Digitoday

Mainoseurojen kasvukausi odotuttaa itseään

Julkaistu:

Yhdysvalloissa internet-mainonta kasvaa vuoden aikana seitsemän prosenttia, jos CMR:n ennustetta on uskominen. Suomessa mediamainonnan vuoteen ei odoteta dramatiikkaa.
Valtaosa netin käyttäjistä inhoaa tietokoneen näytölle hypähtäviä pop up –mainoksia. Sormia ne silti aktivoivat, väitti Gartner G2:n kyselytulos äskettäin. Sen mukaan 78 prosenttia netin käyttäjistä pitää pop up -mainontaa hyvin ärsyttävänä, kun tavalliset mainosbannerit ärsyttävät sivujen selaajista vain joka toista.

Mikä sitten selittää sen, että pop up –ikkunat näyttäisivät houkuttelevan kuluttajia hanakasti lisätiedon lähteille?

ZDNet –verkkolehden brittiversion mukaan pop up –mainosta klikataan lähes kaksi kertaa todennäköisemmin kuin mainosbanneria. Juttuun haastatellun Gartnerin tutkija Denise Garcian mukaan syy on yksinkertaisesti siinä, etteivät netin käyttäjät ole vielä tulleet sinuiksi pop up –mainonnan kanssa.

Kun nämä ikkunat opitaan sulkemaan, laskee myös niiden "?teho"?, joka siis toistaiseksikin vaikuttaisi hieman kyseenalaiselta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Laajakaista avaa lompakot?

Jupiter Research on selvittänyt, mikä saisi netin käyttäjän maksamaan online-sisällöistä. Brittejä, saksalaisia, ranskalaisia, espanjalaisia, italialaisia ja ruotsalaisia haastatellut tutkimuslaitos uskoo laajakaistayhteyksien olevan asennemuutoksen avain. Mukana kyselyssä oli noin kymmenentuhatta vastaajaa.

Jupiterin kyselyssä yhä 41 prosenttia vastaajista sanoi, että he ovat haluttomia maksamaan online-sisällöstä. Määrä oli kutistunut vuoden takaisesta tutkimuksesta vain hieman. Silloin maksuhaluja ei ollut 47 prosentilla.

Laajakaistayhteyttä käyttävistä joka neljäs arveli harkitsevansa musiikin ostamista netistä ja miltei joka viides piti mahdollisena videosisällöstä maksamista. Niillä, joiden nettiyhteys on laajakaistayhteyksiä hitaampi, maksuhaluja oli näidenkin sisältöjen suhteen selvästi vähemmän.

Viime vuoden lopulla eMarketer arvioi, että Yhdysvalloissa jo 13 prosenttia netin käyttäjistä maksaisi online-sisällöstä vuoden 2003 aikana eli verkkopalvelut saisivat noin viisi miljoonaa uutta maksavaa asiakasta.

CMR: Mainonta vilkastuu, varsinkin webissä

Vuosi 2003 tuo valoa verkkomediamainontaan, uskoo yhdysvaltalainen CMR. Sen ennusteen mukaan internet-mainonta kasvaa vuoden mittaan seitsemän prosenttia.

Koko mediamainonta kasvaa sen mukaan Yhdysvalloissa 3,3 prosenttia viime vuodesta. Suurimmat kasvuprosentit kirjataan vuoden alkupuoliskolla.

Internet-mainonta kasvaa CMR:n ennusteen mukaan selvästi reippaammin kuin mainonta yhdysvaltalaisessa printtimediassa, radiossa tai televisiossa. Netin ohi ajavat kasvuennusteissa vain espanjankieliset televisiokanavat.

Suomen mainosmarkkinoilla rauhallista

Suomessa Mainostajien Liiton Mainosbarometri 2003:n mukaan markkinointiviestinnän panostusaikeet ovat samalla tasolla kuin vuosi sitten. Tämän vuotisten mainosinvestointien ei ennakoida nousevan yhtä vahvasti kuin viime elokuussa tehdyssä barometrissa. Mainostajat uskovat erityisesti sanomalehtimainonnan kasvavan tänä vuonna.

Jäsenyritystensä mainosaikeita joulukuussa selvittäneen liiton mukaan noin 36 prosenttia aikoo investoida markkinointiviestintään enemmän kuin viime vuonna. Yhtä suuri osuus vastaajista aikoo säilyttää panostustasonsa.

