Roskaposti riivaa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Sähköposti syö aikaa

Työtä tekevältä britiltä kuluu päivittäin sähköpostin setvimiseen tuplasti enemmän aikaa kuin lastensa kanssa leikkimiseen. Arkea on myös roskaposti, jonka yhä useampi sullookin avaamatta suoraan roskikseen. Massamainonnan arvoa alentaa myös kysely, joka näkee vasta tyytyväiset asiakkaat todellisina e-bisnesenkeleinä.

22.5.2002 10:46

Mitä ihmiset online-olotilassa oikeastaan tekevät? Enimmäkseen he lukevat ja lähettävät sähköpostia, paljastaa Nielsen//NetRatingsin julkaisema First Quarter 2002 Global Internet Trends report. Sen mukaan kahdessatoista tutkitussa maassa yhteensä 75 prosenttia online-kotitalouksista käytti sähköpostia. Esimerkiksi webin keskustelusivuja eli chatteja suosi netin aikuiskäyttäjistä yleensä alle kolmannes, audiovisuaalista sisältöä etsi alle puolet ja erilaisten pikaviestisovellusten (instant messaging) käyttö kiinnosti useimmissa raportin maissa alle 30 prosenttia aikuisista.

Britit potevat email-stressiä

Työtä tekevä britti viettää päivittäin aikaa sähköpostilaatikolla lähes tuplasti enemmän kuin lastensa kanssa leikkien, kertoi BBC:n uutinen äskettäin. Kauppa- ja teollisuusministeriön selvityksessä minuutit kääntyivät saapuneen sähköpostin eduksi luvuin 49-25. Sähköpostitulvaa pidetäänkin työelämässä yhtenä suurimmista stressin aiheuttajista.

Britanniassa sähköpostitulva näkyy myös mainontaa koskevissa valituksissa. Advertising Standards Authority (ASA) raportoi toukokuun alussa roskapostia koskevien valitusten määrän kasvaneen vuodessa 50 prosentilla. Mikään muu mainonnassa ei raportin mukaan ärsytäkään nyt niin kuin ei-toivottu sähköposti.

Eniten yksittäisiä roskapostiin liittyviä valituksia poikivat yhdysvaltalaisen Health Laboratoriesin laihdutuspillerimainokset, joita monet pitivät myös loukkaavina olettaessaan ensin jonkun tuttavansa vihjailevan niiden välityksellä.

Jenkkitutkimus: vieraat viestit pikavauhtia roskiin

Vieraalta lähettäjältä saapuva sähköposti ei välttämättä herätä uteliaisuutta. Yhdysvalloissa tehdyn kyselytutkimuksen mukaan 52 prosenttia netin käyttäjistä heittää viestin suoraan roskakoriin lukematta saamaansa sanomaa.

Kovin paljon paremmin eivät onnistu vastaanottajien huomiosta kilpailemaan nekään mainossähköpostit, joiden vastaanottamiseen netin käyttäjä on lupautunut, runsaat 1200 vastausta käsittävä kyselytutkimus kertoo. Vastaajista 40 prosenttia sanoi jättävänsä tutultakin mainostajalta tulleet viestit avaamatta.

Quris -nimisen yhtiön tekemään kyselyyn osallistuneista 70 prosenttia sanoi saaneensa enemmän sähköpostia kuin edeltävänä vuonna. Näin vastanneista 74 prosenttia mainitsi syyksi roskapostin. Kaikista vastaajista kaksi kolmasosaa sanoi saavansa liian paljon sähköpostia.

Tyytyväiset asiakkaat ovat e-bisnesenkeleitä

Massamainontaa parempiakin keinoja on, kun verkkokauppias etsii entistä laajempaa asiakaskuntaa. Uusia asiakkaita vain ei tulisi etsiä e-kaupassakaan vanhojen kustannuksella, huomauttaa Taylor Nelson Sofres eurooppalaisille verkkokauppiaille puolivuotisen tutkimusprojektinsa päätteeksi.

