Mobiiliportaaleista vain yksi voi paksusti: Sonera kertoo kotimaan Zed-yksikkönsä myynnin kasvaneen. Soneran mukaan Suomessa Zedin kasvu on jatkunut tasaisena helmikuusta saakka, ja markkinoille on tulossa 3-4 uutta palvelua vielä tämän vuoden aikana.
Kännykkäkulttien luvatussa maassa Zedillä menee lujaa, vaikka maailmalla samalla konseptilla pyyhkii todella huonosti. Huiman tappiokierteen pysäyttämiseksi ensialkuun Zed-maaorganisaatiot supistuvat yhdeksästä viiteen.
Port Alma muuttaa muotoaan
Myöskään suomalaisten mediatalojen näkökulmasta mobiilipalvelut, ja varsinkaan wap eivät ole lunastaneet niihin asetettuja odotuksia.
Osaltaan intoa on latistanut eräänlainen eriytyneisyys: operaattorit ja sisällöntuottajat eivät ole löytäneet toisiaan. Mutta myös mobiilit ilmaispalvelut kaivelevat niitä, joiden ansaintalogiikka perustuu rehellisesti sms/wap-uutisten ja -viihteen markkinointiin.
Muiden mukana wapiin on pettynyt Alma Media -konserni. Sen Port Alma -internetportaali toimii tätä nykyä personointi- ja profilointipalveluna, johon voi koota Alma Median verkkopalveluista mieluisensa paletin. Palveluun voi tallentaa haluamansa linkit sekä personoida ulkoasun sen näköiseksi kuin käyttäjä itse haluaa. Oikeastaan edes mobiiliportaalista ei enää voi puhua.
Wanhat brandit wap-kaupassa
Port Alma -palvelusta löytyy vieläkin wap-palveluja, mutta ne on jaoteltu Iltalehden, Kauppalehden ja MTV3 Mobiilin alle.
- Ei ollut mitään mieltä siinä, että tästä Port Almasta yritimme tehdä oman brandin. Menemme nyt näiden olemassa olevien valmiiden ja turvallisten brandien alle, perustelee palvelun muodonmuutosta Network Services -yksikön johtaja Leena Heimo.
Personointiuudistuksen kanssa samaan aikaan kesä-heinäkuun vaihteessa Port Alman wap-palvelut siirtyivät Iltalehden, Kauppalehden ja MTV3:n alle. Näin yhtiössä meneteltiin, koska wap-palvelujen tuottaminen omassa yksikössään ei Heimon mukaan ollut taloudellisesti mielekästä.
- Aikaisemmin Port Almaan kuuluneet wap-palvelut säilyvät käyttäjien puhelimissa kuten ennenkin. Port Alma Mobiilin vanhat käyttäjät voivat rekisteröidä itsensä Port Almaan vanhoilla tunnuksillaan, Heimo muistuttaa.
Alma Median Network Services-yksikkö (NWS) vastaa uuden median tekniikan kehittämisestä sekä uusien palvelujen käyttöön ja ylläpitoon liittyvistä järjestelmistä. NWS kehittää ja ylläpitää eri verkkopalvelujen infrastruktuuria. Heimo uskoo, että gprs-tekniikka ja -päätelaitteet tuovat pian uutta potkua kuluttajien hiipuneelle mobiili-innolle.
Sata palvelua - mutta mikään niistä ei vedä
SanomaWSOY Oyj:n mobiiliajan lupaus 2ndhead.com kertoo tarjoavansa matkapuhelinpalveluita, jotka auttavat, viihdyttävät ja ovat hyödyllisiä jokapäiväisessä elämässä. Konsernille 2ndhead ei ole ollut kovin hyödyllinen.
Kaikkiaan valittavana on jo sata erilaista palvelua - uutisia, ajo-ohjeita, säätiedotuksia, logoja ja soittoääniä. Rekisteröityminen on ilmaista, ja puhelinnumero käy käyttäjätunnuksesta.
2ndheadin palvelut lähentelevät viihdettä. Esimerkikisi Datawap-vitsivarastosta löytyy vitsejä joka tilanteeseen. Kuudesta eri vitsikategoriasta lähtee hauskutusta 2,92 markan kappalehintaan.
Lisäksi palvelusta löytyy muun muassa urheiluvisa, jolla voi testata urheilutietämyksensä tason. Asiantuntijoiden vihjeitä Veikkauksen ja Hippoksen rahapeleihin on tarjolla kertahakuhintaan viisi markkaa.
Palvelut eivät vedä, myönnetään HelsinkiMediassa.
Wap lässähti muiden tuotteiden jatkeeksi
2ndhead.com-palvelua ylläpitää SWap Oy, jonka omistaa SWelcom Oy, joka puolestaan on SanomaWSOY:n tytäryhtiö.
Yhtiöketjutuksen kanssa hieman samaan tapaan toimii uusi sisältökonsepti.
- Wap-käyttäjiä ei ole tullut niin paljon kuin alkujaan odotimme, myöntää SWelcomin toimitusjohtaja Tapio Kallioja.
Mobiilipalvelut ovat nykyisin vain "lisä" ja "jatke" SanomaWSOY-konsernin painetuille ja tv-ympäristöisille päätuotteille. Näin myös mobiilipalvelujen ansaintalogiikka on vaikeammin määriteltävissä. Konsepti on muuttumaan päin, kun wap-palvelut eivät koskaan lähteneet itsenäisinä kuluttajapalveluina vetämään.
Kun uutisten toimitus wap-päätelaitteisiin on maksullista, käyttäjät ovat etsineet palveluja, jotka lähettävät jopa aivan ilmaiseksi uutispuuronsa kännykkään.
- Palvelujen jakaminen ilmaiseksi on tyhmää. Ei se ole edes mitään liiketoimintaa, Kallioja toteaa.
Tilanne on niin ankea, että sisäpiirien kuiskuttelujen mukaan 2ndhead.com-palvelun päivät olisivat jo luetut. Kallioja ei tarkkaan kerro, mikä on 2ndhead.comin kohtalo. Hänen mukaansa se on varmaa, että alusta jää konsernin sisäiseen viestiliikennekäyttöön.
Jatkossa Kallioja toivoisi, että mobiilioperaattorit ja sisällöntuottajat löytäisivät toisensa. Tarkennettuna kyse olisi vahvuuksien yhdistämisestä. Näköpiirissä olisi win-win -idean mukainen yhteistyö, jossa sisältö olisi laadukasta ja tekniikka ammattilaisten hoidossa.
Zed kannattaa "Sonera-tasolla"
Sonera zed Nordic Oy on kannattava yksikkö, kertoo markkinointijohtaja Jarkko Hakala.
Kannattavuuslaskelma tosin edellyttää käsitettä "Sonera-taso". Tämä tarkoittaa sitä, että Zed lihottaa konsernitasetta maksamalla liikennöintikulut Soneran matkapuhelinyksikölle sekä hakemistokulut Sonera Infocommunications Oy:lle.
Zedin tarjoamilla tekstiviesti- ja muilla palveluilla on Hakalan mukaan kasvava kysyntä. Nousu alkoi tämän vuoden helmikuussa.
- Kasvu on totta, ja meidän kasvu on muilta pois. Sen verran tiedämme, Hakala iloitsee.
Uutena palveluna Zed tuo markkinoille anonyymin tekstiviestin. Lisäksi vielä tämän vuoden puolella markkinoille putkahtaa sms-sähkeuutispalvelu, joka on ajateltu kiinteähintaiseksi.