Työntekijä kokosi - Digitoday - Ilta-Sanomat

Kooste Soneran helpdesk-viesteistä livahti nettiin

Yksityishenkilön palvelimelta löytyvä kotisivu sisältää tukun sitaatteja viestestä, joilla asiakkaat ovat lähestyneet nettioperaattoriaan. Sonera Plaza vahvistaa, että sitaattikokoelma on kotoisin sen helpdeskistä. Henkilötiedot vuodon aiheuttanut työntekijä on onneksi karsinut pois.

6.2.2002 7:42

Sonera Plazan helpdeskiin saapunutta asiakaspalautta on livahtanut julkisuuteen yksityisille nettisivuille. Kyseiset otteet sähköpostista ja puheluista julkaisi verkossa alunperin eräs yhtiön työntekijöistä.

- Missään vaiheessa mukana ei ole ollut tietoja, joiden perusteella viestien lähettäjä tai soittaja tulisi ilmi, Sonera Plazan tiedotuksesta vastaava Timo Saxén sanoo. Hänen mukaansa yhtiön työntekijän julkaisemana sitaattikokoelma ei sisältänyt mainintaa edes Sonera Plazasta.

Asian herätettyä keskustelua helpdeskin työntekijä poisti aineiston kotisivultaan, joka sijaitsi Soneran asiakkaille tyypillisessä personal.inet.fi -osoitteessa nimellä "Helldesk". Nyt sama sitaattikokoelma on saanut uuden kodin. Se sijaitsee Soneralle toistaiseksi tuntemattoman yksityishenkilön palvelimella, jossa sivulle on myös annettu otsikko "Sonera HelpDesk". Tieto sivusta on levinnyt lähinnä netin uutisryhmien välityksellä.

Luvaton harraste

Soneran asiakaspalveluun saapuvat puhelut nauhoitetaan. Sitaatteja sivuillaan julkistanut työntekijä on kuitenkin yhtiön mukaan kirjoittanut sanailut verkkoon muistinvaraisesti. Lähinnä suullisten sopimusten tueksi tehtäviä puhelunauhoitteita eivät asiakasneuvojat pääse selaamaan.

- Edes juuri puhumaansa puheluun asiakasneuvoja ei itse voi palata, Saxén sanoo.

Soneran onneksi verkkojulkisuuteen vuotaneissa tiedoissa ei ole mukana nimiä, puhelinnumeroita tai muitakaan henkilöiden tunnistamisessa tarvittavia tietoja. Saxénin mukaan on kuitenkin selvää, että sitaatit julkistanut työntekijä toimi vastoin yhtiössä vallitsevia sääntöjä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?