Web- ja tekstiviestiliikenne kasvavat vyöryen - Digitoday - Ilta-Sanomat

Bannerit myyvät formaattien paisuessakin

Banneria tuoreemmat tulokkaat verkkomainonnan kokovalikoimassa kasvattavat suosiotaan, mutta perinteinen formaatti pitää pintansa. Verkossa on edelleen vaikea veloittaa sisältöpalveluista, mutta todennäköisesti siellä ainakin tapaa bisnespäättäjän.

22.3.2002 7:04

Internet on vuonna 2005 yhteensä jo 943 miljoonan ihmisen käytössä, arvioi IDC äskettäin. Samaan aikaan liikenne on verkossa vilkastunut jo 93-kertaiseksi vuoteen 2000 verrattuna, Newsbytes uutisoi.

Vilkasta on myös matkapuhelinverkoissa. Frost & Sullivanin mukaan eurooppalaisten lähettämien tekstiviestien kokonaismäärä tuplaantuu vuoteen 2006 mennessä, joskin vuodesta 2004 alkaen kasvu alkaa taittua multimediaviestien (mms) yleistyessä.

Nyt tekstiviesteistä 95 prosenttia kulkee kännykän käyttäjältä toiselle, mutta erilaiset sisältöpalvelut nappaavat neljässä vuodessa noin seitsemänprosenttisen osuuden koko sms-liikenteestä, Frost & Sullivan laskee.

Mainoksetkin kasvavat

Samaan aikaan kun kasvaa verkkojen liikenne, suurenevat myös online-mainokset. Vallankumoukseen isojen suosio ei kuitenkaan vielä yllä.

Yhdysvalloissa Interactive Advertising Bureaun (IAB) standardien mukaisista mainoksista etenkin pilvenpiirtäjät (skyscrapers) ovat kasvattaneet nopeasti suosiotaan, vaikka perinteisille bannereille yhä lankeaakin 50-52 prosentin osuus kaikista impressioista, Jupiter Media Metrix raportoi.

Skyscrapers –formaatin suosio on Jupiter Media Metrixin mukaan kasvanut vuoden 2001 huhtikuun ja tämän vuoden tammikuun välisenä aikana on peräti 436 prosenttia Kaiken kaikkiaankin uudet suuret mainosformaatit - eli IAB:n termistössä ryhmä skyscrapers, squares ja rectangles – ovat edenneet vakain askelin online-mainonnan markkinoilla. Ryhmä sai tammikuussa osakseen jo yhdeksän prosenttia kaikista mainosten impressioista, kun osuus viime huhtikuussa oli neljä prosenttia.

Perinteisen bannerimainonnan impressiomäärä kasvoi huhti-tammikuussa Jupiter Media Metrixin mukaan 39 prosenttia ja pienten mainosformaattien, kuten palkkien ja nappien, kasvu ylsi viiteentoista prosenttiin. Pienten formaattien osuus mainosimpressioiden kokonaismäärästä kuitenkin kutistui. Rich media- ja pop up/under–mainoksia Jupiter Media Metrix ei sisällyttänyt tutkimukseensa.

Mainonnan vuosi alkoi laskulla

Suomessa mediamainonta on tammi-helmikuussa 7,7 prosenttia vähäisempää kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Helmikuussa mediamainontaan käytettiin 8,1 prosenttia pienempi summa kuin vuotta aiemmin. Verkkomainonta oli helmikuussa 32 prosentin pakkaslukemassa ja tammi-helmikuussa siihen lasketaan sijotetun 35 prosenttia viimevuotista vähemmän.

Voimakkaimpia mediamainonnan kasvajia on alkuvuodesta ollut elokuvamainonta. Myös radiomainonnassa on kirjattu plussia. Sen sijaan niin sanomalehdistö, aikakauslehdet kuin televisiokin ovat miinuslukemissa. Ilmaisjakelu- ja kaupunkilehtien mainoskakku kasvoi helmikuussa prosentilla.

