Digitoday

PwC: media- ja viihdeteollisuus kasvaa

Julkaistu:

PricewaterhouseCoopersin Entertainment and media outlook -raportin mukaan viihde- ja mediateollisuus kasvoivat viime vuodesta hiukan yli neljä prosenttia 1,2 biljoonaan dollariin. Vuodella 2004 kasvun odotetaan olevan melkein kuusi prosenttia ja kiihtyvän vuoteen 2008 mennessä.
Sekä Kiinan että Intian avaavat markkinoitaan ja investoivat kiihtyvällä vauhdilla viestintään ja mediateollisuuteen. Kummankin maan suuren väkiluvun ja alhaisen viestintävälineiden käyttöasteen vuoksi viihde- ja mediateollisuudella on hyvät mahdollisuudet laajentua alueilla. Aasiassa ja Tyynellä valtamerellä videopeli- ja internet-markkinat kasvavat eniten maailmassa.

Emea-alueelle (Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan alueella) uusien tekniikoiden ja laajakaistayhteyksien yleistyminen jakavat alueen kasvun nopeasti ja hitaasti kasvaviin osa-alueisiin. Elokuva-, tv-, internet- ja videopeliteollisuudet kasvavat nopeiden imussa vuoteen 2008 mennessä.

PwC:n mukaan jopa musiikkiteollisuuden äänitelevyjen myynti elpyy sähköisten DRM-tekniikoiden vanavedessä. Yhtiön arvion mukaan seuraavan viiden vuoden aikana kotitalouksien laajakaistayhteyksien lisääntyessä yli kolmanneksella vuodessa, ääniteteollisuus tulee silti kärsimään laittoman musiikin kopioinnista.

Tulevaisuudessa mainostajia houkuttelevat markkinoille uuden sukupolven tekniikoiden, kuten digi-tv:n, onlinepelien ja digiradiolähetysten yleistyminen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mainonta kasvaa vuoteen 2008 mennessä vajaaseen puoleen biljardiin nykyisestä kolmestasadasta miljardista dollarista. Televisiomainontaa lisäävät uusien kanavien syntymisen lisäksi myös urheilutapahtumat, kuten olympialaiset ja jalkapallon MM-kisat.

Yhtiön arvion mukaan printtimedia elpyy hitaasti tarkastelukauden aikana, mutta sen osuus pienenee jatkuvasti sähköisen median houkutellessa mainostajia. Internet-mainonta lisääntyy laajakaistaliittymien yleistyessä kolmentoista prosentin vuosikasvulla.

Kommentit

    Näytä lisää