- Koska lähes kaikilla nuorilla on matkapuhelin, valittiin kampanjan ensi vaiheen yhteistyökumppaneiksi matkapuhelinoperaattorit. Nuorten saamat merkinnät perustuvat kuitenkin suhteellisen pieniin saataviin. Monelta ongelmalta voitaisiin välttyä ottamalla rahojen loppuessa reilusti yhteyttä laskun lähettäjään, kertoo ylitarkastaja Eeva-Liisa Koltta-Sarkanen kauppa- ja teollisuusministeriöstä.
Maksuhäiriömerkinnän saaneista yhä suurempi osa on nuoria.
- Nuoret eivät usein tiedä, mitä maksujen hoitamatta jättämisestä seuraa ja mitä luottotietojen menetys merkitsee. He eivät ymmärrä, että maksuhäiriömerkinnän saaneelle ei myönnetä luottokorttia, pankkilainaa, vuokra-asuntoa, opintolainaa eikä hän voi ostaa osamaksulla, Koltta-Sarkanen sanoo.
Raha-asioiden hoidosta sarjakuvan keinoin
Kampanja korostaa kohderyhmälleen, että kyky hallita raha-asioita kuuluu elämän perustaitoihin. Kuluvan syksyn aikana toteutetaankin kampanja, joka pyrkii herättämään nuoret ajattelemaan omaa talouttaan ja raha-asioiden hoitoa.
Kampanja-aineistoon kuuluu sarjakuvatyyppinen kortti sekä esite, joka kertoo kymmenen faktaa raha-asioiden hoidosta. Korttia levittävät DNA Finland Oy, Jippii Group Oyj, Radiolinja Oyj, Sonera Oyj ja Telia Finland Oy.
Mobiilioperaattorien välityksellä tietoiskua kaupataan erityisesti 18-30-vuotiaille nuorille. Sekä kortti että esite jaetaan myös kaikille peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille ja varusmiespalveluksessa oleville.
Ulkomaankauppaministeri Jari Vilén (kok) kiittää matkapuhelinoperaattoreita hyvästä yhteistyöstä kampanjan valmistelussa. - Toivon, että yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa tehtäisiin tällä saralla entistä enemmän. On kaikkien osapuolten etu, että ongelmiin puututaan jo niiden syntyvaiheessa, Vilén toteaa.
10:llä faktalla laaja jakelu
Kampanja-aineistoa jaetaan myös puolustusvoimien välityksellä. Opetusministeriö puolestaan korostaa opetuksessa annettuja elämässä selviytymisen perustietoja ja -taitoja.
- Koulun ja vanhempien esimerkillä on merkitystä myönteisen elämänhallinnan muodostumisessa. Yritysten vastuu nuorille suunnatussa mainonnassa ja markkinoinnissa on suuri, painottaa Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi ry:n pääsihteeri Jukka Tahvanainen.
Ensi vuoden valtionbudjetissa on velkasovinto-ohjelmaan liittyen lisätty runsaat 1,5 miljoonaa euroa talous- ja velkaneuvontaan. Kampanja perustuu kauppa- ja teollisuusministeriön teettämään tutkimukseen Pakko riittää - näkökulmia nuorten maksuhäiriöihin ja kulutukseen.