Alkuvuodesta etenkin avoimien työpaikkojen mainonta on ollut huomattavasti viimevuotista vaisumpaa.

Vuonna 2001 mediamainonta väheni Suomessa kuusi prosenttia edellisvuodesta. Online-mainonta kutistui 7,4 prosenttia. Luvut perustuvat Suomen Gallup Mainostiedon tutkimukseen.

eBay online-mainonnan ostajaykkönen

Yhdysvalloissa puolestaan mediamainonnan kokonaismäärä putosi viime vuonna 9,8 prosenttia edeltävän vuoden loppusummasta, sanoo CMR raportissaan. Online-mainontaan käytetty dollarimäärä laski 14,7 prosenttia. Vuonna 2002 yhtiö ennustaa kuitenkin verkkomainonnan jo toipuvan, viime vuoden lukuihin verrattuna ehkä jopa yli 8-prosenttiseen kasvuun.

Suurin online-mainonnan ostaja oli viime vuonna nettihuutokauppias eBay. Se käytti verkkomainontaan 45 miljoonaa dollaria, CMR laskee. Toiseksi suurin ostaja oli General Motors 43,3 miljoonalla dollarilla.

Eniten online-mainonnalla ansaitsivat puolestaan Yahoo, AOL.com, Excite ja Lycos.

Maksuhalut yhä heikot

Kuten myös edellinen Mediamemo (27.2.) kertoi, web-kuluttajat ovat yhä varsin innottomia maksamaan verkkosisällöistä. Maksullisten verkkopalvelujen kysyntää selvittänyt Jupiter Media Metrix julkisti äskettäin kuluttajakyselyn tuloksen, jonka mukaan 70 prosenttia vastaajista ei ymmärrä miksi kukaan maksaisi verkkosisällöistä. Kyselyyn osallistui lähes 2100 vastaajaa.

Maltillista kasvua verkkosisällön kuluttajakauppaan ennustava tutkimuslaitos uskoo, että parhaimmin laskutuksessaan onnistuvat audio- ja videoviihteen sekä aikuisviihteen tarjoajat. Myös finanssitiedolla ja talousuutisilla on Jupiter Media Metrixin mukaan kysyntää. Erittäin vähäistä kysyntää olisi esimerkiksi sellaisella maksullisella sisällöllä, joka on suunnattu lapsille. Urheilukaan ei ole verkossa maksullisia asiakkaita houkutteleva aihepiiri, tutkimus kertoo.

Amerikkalaiskysely: Bisnespäättäjät kohtaa varmimmin verkossa

Vaikka kukkaron nyörit kuluttajilla pysyisivätkin verkossa tiukkoina, hyvätuloisia ja vaikutusvaltaisia ihmisiä tavoittaa varmimmin juuri netin kautta.

Liike-elämän johtajat viettävät verkossa jopa tuplasti aikaa verrattuna television katseluun. Radion kuunteluun verrattuna johtajilta vierähtää verkossa kolme kertaa pidempi aika. Näin online-myönteisiin tuloksiin on päädytty Yhdysvalloissa. Siellä johtajien viikoittaista ajankäyttöä kartoitti Forbes.comin tilauksesta Research.net.

Tutkimusuutisen mukaan etsiessään tietoa uusista tuotteista bisnespäättäjät käyttävät selvästi eniten nettiä. Ostopäätöksiä harkitessa verkkomainonta oli niin ikään vahvoilla yhdessä aikakauslehtimainonnan kanssa.

Tutkimukseen haastateltiin noin kolmesataa "?C-tason johtajaa"? (ceo, cfo, cio), jotka viettävät viikon aikana keskimäärin 16 tuntia webissä.

Mainos: Schneider Electric

Tipuitko turnauksesta sähkönjakelun häiriön vuoksi? Näin pidät pelit käynnissä

Jos sähkönjakelu takkuaa, myös pelit keskeytyvät.

Virransyötön jatkumisen sähkökatkon aikana voi varmistaa erillisellä UPS-laitteella. UPS suojaa nettiyhteyden ja pitää pelit käynnissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?