Interaktiivinen tv ei ota tulta USA:ssa

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Jenkeissä on vuosi vuoden jälkeen hoettu slogania "Tänä vuonna interaktiivinen tv tekee läpimurron!" Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut.

2.1.2002 2:21

Nyt kuitenkin uskotaan, että vuodesta 2002 voisi tulla sellainen. Tämä johtuu siitä, että kaapeli-tv-yhtiöt, satelliittitelevisiopalvelut, mediakonglomeraatit ja Microsoft ovat kaikki ottaneet interaktiivisen television strategisten näkemystensä avaintekijäksi. Käytännössä se tarkoittaa miljardien upottamista konseptiin.

Äskettäin muun muassa Vivendi Universal sijoitti 1,5 miljardia EchoStar Communicationsiin. Sen avulla yritys pystyy kaupittelemaan interaktiivista televisio-ohjelmistoaan EchoStarin tilaajille, kertoo New York Times.

Microsoft puolestaan takasi Comcastin 47 miljoonan dollarin tarjouksen AT&T:n kaapelitv-yksiköstä. Microsoftin tavoitteena on päästä käsiksi 23 miljoonaan kotitalouteen.

Perusongelma on kuitenkin tuttu: amerikkalaiset eivät ole kiinnostuneita interaktiivisesta televisiosta. Useimmat eivät ilmeisesti edes tiedä mikä se on.

USA:ssa interaktiivinen televisio on yleisnimitys, jota käytetään laajasti kuvaamaan kaikkea video-on-demandista videonauhureihin ja sitä on ajanut enemmän yritysten välinen kilpailu kuin kuluttajien kysyntä.

Yritykset ovat kuitenkin toiveikkaita, koska interaktiivinen televisio on Euroopassa, ja erityisesti Britanniassa saamassa kriittistä massaa. Katsojat voivat esimerkiksi lyödä vetoa eri kilpailuissa, muuttaa kamerakulmaa urheilutapahtumissa ja pelata.

USA:ssa yritykset ovat vuodesta 1970 lähtien yrittäneet vakuuttaa katsojiaan siitä, että nämä haluavat tehdä televisiollaan muutakin kuin vain katsoa sitä.

Kuitenkin suurimmatkin hitit kuten SonicBluen ReplayTV ja TiVo, jotka ovat videonauhureita ja mahdollistavat on-demand-tv-esitysten katsomisen ja keräilyn sekä aikataulutuksen ovat myyneet vain noin 300 000 laitetta ilmestyttyään markkinoille 1999.

Analyytikot uskovat eron eurooppalaisten amerikkalaisia suurempaan kiinnostukseen interaktiivista televisiota kohtaan johtuvan siitä, että USA:ssa on ihmisillä käytössään enemmän tietokoneita. Ne tehtävät, joita jenkit haluavat hoitaa kompuuttereilla, eurooppalaiset tekisivät mieluummin television avulla.

Euroopalla on tällä hetkellä noin puolentoista vuoden etumatka interaktiivisen television tuonnissa markkinoille. Tällä hetkellä jo yli 15 miljoonaa eurooppalaista televisolaitetta vastaanottaa jonkinasteista interaktiivista palvelua. ID:n mukaan noin 7,2 prosentilla Länsi-Euroopan kotitalouksista oli pääsy interaktiivisiin tv-palvleuihin vuoden 2000 lopussa.

Teksti-tv on ollut yksi suuria hittejä Euroopassa, mutta USA:ssa se on kärsinyt siitä, etteivät yritykset ole päässeet yksimielisyyteen yhteisestä standardista.

Lisäksi monet suositut interaktiiviset tv-palvelut kuten säätiedotukset, pelit ja shoppailu ovat asioita, joita amerikkalaiset tekevät mieluummin tietokoneella.

PC:n dominanssi USA:ssa on estänyt monien uusien teknologioiden kehittymisen. Esimerkiksi internetin selailu matkapuhelimella ei ole voittanut alaa.

Koko interaktiivisesta tv:stä on tulossa muna-kanaongelma. Ensin pitäisi olla riittävästi tilaajia, että kannattaisi tehdä riittävästi palveluja. Samaan aikaan tilaajat eivät kiinnostu koko asiasta, kun sisältö ei ole riittävän houkuttavaa.

Euroopassa interaktiivista tv:tä ovat ajaneet mediayhtiöt kun taas USA:ssa hommaa ovat hoitaneet teknologiayhtiöt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?