Uusia kortteja tipahtelee - Digitoday - Ilta-Sanomat

Väestörekisterikeskus tarjoaa avointa koodia kehittäjille

Väestörekisterikeskus haluaa vauhdittaa sähköisten asiointipalvelujen yleistymistä tarjoamalla verkkopalvelujen tuottajien vapaaseen käyttöön avoimen sovelluksiin tarkoitetun lähdekoodin. Sen avulla voidaan vaivattomammin rakentaa varmenteita hyödyntäviä sähköisiä asiointipalveluja.

16.4.2003 11:22

Avoin lähdekoodi on Väestörekisterikeskuksessa kehitetty tuote, josta ei kuitenkaan ole haluttu tehdä maksullista. Koodi on ladattavissaosoitteessa https://194.251.189.20/etu/koodit.asp, josta löytyy myös kuvaus verkkopalvelun luomisesta sekä demo-esitys Väestörekisterikeskuksen virkavapaushakemuksesta.

Väestörekisterikeskus haluaisi nähdä esimerkiksi inter- ja intranet-palveluja, jossa niitä käyttävä henkilö voidaan varmasti tunnistaa ja johon voidaan liittää useita sähköisiä allekirjoituksia.

Samalla taattaisiin asiakirjan luottamuksellisuus ja kiistämättömyys, ja palvelua käytetään sähköisen henkilökortin tai muun varmenteellisenorganisaatiokortin avulla.

Väestörekisterikeskus on itse rakentanut samaisen lähdekoodin perusteella muun muassa sähköisiä loma- ja virkavapaushakemuksia.

Sähköinen henkilökortti tulossa

Viime perjantaina vahvistetut lakimuutokset henkilökortti- ja väestötietolakeihin edistävät sähköisen henkilökortin käyttöä ja sähköisen asioinnin yleistymistä jo tämän vuoden aikana.

Ensi syyskuun alusta siruton henkilökortti poistuu käytöstä ja poliisin myöntämät henkilökortit ovat aina sähköisiä henkilökortteja paitsi alaikäisille ilman huoltajan suostumusta annettavat henkilökortit ja väliaikaiset henkilökortit.

Korttia haettaessa syyskuun alusta lähtien riittää yksi käynti viranomaisen luona ja samalla kortin voimassaoloaika pitenee kolmesta viiteen vuoteen.

Väestörekisterikeskus arvioi, että sähköisiä henkilökortteja myönnetään jatkossa vuosittain noin 60 000. Tällä hetkellä kortteja on myönnetty noin 16 000 vuoden 1999 lopusta alkaen.

Monisovelluskortti kesäkuussa 2004

Sähköinen henkilökortti ja sosiaaliturvakortti yhdistyvät 1.6.2004 alkaen. Tällöin voidaan hankkia sähköinen henkilökortti, jossa on samalla sosiaaliturvakortin tiedot.

Yhdistettyä korttia voi hakea joko poliisin tai Kansaneläkelaitoksen toimipisteestä, mutta kortin myöntää aina poliisi. Sirullista henkilökorttia/Kela-korttia voi käyttää sekä sosiaali- ja terveydenhuollon että muissa hallinnon ja yksityissektorin tuottamissa sähköisissä palveluissa, jotka edellyttävät varmaa tunnistamista.

Asiointitunnus vastasyntyneelle

Uuden väestötietolain perusteella muun muassa sähköinen asiointitunnus luodaan teknisenä tunnistetietona kaikille suomalaisille jo ensi toukokuussa. Kansalainen voi itse päättää, koska varmenne on aktiivinen tai passiivinen.

Jatkossa vastasyntyneille luodaan henkilötunnuksen yhteydessä myös passiivimuotoinen sähköinen asiointitunnus.

Sähköisessä henkilökortissa on Väestörekisterikeskuksen myöntämä kansalaisvarmenne, joka mahdollistaa henkilön luotettavan tunnistuksen ja sähköisen allekirjoituksen verkkopalveluissa. Kansalaisvarmenteeseen voidaan syyskuun alusta liittää myös sähköpostivarmenne, jonka avulla viestit ja asiakirjat pystytään salaamaan.

Syksyllä varmenteelle voidaan ladata niin sanottu kuntasovellus, joten sähköistä henkilökorttia voidaan jatkossa käyttää kaikissa kunnissa myös kuntakorttina.

Kortin käyttöön tarvitaan tietokoneeseen liitettävä kortinlukija ja lukijaohjelmisto. Syyskuun alusta lukijaohjelmiston voi ladata ilmaiseksi internetistä. Väestörekisterikeskus pyrkii parantamaan myös kortinlukijoiden saatavuutta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?