallinnan parhaiden käytäntöjen edistämiseksi.

11.8.2004 12:55

It-palveluiden hallinnan parhaat käytännöt on kuvattu kansainvälisessä IT Infrastructure Libraryssa (ITIL). ITIL on kehitetty 1980-luvun lopussa ja viimevuosien aikana muodostunut kansainväliseksi de facto -standardiksi tietotekniikkapalveluiden hallinnan alueella, yhdistys arvioi.

Myös useat merkittävät suomalaiset tietotekniikkapalveluiden käyttäjä- ja tuottajaorganisaatiot ovat ottaneet ITIL:n käyttöön omissa organisaatioissaan.

Perustajajäsenet ovat tietotekniikkapalvelujen merkittäviä käyttäjä- ja tuottajaorganisaatioita. Uuden yhdistyksen hallituksessa toimivat TeliaSonera Finland, Stora Enso, Puolustusvoimat, Samlink, WM-data Novo, Delphi ja ICT Turku.

"Yhdistys perustettiin, koska yritysten ja yhteisöjen tietotekniikkapalvelujen hallinnan tarve ja vaikutus organisaatioiden toimintaan on kasvanut merkittävästi. Tietotekniikka on oleellinen osa lähes kaikkia palvelu-, tuotanto- ja markkinointiprosesseja. ITIL tarjoaa yhtenäisen ja käytännössä hyväksi havaitun lähestymistavan tietotekniikkapalveluiden hallintaan. Tärkeimpiä sen tarjoamia etuja ovat yhteinen kieli sekä standardoidut prosessit palveluiden hallintaan", aprikoi Itsmf Finland ry:n uusi puheenjohtaja Jaakko Kuosmanen ICT Turku Oy:stä.

Kuluvan vuoden tavoitteena on saada yhdistyksen jäseniksi vähintään 25 merkittävää tietotekniikkapalvelujen käyttäjä- ja tuottajaorganisaatiota.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?