Yhdysvalloissa teemaviikko - Digitoday - Ilta-Sanomat

Television suurkuluttajia houkutellaan viikon katkolle

Tänä vuonna amerikkalaislapset viettävät jo enemmän aikaa television ääressä kuin koulussa, TV-Turnoff Weekin kampanjasivut kertovat. Tv-uskollisia amerikkalaisia kosiskellaan tällä viikolla muun muassa kirjojen ja perhe-elämän pariin.

22.4.2002 10:35

On jälleen aika viettää televisiotonta viikkoa, julistaa amerikkalainen kampanjaorganisaatio TV-Turnoff Network nettisivuillaan. Vuodesta 1995 vietetyn viikon idea on tiivistetysti television sulkeminen viikoksi, jotta elämällä olisi tilaisuus avautua.

Huolta kampanjassa tunnetaan etenkin lasten tv-elämästä. Tänäkin vuonna amerikkalaislapset katsovat televisiota yli tuhat tuntia, kun koulukin vie heidän vuodestaan vain noin 900 tuntia, kampanjasivut kertovat.

Pari miljoonaa tv-mainosta ennen eläkepäiviä

Järjestön esittelemien tilastojen mukaan Yhdysvalloissa vain pari prosenttia kodeista elää ilman televisiota, 35 prosentilla on kaksi vastaanotinta ja 41 prosentilla vähintään kolme vastaanotinta. Keskivertoisessa amerikkalaiskodissa televisio on auki joka päivä yli seitsemän tuntia. Katseluaikatilaston mukaan keskivertoamerikkalainen viettää television seurassa noin neljä tuntia päivässä.

Yksin lapset näkevät vuodessa jo noin 20 000 tv-mainosta. Kun amerikkalainen on varttunut 65-vuotiaaksi, häneen on vedottu keskimäärin parilla miljoonalla tv-mainoksella, kampanjan tietopaketti paljastaa.

TV-Turnoff Networkin toimii Yhdysvalloissa noin 400 000 dollarin vuosibudjetilla. Mukana verkostossa on kaikkiaan vajaat seitsemänkymmentä yhteistyökumppania. Televisiottoman viikon viettoa tukevat Yhdysvalloissa vahvasti muun muassa lääketieteelliset, liikunalliset ja opetusalalla toimivat yhteisöt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?