Digitoday

Ruotsalaismainostajat vaatettavat naisiaan

Julkaistu:

Juustokauppiaan mainoksissa yritetään sukupuolettomasti sulkea vetoketjua, ei avata sitä. Onko mainonta menettämässä halunsa riisua? Tietotekniikka-alan mainonnassahan alastomuus ei ole tainnut tavaksi tullakaan.
Mitä on tapahtumassa mainoksille? Ruotsalainen meijerifirma levittää lehtimainoksessaan aamukahvittelevien suomalaisten eteen avoimia vetoketjuja. Mitasta päätellen niiden alkuperä on tavallisen juustonkuluttajan housuissa. Ähellyskin on kirjoitettu kuvaan, mutta erotiikkaa se ei tihku.

Arlan mainoksessa ei ole ketään, jonka housuihin kuluttaja voisi kuvitella pääsevänsä. Vetoketjukin vaikuttaa vaisun sukupuolettomalta. Onko muodollisestikin pätevien mallien syytä huolestua työmarkkinoistaan?

Ruotsalaisilla vähemmän valittamista

Svenska Dagbladetin verkkoversio (27.1.) antaa ymmärtää, että mainonta toden totta on ainakin Ruotsissa kokenut muutoksen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sukupuolten tasa-arvoa loukkaavasta mainonnasta tehtiin viime vuonna "?vain"? 179 kantelua, kun niitä edellisvuonna oli vielä 230. Niin ikään entistä harvemmat yritykset saivat moitteita tällaisesta mainonnasta alan eettisenä pelituomarina toimivalta ERK:lta (Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam).

Mainonnassa kuulemma etenkin klassiset ylilyönnit, kuten vihjailevasti vaatetettu nainen auton renkaita kaupittelemassa, edustavat hiipuvaa lajityyppiä, eettinen lautakunta laskeskeli.

Ovatko ruotsalaismainostajat yksiselitteisesti kääntyneet häveliäiksi ja pukeneet sulottarensa entistä peittävämmin vai onko mainonta vihdoin väsyttänyt yleisönsä vähäpukeisten mallien ylitarjonnalla? Vai onko kenties mediamainonnan alakulo on karsinut ylilyöntejä, koska viilentyneillä markkinoilla hillitympikin viesti huomataan? Vastaukset ovat osin arvoituksia.

Himoittu nettisisältö sivussa it-mainonnasta?

Suomessa silmillä on omanlaisensa syy vilkuilla mainonnan naiskuvaa. Kun eroottisten telepalvelujen mainonta kaikkine vihjailuineen on saanut väistyä laajalevikkisistä sanoma- ja iltapäivälehdistä, houkutteleeko se naisten esittämiseen toisessa valossa – vai entistä halutumpana tehokeinona toisenlaisen mainonnan yhteydessä?

Ja sittenhän meillä on tämä mystinen tietotekniikka! Silmämääräisesti arvioituna tietotekniikka-alan mainoksissa ei tavan mukaan pyöri esimerkiksi niukasti puettuja näytönsäästäjänaisia tai -miehiä koneiden ruudulla katseita vangitsemassa. Tietokoneiden mainonnassa korostuu lähes poikkeuksetta koneiden suorituskyky. Sisältö ratkaisee, ei kuori – joka sekin on usein kovin arkisen näköinen verrattuna esimerkiksi automainosten kiiltävään pintaan.

Mikä lienee syy siihen, että tietokoneiden tai nettiliittymien mainonta onnistuu ilmeisen hyvin ilman eroottisia elementtejä, joiden varassa on kuitenkin yhä suuri osa menestyvästä online-sisältötuotannosta? Merkillistä! Mutta ehkäpä näin ihan esimerkillistäkin?

Kommentit

    Näytä lisää