Tutkimuslaitoksen mukaan jo hankitut asiakkaat ovat ehdottoman tärkeitä myös markkinoinnin kannalta: 98 prosenttia verkkokaupan tyytyväisistä asiakkaista on valmis suosittelemaan sivuja toisillekin. Ystävien tai sukulaisten suositukset puolestaan ovat painoarvoltaan kaksinkertaisia verrattuna hakukoneiden käyttöön e-ostoksille etsiydyttäessä, CyberAtlas raportoi TNS:n tutkimustuloksia.

Syökö netti sittenkään television suosiota?

Sähköpostin selaaminen siis vie yhä enemmän aikaa ja nettisivujakin selataan aina vain ahkerammin. Mutta syökö kaikkinainen verkkoviestintä televisiolle omistettua aikaa? Forrester Research on valmis kumoamaan eurooppalaisen uskomuksen, jonka mukaan televisio-ohjelmia katsottaisiin vähemmän netin käytön vuoksi.

Online-kuluttajat katsovat televisiota vähemmän kuin muut. Tämä kahdeksan prosentin ero ei kuitenkaan selity Forresterin mielestä sillä, että netti olisi kääntänyt huomion pois televisiosta.

Tutkimuslaitoksen mukaan netin käytön varhain omaksuneet ovat jo valmiiksi vähemmän kiinnostuneita television tarjonnasta. Myöhemmin netistä innostuneet taas eivät luovu tv-tottumuksistaan, Forresterin toukokuinen Technographics brief huomauttaa.

Yhä useampi mediakuluttaja onkin jäämässä "?kahden viestimen loukkuun"?, toteaa myös yhdysvaltalainen Knowledge Networks/SRI.

MultiMedia Mentor –mittaustensa pohjalta tutkimuslaitos sanoo etenkin 35-49 –vuotiaiden amerikkalaisten muuttaneen tottumuksiaan niin, että television ja netin antia seurataan iltaisin samanaikaisesti. Näin toimii nyt 11 prosenttia ikäryhmästä. Puoli vuotta sitten tehtyyn tutkimukseen verrattuna tällaisten kuluttajien osuus oli kaksinkertaistunut. Nuoremmat miehet olivat "?simultaanikuluttajina"? vieläkin ahkerampia. Nuorten naisten osuus jäi vähäisemmäksi, eikä juuri ollut muuttunut edellisen vuoden aikana. Teini-ikäisistä puolestaan yhteensä 13 prosenttia ilmoitti katselevansa myös televisiota nettiä käyttäessään.

Suomen mediamainonta plussalle huhtikuussa

Suomessa mediamainontaan käytettiin huhtikuussa hienoisesti suurempi summa kuin vuotta aiemmin. Meneillään olevan vuoden ensimmäisellä kolmanneksella mediamainonta on kuitenkin viimevuotiseen ajanjaksoon verrattuna 4,2 prosenttia miinuksella, raportoi Suomen Gallup Mainostieto.

Verkkomedialta huhtikuukin sujui pakkaslukemissa. Verkkomainontaan sijoitettiin 3,6 prosenttia pienempi summa kuin vuosi sitten. Vuoden ensimmäisellä kolmannekselal verkkomediamainonta supistui yhteensä 21,1 prosenttia. Muita miinukselle jääneitä huhtikuussa olivat varsinaiset sanomalehdet ja aikakauslehdet. Televisio pääsi huhtikuussa plussalle 4,9 prosenttia, kun tammi-huhtikuussa tv-mainontaan käytettiin 2,3 prosenttia viimevuotista ajanjaksoa enemmän.

Mainonnan kasvu oli viime kuussa reippaimmillaan valkokankailla. Elokuvamainonnan kasvuprosentiksi kirjattiin huhtikuussa 25,7 prosenttia. Vuoden ensimmäinen kolmannes kuljettiin kuitenkin viimevuotista vaisummissa merkeissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?