Laajakaista saa rahankin liikkeelle? - Digitoday - Ilta-Sanomat

Verkkokalastus nyt: työtä ja ilmaishuveja

Yhä useampi työn etsijä selaa web-sivuja lehti-ilmoitusten sijaan, yhdysvaltalainen sanomalehdistö huokaa. Netissä podetaan kuitenkin yhä pulaa viulujen maksajista: musiikin pitää olla ilmaista ja raha ratkaisee senkin, mistä osoitteesta suositut online-kortit lähetetään.

27.2.2002 13:25

Internet vilauttelee kynsiään tiukentuneilla ilmoitusmarkkinoilla niin, että Yhdysvaltalainen sanomalehdistökin on katsonut aiheelliseksi huolestua.

American Press Instituten helmikuinen uutiskirje kertoo, että joka neljäs säännöllisesti työpaikkailmoituksia lukeva mediakuluttaja on kääntänyt katseensa nettiin samaan aikaan, kun sanomalehtien luokitellut ilmoitukset yleisemminkin ovat menettäneet otettaan lukijoihin. Huolta lisää se, että Yhdysvalloissa sanomalehdet ovat saaneet noin 40 prosenttia tuloistaan juuri luokitelluista ilmoituksista.

Työnhakijat uivat verkkoon

The Media Auditin laajaa tutkimusta lähteenään käyttävä API kertoo, että Yhdysvalloissa 67 keskeisellä markkina-alueella jo 3,4 prosenttia väestöstä seuraa säännöllisesti työpaikkailmoittelua internetistä, kun sanomalehtien vastaavia sivuja selaa säännöllisesti 9,6 prosenttia.

Yleiskuvaa luonnollisesti synkentää sekin, että juuri rekrytointi-ilmoittelu on supistuneen mediamainonnan lamaantuneimpia osa-alueita. Monin paikoin API:n mukaan on syytä puhua jopa mainonnan puolittumisesta.

Suomessakin rekrytointi-ilmoittelun supistuminen on ollut selkeä trendi viime vuoden loppuolelta saakka. Verrattaessa työpaikkailmoitteluun tammikuussa sijoitettua euromäärää vuoden takaiseen lukuun, pudotus on Suomen Gallup Mainostiedon mukaan 42 prosenttia.

Rekrytointi-ilmoittelun kasvun povataan myös Euroopassa kääntyvän kohti nettiä. Muun muassa IDC laski joulukuussa kuusitoista länsieurooppalaista maata käsittävässä ennusteessaan, että vuoteen 2005 mennessä e-rekrytoinnin markkinat kasvavat läntisessä Euroopassa 4,5 miljardin dollarin arvoisiksi.

Web-korttien voittokulku on rahakysymys?

Valentines´s Day on Yhdysvalloissa osoittanut, että web-tervehdyksillä on yhä kasvavaa sähköistä vetoivoimaa. Kyseisenä lemmenluritusajankohtana, joka Suomessa tunnetaan ystävänpäivänä, esimerkiksi Yahoo raportoi välittäneensä ennätykselliset 11 miljoonaa online-korttia. Määrä on viimevuotiseen verrattuna kolminkertainen.

Liiketoiminnassaan online-kortteja tarjoavat verkkopalvelut törmäävät kasvavasta suosiostaan huolimatta yhä korkeaan kynnykseen – rahaan!

Jupiter Media Metrixin mukaan American Greetings –palveluperheeseen kuuluvat Bluemountain.com, Egreetings.com ja Americangreetings.com menettivät asiakkaita nopeasti joulukuussa muutettuaan enimmän osan korteistaan maksullisiksi. Kävijämäärä kutistui marraskuusta noin kymmenellä prosentilla, kun taas ilmaisia kortteja tarjoavat Yahoo! Greetings ja Hallmark.com raportoivat samaan aikaan noin 70-prosenttisesta liikenteen kasvusta. Myös sivuilla vietetty aika venähti näissä osoitteissa.

