Brittitutkimus: - Digitoday - Ilta-Sanomat

Mediakuluttajien ruokahalu jatkaa kasvuaan

Mediakulutus on nyt ylivoimaisesti suurin ajansyöjä, joka vie voiton jopa unesta, tuore brittitutkimus kertoo. Sen mukaan vuosikymmenen vaihtuessa keskivertokuluttaja viettää yli 60 tuntia viikossa median parissa.

13.2.2002 10:19

Mediakulutuksen suunta on kulkenut selvästi yläviistoon jo vuodesta 1985, jolloin media haukkasi keskivertobritin ajasta 43 tuntia viikossa. Vuosituhannen vaihtuessa kulutus oli kiivennyt runsaaseen 53 tuntiin ja vuonna 2010 se ylittää jo kuusikymmentä tuntia, kertoo Screen Digestin ja ABN Amron tuore tutkimusraportti.

Nopeinta kulutuksen kasvu on raportin mukaan ollut tarkastelujakson kolmena viimeisenä vuotena, 1998-2000, jolloin verkko- ja mobiilipalvelujen nopea yleistyminen nosti mediakulutusta 47,9 viikkotunnista 53,5:een.

Vuonna 2000 sähköinen media lohkaisi selvästi suurimman viipaleen viestinnän parissa vietetystä ajasta. Kirjoihin ja lehtiin kuluttajat syventyivät viikossa vain 90 minuutin ajan, raportti kertoo. Samalla se kuitenkin muistuttaa, että etenkin radion ja television käyttö eroaa usein lukemisesta eli intensiivisen seuraamisen sijasta ne ovat monesti auki vain taustalla.

Financial Times -lehdessä äskettäin julkaistun artikkelin mukaan television uskotaan yhä kasvattavan osuuttaan brittien ajankäytöstä. Vuoteen 2010 mennessä sen osuus mediakulutuksesta kasvaa ennusteen mukaan 26 prosenttiin, kun se vuonna 2000 oli 21 prosenttia. Netin osuus nousee vastaavasti parista prosentista viiteen, kun taas matkaviestinnän ja mobiilipalvelujen osuus näyttäisi vakiintuvan 31 prosentin tienoille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?