Mainosbudjettiaan supistavien osuus on kasvanut edellisestä, elokuussa tehdystä tutkimuksesta: nyt 28 prosenttia suunnittelee käyttävänsä vähemmän euroja kuin viime vuonna.

Investoinnit markkinointiviestintään kasvavat tämän barometrin mukaan etenkin teollisuuden piirissä, kun taas kauppa ja palveluala ovat vähentämässä mainosinvestointejaan. Sähköisessä mediamaailmassa suomalaismainostajia näyttäisivät kiehtovan enemmän radio ja televisio kuin verkkomediamainonta.

Joulukuussa mainonta väheni

Gallup Adexin eli entisen Suomen Gallup Mainostiedon luvut kertovat vuoden 2002 päättyneen mainonnan markkinoilla edellisvuotta vaisummin: koko mediamainonta laski 0,9 prosenttia vuoden takaisesta joulukuusta.

Koko vuotta tarkasteltaessa mediamainonnan kakku keveni 1,4 prosentilla vuoteen 2001 verrattuna.

Verkkomediamainonta väheni joulukuussa Gallup Adexin mukaan 5,6 prosenttia. Laskutoimituksessa ovat mukana jatkuvasti seurattavat mediat, joita
tarkasteltaessa verkkomainonta painui viime vuonna 7,9 prosenttia pakkaselle.

Yhtiön julkistama virallinen luku vuoden 2002 verkkomediamainonnasta (vuosiseurannassa olevat mediat) näyttää kuitenkin verkkomedialle plussaa 1,5 prosenttia.

Koko verkkomediamainonnan osuus jäi vaatimattomaan 1,4 prosentin osuuteen koko mainonnan kakusta. Verkkomediaan laskettiin nyt ensi kertaa mukaan myös luokiteltu mainonta, Gallup Adexin tiedote kertoo.

Sähköisessä mediassa sekä radio että televisio kasvattivat suosiotaan vuonna 2002. Radiomainonnassa kasvuksi kirjattiin 10,1 ja televisiossa 3,4 prosenttia (vuosiseurannassa olevat mediat).

Vain 0,2-prosenttiseen osuuteen koko mediamainonnasta yltävä elokuvamainonta kasvoi viime vuonna reippaasti eli 19,2 prosenttia, Gallup Adex kertoo.

Suurin osa mediamainonnasta on sanoma- ja kaupunkilehtimainontaa. Sen osuus oli vuonna 2002 peräti 55 prosenttia.

Radio ja televisio ovat Suomessa yhä suositumpia

Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan mukaan radion kuuntelu kasvoi vuonna 2002. Keskivertosuomalainen kuunteli radiota 3 tuntia 37 minuuttia päivässä.

Keskimääräisenä päivänä radio tavoitti 83 prosenttia yhdeksän vuotta täyttäneestä suomenkielisestä väestöstä. Viikon aikana radio tavoitti keskimäärin 97 prosenttia samasta ikäryhmästä.

Televisio puolestaan tavoitti vuonna 2002 päivittäin 78 prosenttia yli 10-vuotiaista suomalaisista, kertoo Finnpanel. Katsojamääräksi muunnettuna puhe on noin 3,5 miljoonasta suomalaisesta. Viimeisten kymmenen vuoden aikana televisiota päivittäin katsovien suomalaisten määrä on lisääntynyt
noin 400 000:lla.

Kymmenen vuoden aikana myös suomalaisten television parissa päivittäin viettämä aika on venähtänyt merkittävästi, lähes tunnilla. Yli 10-vuotiaat suomalaiset katsoivat televisiota vuonna 2002 päivittäin keskimäärin 2 tuntia ja 51 minuuttia. Edellisvuodesta katseluaika kasvoi pari prosenttia.

Web-radion kuuntelu kasvoi Ruotsissa

Radion kuuntelu netin välityksellä on vielä vähäistä. Tuore ruotsalaistutkimus kertoo sen kuitenkin lisääntyneen. Viikon aikana 5,5 prosenttia yleisöstä kuuntelee web-radiota, raportoi Radioundersökningar AB. Vuoden alussa online-radiokanavia kuunteli sen mukaan 4,8 prosenttia yleisöstä.

Suurin osa ruotsalaisista web-radion kuuntelijoista viihtyy Ruotsin Radion kanavilla. Yhtiön suosituin radiokanava netissä on nuorelle yleisölle suunnattu P3.

Kommentit

    Näytä lisää