Kuka johtajaksi uusiin verkkoihin? - Digitoday - Ilta-Sanomat

AOL ja Microsoft kilpailevat AT&T:stä

Julkaistu: 30.7.2001 11:48

Financial Times kertoo Microsoftin olevan valmiina käyttämän finanssivoimaansa, jotta AT&T:n laajakaistayksikön ostaisi joku muu kuin sen tämän hetken pahin kilpailija AOL.

Jos AOL saa AT&T:n laajakaistayksikön, syntyy internetpalveluja tarjoava jättiläinen, jolla on noin 29 miljoonaa tilaajaa ja 40 prosenttia Yhdysvaltojen internetpalvelumarkkinoista. Tämä on Microsoftille suuri uhka ja siksi se luultavasti pyrkii estämään AOL:n ostohankkeet.

Microsoft pystyisi itse ostamaan AT&T.n laajakaistayksikön mutta ei sitä luultavasti tee. Microsoftin johtajisto on ilmoittanut, ettei yrityksellä ole tarkoitus laajentua kaapelibisnekseen. Todennäköisesti Microsoftin taktiikkana on yhteistyö muiden ostajaehdokkaiden kanssa.

AOL ja AT&T ovat aikaisemmin tänä vuonna julkistaneet yhteistyösopimuksen, jonka perusteella yritykset kehittävät palveluja langattomiin päätelaitteisiin ja markkinoivat niitä yhteistuumin. Kaapeliyhtiön osto olisi luonnollinen jatke tälle yhteistyölle.

AOL maksaa ikoneistaan

Ohjelmistotalo ja mediajätti ovat jatkuvasti törmäyskurssilla. Molemmat pyrkivät saavuttamaan johtoaseman tulevan sukupolven verkkopalveluissa.

Dagens Industri kertoo tänään, että AOL pyrkii yhteistyöhön pc-valmistajien kanssa, jotta Microsoftin kuvakkeet vaihtuisivat AOL:n omiin. Toistaiseksi sopimus on syntynyt ainakin maailman toiseksi suurimman valmistajan Compaqin kanssa.

AOL on valmis maksamaan jopa 35 dollaria jokaisesta asiakkaasta, joka kytkeytyy verkkoon AOL:n kautta. AOL haluaa oman selaimensa Netscapen ja Real Palyerin Microsoftin tarjonnan tilalle.