Digitoday

Pienkustantaja AcaCom osti bisnes.fi-lehden Talentumilta

Julkaistu:

Pienlehtikustantaja Academic Communications Oy on ostanut uuden talouden Bisnes.fi -lehden Talentum Media Oy:ltä. Kaupassa omistajaa vaihtoi kustannus-, julkaisu- ja omistusoikeus bisnes.fi:n koko liiketoimintaan.
Osapuolet eivät kerro kauppahintaa, ja AcaComin toimitusjohtaja Jere Aromäki kieltäytyy myös kertomasta oliko raha ainoa vaihdannanväline. Talentum vastaa vielä syyskuun numeron kustantamisesta, mutta lokakuussa siitä vastaa jo AcaCom. Lehden levikki on noin 12 000 kappaletta.

Lehden kaikki viisi toimittajaa päätoimittaja Matti Lintulahden johdolla siirtyvät uuden kustantajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Lintulahden käsityksen mukaan toimittajien palkat säilyvät ennallaan ja he saavat pitää myös Talentumin tällä hetkellä miinusmerkkiset optiot.

Lintulahden mukaan lehti jatkaa konseptiltaan liiketoiminnan kehittäjien lehtenä, A4-formaatissa ja ilmestyy kuukausittain. Bisnes.fi on sopinut Fast Company -lehden ja Los Angeles Times Syndicate Internationalin kanssa yhteistyöstä. Lintulahden mukaan yhteistyö voi tarkoittaa esimerkiksi artikkelien vaihtoa julkaisujen kesken.

Vuonna 1995 Yhdysvalloissa perustetun Fast Companyn omistaa nykyisin saksalaiseen Bertelsmann-konserniin kuuluva Grüner&Jahr Publishing.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

AcaCom on perustettu vuonnan 1997 ja se kustantaa muun muassa Economica- ja Diplomica-lehtiä, jotka on suunnattu lähinnä tekniikan ja kauppatieteiden opiskelijoille.

Kannattavaksi alle vuodessa?

Aromäen mukaan bisnes.fi tavoittelee kannattavuutta kesään 2002 mennessä. Lehden levikkipotentiaalin hän katsoo liikkuvan 20 000 - 40 000 välillä. Aromäki arvioi, että pienkustantaja saa pienehkön lehden kannattavaksi paremmin kuin suurempi kustantaja, jonka raskaat yhteiskulut rasittavat täysimääräisesti myös pienempiä lehtiä.

Aromäen mukaan toimittajien palkat säilyvät toistaiseksi ennallaan, mutta kulurakennetta seurataan jatkuvasti. Toimituksen sijaintipaikkaa ei vielä ole päätetty, mutta se sijoittuu kuitenkin Helsingin keskustaan.

Vaikka AcaComin muut lehdet toimivat ilmaisjakelupohjalla, bisnes.fi säilytetään tilauspohjaisena, Aromäki vakuuttaa. AcaComilla ei kuitenkaan ole omaa tilaajapalvelua, vaan levikinhoitopalvelut ostettaneen alkuvaiheissa Talentumilta.

Tuotot pääosin printistä

Tällä hetkellä lehden tuotot tulevat 95-prosenttisesti painotuotteesta, mutta AcaCom pyrkii tuomaan mukaan "kohderyhmäajattelua", jolloin suhde esimerkiksi netti- ja tapahtumapalvelujen kesken saattaa muuttua. Lisäksi uusi kustantaja rakentaa erilaisia synergioita muiden lehtiensä kanssa. Opiskelijakohderyhmän lisäksi mukaan halutaan myös jo työelämään siirtyneitä lukijoita.

Yhdeksi AcaComin omistajista on tulossa myös aiemmin puhelinmyyntiyhtiö Suoramarkkinointi-Mega Oy:n osuutensa Talentumille myynyt Pekka Kujala, joka tulee vastaamaan AcaComin levikkimyynnistä.

AcaCom neuvotteli Fast Companyn kanssa vastaavan konseptin lanseeraamisesta Suomen markkinoille jo ennen bisnes.fi:n tuloa myyntiin; nyt yhtiön ei tarvitse lanseerata markkinoille kokonaan uutta brandia, vaan pääsee tavallaan bisnes.fi:n kautta suoraan liikkuvaan junaan.

Kommentit

    Näytä lisää