Web kunnostautui ystävänpäivän aikaan paitsi korttien myös muiden huomionosoitusten välittäjänä. Muun muassa Yhdysvaltalaisten online-kukkavälityspalvelujen kassoihin kilahti 460 prosenttia suurempi summa kuin keskivertoisella myyntiviikolla vuonna 2001, comScore raportoi. Tutkimuslaitos huomautti kuitenkin, että varsinaisen Valentine´s Day –sesongin myynti kasvoi viimevuotisesta vain pari prosenttia.

Web-musiikilta vaaditaan ilmaisuutta

Musiikkia on pidetty yhtenä houkuttelevimmista online-myyntituotteista. Viimeisin kyselytutkimus Yhdysvalloista valaa kuitenkin kylmää vettä innostuneiden niskaan. Ipsos-Reidin tutkimusraportin mukaan vain alle kymmenesosa yli 12-vuotiaista amerikkalaisista on maksanut musiikista, jota he ovat imuroineet tai kuunnelleet netistä. Niistä, jotka eivät ole maksaneet nettimusiikista, peräti 84 prosenttia sanoo, ettei heillä ole aikomustakaan tehdä niin. Ilmaisuuden kannattajat eivät sanojensa mukaan pyörtäisi kantaansa, vaikka ilmaismusiikkia ei webissä tarjottaisi. Musiikkiteollisuuden ei kyselyn mukaan tarvitse olla huolissaan nettimusiikin suosiosta. Vastaajista 81 prosenttia sanoi, että he ostavat äänitteitä kaupoista ainakin yhtä paljon kuin aikana, jolloin he eivät vielä olleet nettimusiikin kuluttajia.

Kyselyssä oli mukana runsaat 1100 amerikkalaista.

Raha liikkeelle laajakaistalla? Internetissä palvelujen suosio ja käyttäjien maksuhalukkuus eivät useinkaan kytkeydy yhteen. Vaikka esimerkiksi CNN:n Chris Cramerin australialaisessa konferenssissa äskettäin mediahuomiota herättänyt lausunto viittaakin uutiskauppiaiden haluun periä web-asiakkailtaan tilaus- tai käyttömaksuja, tie aiemmin ilmaisista palveluista maksullisiin on kaikkea muuta kuin kuopaton:

Mediatalot kaipaavat kipeästi tuloja web-huuman vuosina kalliisti rakentamistaan verkkopalveluista, Cramer tunnusti, mutta kiirehti oitis lisäämään, ettei esimerkiksi CNN:llä ole suunnitelmia periä online-sisällöistään maksua.

Pelastajaksi maksukysymyksessä povataankin nyt toiveikkaasti laajakaistaisten yhteyksien yleistymistä. Sage Researchin äskettäin julkistaman kyselytutkimuksen mukaan yhdysvaltalaistaloudet olisivat valmiimpia maksamaan laajakaistasisällöstä, jossa multimedialla on keskeinen rooli.

Viihde ja vuorovaikutus myyvät

Vastaajista 44 prosenttia ilmoittautui halukkaaksi maksamaan viihteestä. Kysyttäessä esimerkiksi tilauselokuvalle sopivaa hintaa, kuluttajat kuitenkin sanoivat olevansa valmiit maksamaan korkeintaan viisi dollaria per leffa.

Viihteen ohella amerikkalaiskuluttajat olivat valmiita maksamaan lähinnä vuorovaikutusviestinnästä (unified messaging, videoneuvottelut, internet-kaukopuhelut). Myös monipuolisille online-opiskelumahdollisuuksille kyselyn perusteella uumoiltiin löytyvän kysyntää.

Tammikuussa myös Telian ruotsalaisille laajakaista-asiakkailleen tekemä kysely lupasi laajakaistapalveluille mukavaa tulevaisuutta. Kyselyssä asiakkaiden enemmistö kertoi laajakaistayhteyden saatuaan viettävänsä verkossa päivittäin ainakin pari tuntia enemmän kuin tätä ennen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?