Amerikkalainen media-analyysi: - Digitoday - Ilta-Sanomat

Television arkikuva epätodellisen mustavalkoinen

Television henkilövalikoima ja maailmankuva eivät viime aikoina ole juuri kirjavoituneet, kertoo yhdysvaltalaisen Children Now -järjestön media-analyysi. Vaikka niukasti näkyvien homojen roolit ovat entistä keskeisempiä ja naishahmoja esitetään yhä useammin tiede- ja teknologia-ammateissa, tosielämän monenkirjavuus on prime time -ohjelmille vierasta.

16.5.2002 15:48

Television katsotuimpia iltatunteja hallitsee Yhdysvalloissa yhä sangen valkoihoinen, hyvinvoiva ja perinteisiä sukupuolirooleja ilmentävä henkilögalleria, kertoo Children Now -järjestön tuottama Fall Colors 2001-2002 -raportti. Mediaseurannan mukaan prime time -ohjelmat esimerkiksi tarjoavat yleensä joko valko- tai mustaihoisia hahmoja, mutta verraten harvoin molempia yhtä aikaa. Etninen epätasa-arvo näkyi myös roolijaossa, jossa valkoihoisten asema näyttäytyy helposti muita parempana.

Seksuaalivähemmistöjen tv-näkyvyys koheni aiemmista tutkimuksista hieman, sillä vaikka homoja ja lesboja oli parhaan katseluajan hahmoista vain 0,8 -prosenttia, nämä yleensä draamaohjelmissa nähdyt hahmot esiintyivät entistä keskeisemmissä rooleissa. Valtaosin nämäkin hahmot olivat kuitenkin valkoihoisia ja yli 60-prosenttisesti miehiä.

Miehisyys ja hyvinvointi olivat muutenkin valttia median henkilökuvastossa. Naisia ruutuun mahtui miehiä vähemmän, ja tällöinkin naiset olivat yleensä miehiä nuorempia ja tyypillisesti naisvaltaisten alojen edustajia. Naisten esittäminen tiede- ja teknologia-ammateissa kuitenkin yleistyi, Children Now raportoi. Naishahmoista kävi yleensä miehiä selvemmin ilmi myös se, mikä heidän seurustelu- ja perhetilanteensa.

Vammaisille television prime time -ajan henkilögalleriasta lohkesi vaatimaton 0,7 prosentin osuus. Myös mielenterveysongelmat pidettiin visusti sivussa. Children Now -järjestön mukaan lapsilla olisi kuitenkin suuri tarve nähdä televisiossa tosielämän kaltaisia ihmishahmoja kaikessa erilaisuudessaan ja ongelmineenkin.

Kyseinen media-analyysi oli kolmas Children Now -organisaation historiassa. Tutkimusta varten analysoitiin television iltasarjoja useilla eri kanavilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?