Yhdysvaltalaistutkimus: - Digitoday - Ilta-Sanomat

Web osittaa yhä useamman tv-katsojan huomion

Kanavalta toiselle pomppiminen on jo tuttu juttu mediakulutuksessa, mutta Yhdysvalloissa yhä useampi aikuinen viettää ilta-aikaansa nyt myös "kahden median loukussa". Samoilu netissä televisiota katsellessa on yleistynyt nopeasti etenkin aikuisten joukossa.

15.5.2002 10:19

Internetin ja television sisältövirrat kilpailevat yhä useamman amerikkalaisen huomiosta iltaisin niin, että kumpikin viestimistä on käytössä yhtä aikaa. Nuorille tutumpi kulutustapa on yleistynyt nopeasti aikuistenkin keskuudessa.

Iltaisin yksitoista prosenttia 35-49 -vuotiaista amerikkalaisista seuraa television ja netin antia "simultaanisti", raportoi Knowledge Networks/SRI. Puoli vuotta sitten tehdyssä tutkimuksessa tällaisia mediakuluttajia oli puolet vähemmän. Vastaajilta tiedusteltiin, miten he seurasivat eri viestimiä tutkimusta edeltävänä päivänä kello 18-21.

Nuorempien miespuolisten mediakuluttajien joukossa netin ja television samanaikainen käyttö yleistyi puolessa vuodessa vain hieman. Raportin mukaan 18-34 -vuotiaiden miesten ryhmässä tähän kuluttajaryhmään kuului nyt 13 prosenttia. Saman ikäluokan naisista kahdeksan prosenttia seurasi kahta mediaa yhtä aikaa, kuten myös puoli vuotta ja vuosi sitten.

Teini-ikäinen tv-yleisö toimi niin ikään jokseenkin samoin kuin puoli vuotta sitten. Kaikkiaan 13 prosenttia 12-17 -vuotiaista katsoi televisiota samalla kun kuljeksi netissä. Vuosi sitten näin teki kuitenkin vain kuusi prosenttia vastaajista.

Tutkimuslaitos perustaa tuloksensa mediasuunnittelua tukeviin MultiMedia Mentor -mittauksiinsa, joihin osallistuu vuosittain noin viisi tuhatta amerikkalaista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?