Suuret studiot mukaan online-elokuvabusinekseen

Ensin meille tarjottiin online-musiikkia, pian me saamme online-elokuvia. Mutta suuri kysymys kuuluu, onko online-leffoista businekseksi?

7.9.2001 10:26

Keskiviikkona sekä Disney että Fox Entertainment Group kertoivat julkistavansa video-on-demand-palvelun vuonna 2002.

Disney rakentaa oman palvelunsa nykyisen Movies.com-internet-sivustonsa yhteyteen. Sen palvelu välittää elokuvia ja muita ohjelmistoja niihin kotitalouksiin, joilla on vod-kapasiteetin omaavat kaapelit sekä elokuvia tietokoneiden kautta muihin kotitalouksiin, joilla on nopeat internet-yhteydet.

Teknologian, hinnoittelun ja jakelun yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta yritykset kertoivat, että palvelu sisältäisi elokuvia ainakin Twentieth Century Foxilta ja toimintafilmejä Disneyltä ja sen Miramax-osastolta. Disneyn piirretyt eivät ilmeisesti sisälly tarjontaan.

Elokuussa samantyyppisiä vetoja ilmoittivat suunnittelevansa AOL Time Warner , Vivendi Universal, Sony , Viacom ja Metro-Goldwyn-Mayer. Kaikki lupasivat julkistaa vod-palvelun joskus tulevaisuudessa.

Monet näistä yrityksistä ovat mukana pyrkimässä lyömään rahoiksi maksullisia musiikkipalveluja Napterin ilmaispalvelujen esikuvan mukaan. Sony ja Vivendi Universal tekevät yhteistyötä vielä julkistamattoman järjestelmän kanssa, kun taas AOL Time Warner on kimpassa EMI Groupin ja Bertelsmannin kanssa vielä julkistamattoman MusicNetin osalta.

Uudella Movies.comilla ei ole vielä toimitusjohtajaa, mutta Peter Levinsohn, Twentieth Century Foxin varatoimitusjohtaja kertoo, että se on erilainen kilpailijoihin verrattuna, koska sen visioissa kaapeli on yhtä tärkeä kuin internet.

Tietenkään tässäkään busineksessa ei vielä liiku raha, mutta potentiaalit ovat kovat, kuten olivat aikanaan web-pohjaisessa ilmoittelussakin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?