Vaikeuksista valoa kohti - Digitoday - Ilta-Sanomat

Nettimainonta kasvaa pulskistumatta

Ennusteissa uskotaan, että mainonta kasvaa netissä nopeammin kuin muissa viestimissä. Onni on kuitenkin lähinnä isojen oikeus.

31.12.2001 7:30

Karikkoisilla vesillä pitkin vuotta purjehtinut nettimedia näkee horisontissa valoa. Onni ei kuitenkaan jakaudu alalle tasaisesti vaan suosii online-kentän suuria pelaajia.

Forrester Research ennustaa, että digitaalinen markkinointi valtaa vuoteen 2006 mennessä 5,4 prosentin viipaleen koko mainosmyynnistä. Karkeasti laskien summa vastaisi aikakauslehtien mainosmyynnistä saamaa tuloa.

Internet-mainonta kasvaa mainonnan osa-alueista reippaimmin seuraavan neljän vuoden aikana, ennustaa myös GartnerG2. Sen osuus ei kuitenkaan kasva suureksi vaan jäänee kolmen prosentin tasolle koko mainoskakusta, arvio kuuluu. Sen mukaan nettimainonnan kasvu vuoteen 2005 mennessä yltää 137 prosenttiin.

Jo nyt 60 prosenttia online-mainonnan rahavirrasta kulkeutuu Forrsterin laskujen mukaan kolmen suuren eli lähinnä AOL Time Warnerin, Yahoon ja Amazonin kassaan. Lähivuosina isot online-julkaisijat vain kasvattavat osuuttaan pakottaen pienemmät joko luopumaan liiketoiminnastaan tai etsimään uusia ansaintamahdollisuuksia eli esimerkiksi veloittamaan tarjoamastaan sisällöstä.

Kylmä kyyti jatkui mainonnan markkinoilla

Vuosi 2001 ei suosinut online-kentän isoimpiakaan. Esimerkiksi mainostulojen kärkinimi Yahoo ilmoitti kyseisen rahavirran kaventuneen tammi-syyskuussa 8,6 prosenttia.

Kaiken kaikkiaan kulunut vuosi dotcom-yrityksille ankaraa aikaa. Edeltävään vuoteen verrattuna online-yrityksiä kaatui kaksinverroin, raportoi markkinoita Yhdysvalloissa seuraava WebMergers joulun aikaan.

Kyydin kylmyydestä kertovat myös online-mainonnan tilastot heinä-syyskuun osalta. Markkinatutkimusyritys CMR laskee nettimainonnan supistuneen 17 prosenttia verrattuna vuoden 2000 kolmanteen neljännekseen. Koko Yhdysvaltain mediamainonta laski CMR:n tilastoimana heinä-syyskuun aikana 12,2 prosenttia.

Internet Advertising (IAB) Bureau kertoo puolestaan PricewaterhouseCoopersin uusmediayksikön selvityksen pohjalta, että vuoden 2001 tammi-syyskuussa nettimainonnan kakku kutistui Yhdysvalloissa 8,6 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan. Vuoden 2001 toisesta neljänneksestä jäätiin kuitenkin kolmannella neljänneksellä vain 4,1 prosenttia.

IAB:n tietojen mukaan pääroolia online-mainonnassa näyttelevät yhä vanhat tutut eli bannerit.

Online-mainontaa suosii verkon oma väki

Innokkaimpia online-mainostajia vuonna 2001 olivat erikoistuneet verkkojulkaisut sekä erikoistuneet verkkokaupat, kertoo eurooppalaisia online-mainoskampanjoita tarkastellut LemonAd.

Britit taas on LemonAdin mukaan vallannut vedonlyönti-innostus, ainakin mainoskampanjoiden määrällisellä kasvulla mitattuna. Viime lokakuussa rahapeliin liittyviä mainoskampanjoita oli brittien nettisivuilla meneillään 204, kun vastaava luku vuoden 2000 lokakuussa oli 130.

Yhdysvalloissa puolestaan CMR toteaa vuoden tammi-syyskuussa online-huutokauppayritys eBayn nousseen online-mainonnan ostajista suurimmaksi. Aiempi kärkinimi General Motors jäi vuorostaan toiseksi.

Matkailumainontakin kiinnostaa taas

Matkailuaiheinen mainonta on toipunut syyskuisista terrori-iskuista niin, että impressioita kertyy jo lähes samaa vauhtia kuin ennen syyskuun yhdettätoista päivää, raportoi Jupiter Media Metrix joulua edeltävällä viikolla.

Matkailumainonnan nopea nousu alkoi Jupiterin mukaan toukokuun toisella viikolla 291,9 miljoonasta impressiosta. Huippu saavutettiin elokuussa, jolloin impressioiden yhteismäärä nousi 1,1 miljardiin. Terrori-iskujen vaikutus pudotti luvun hetkellisesti 574,4 miljoonaan.

Yhdysvaltain matkailuaiheisista mainostajista kymmenen suurimman listalla oli marraskuun viimeisellä viikolla neljä online-matkatoimistoa, joiden osuus listalla mainittujen mainostajien ostoskorista oli yhteensä 64-prosenttinen.

Suomessa vuosi 2002 tuo kasvua verkkoon?

Suomalaiset verkkojulkaisut ja -palvelut katsovat alkaavaan vuoteen toiveikkaina. Suomen Gallup Webin lokakuussa toteuttaman kyselyn mukaan enemmistö maamme kahdestasadasta suurimmasta merkkimainostajasta oli aikeissa kasvattaa internet-mainosbudjettiaan, kun vain muutama suunnitteli sen pientämistä.

Samassa kyselyssä suomalaismainostajat kertoivat nettimainonnan tavoitteiden muuttuvan nopeasti. Yhä useammin mainonnalla pyritään parantamaan yrityksen imagoa sekä tekemään tunnetummaksi joko yritystä tai sen brandia.

Mobiilimainontaa yritykset eivät vielä vuoden 2002 budjeteissaan ole juuri varautuneet ostamaan, mutta runsas viideosa Online & Mobile Advertising -tutkimuksen vastaajista kertoi yrityksensä suunnittelevan lähiaikoina mobiilimainonnan ostamista.

Suomessa mediamainontaan käytettiin tammi-marraskuussa 5,5 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Marraskuussa mediamainonnan markat laskivat 13,2 prosenttia. Rekrytointimainonnan lasku oli marraskuussa peräti 54-prosenttista. Luvut käyvät ilmi Suomen Gallup Mainostiedon tilastosta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?