Streaming mediassa on virtaa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Verkkosivut lisäävät leffojen lumoa

Eurooppalaismainostajat kaipaavat isompaa web-yleisöä, raportoi Jupiter Media Metrix. Vuonna 2005 mobiilimainontaa ottaa vastaan jo 65 prosenttia eurooppalaisista, uskoo Frost & Sullivan. Ovum ei odota langattomien nettipäätteiden mullistavan online-mainonnan markkinoita lähivuosina. Yankee Group luottaa mainonnassa streaming mediaan.

25.6.2001 8:35

Eurooppalaiset mainostajat ovat tyytymättömiä internetin tarjoamaan yleisöön. Jupiter Media Metrixin tuoreessa tutkimuksessa yli puolet vastaajista sanoo, ettei verkko vastaa heidän tarpeitaan. Netin välityksellä yksinkertaisesti tavoittaa liian vähän ihmisiä. Yli kolmannes vastaajista pitää internetiä liian kalliina mainosmediana.

Viime vuoden lopulla AdRelevance uumoili Yhdysvalloissa internet-epäuskon kasvavan juuri perinteisten mainostajien rintamalla, josta myös Jupiter Media Metrixin eurooppalainen tutkimustulos on kotoisin. Kun dotcom-yritysten niukennettu rahankäyttö ei mahdollistanut mittavaa kampanjointia, viime vuoden lopulla verkkomainonnasta kuitenkin jo lähes puolet myytiin AdRelevancen mukaan juuri perinteisille mainostajille.

Jupiter Media Metrixin mukaan usko online-mainonnan mahdollisuuksiin kasvaa lähivuosina jo siksi, että internetin käyttö yleistyy nopeasti. Yleisön nopeaan kasvuun ei alan kuitenkaan pidä odotuksissaan tuudittautua. Tutkimuksen mukaan mainostajat ovat paitsi kontaktinnälkäisiä myös tiedonjanoisia: online-mainonnan mahdollisuuksia esimerkiksi osana brandin rakentamista ei vielä tunneta riittävästi.

Streaming mediassa soivat nousutahdit

Internetissä etenkin streaming media –sovelluksia hyödyntävät promootiot ja mainonta ovat nyt Yankee Groupin mukaan näyttävällä kasvu-uralla.

Laajakaistayhteyksien yleistyminen avaa verkkomediassa mielenkiintoisen ympäristön paitsi audio- ja videosisältöön oheistetuille mainoksille myös multimediamuotoiselle tuote- ja oheistiedolle ynnä muulle infomercial-sisällölle, tutkimuslaitos uskoo.

Kaikkiaan streaming media –tekniikkaa hyödyntävää mainontaa myydään Yankee Groupin arvion mukaan vuonna 2005 jo 3,1 miljardin dollarin arvosta, kun summa vuonna 2000 oli vielä vaatimattomat 44 miljoonaa dollaria.

Eurooppaan leviää mobiili mainosmyönteisyys

Mobiilimainonta vilkastuu lähivuosina merkittävästi, vaikka yksityisyyden suojassa, mainonnan standardeissa ja kuluttajien myönteisyydessä onkin vielä työstämisen varaa. Frost & Sullivan ennustaa, että vuoteen 2005 mennessä eurooppalaisista kännykän käyttäjistä 65 prosenttia ottaa vastaan mobiilimainontaa.

Liikevaihtoon liittyvän kasvuennusteensa Frost & Sullivan jakaa kahteen osaan. Langattoman bannerimainonnan tuottama liikevaihto nousee Euroopassa neljässä vuodessa 51,5 miljoonasta dollarista 464,7 miljoonaan dollariin ja wireless alerts –tuotteiden osalta nousu jatkuu 7,4 miljardiin dollariin nykyisestä 102,9 miljoonasta dollarista, yritys ennustaa.

Langaton netti ei tuo nopeaa muutosta mainosmarkkinoille

Ovum ennustaa, etteivät langattomat nettipäätteet vaikuta nopeasti online-mainonnan markkinoihin. Liikevaihdossa alkaa tapahtua merkittävää nousua vasta vuonna 2006, yritys arvioi. Toisaalta se muistuttaa, ettei langattoman mainonnan markkinoita rakennettaessa ole syytä nojautua vain kolmannen sukupolven viestintäteknologian tuloon. Jo nykyinen kännykkäkanta tekstiviestimarkkinoineen avaa merkittäviä mahdollisuuksia. Ovumin mukaan mobiilimainonnassa on syytä muistaa, että käyttäjille langatonta päätelaitetta on usein "?osa henkilökohtaista tilaa"?, omaa reviiriä. Sen loukkaamista ei hevin siedetä, joten mainoksia on syytä jakaa kohdennetusti.

Yritys kertoo varhaisten havaintojen Japanista puhuvan sen puolesta, että jokaisen mainoksen tulee tarjota käyttäjälleen vankka kannustin – joko rahallisen alennuksen merkeissä tai muuna etuna, jonka vastaanottaja henkilökohtaisesti kokee arvokkaaksi.

Web-mainonta kasvattaa leffayleisöä

Leffasivuilla on tärkeä rooli elokuva-alan markkinoinnissa, kertoo yhdysvaltalaisen Cyber Dialoguen tutkimus.

Lähes kolmannes elokuva-aiheisten verkkopalvelujen kävijöistä sanoo leffasivujen ansiosta käyneensä entistä useammin elokuvateatterissa. Kaksi kolmasosaa vastaajista sanoi katsovansa sivujen ansiosta enemmän elokuvia kotona ja 26 prosenttia ilmoitti innostuneensa vuokravideoista.

Viimeisen kolmen kuukauden aikana vähintään kymmenen kertaa elokuva-aiheisilla sivuilla vierailleet netin käyttäjät myös ostavat elokuvia verkkokaupasta selvästi muita useammin, Cyber Dialogue raportoi.

Suomalaisella medianäyttämöllä internetiä ja elokuvateattereita yhdistää ainakin mainostajien kiinnostus. Alkuvuodesta sekä verkko- että elokuvamainonta kasvoivat, vaikka tammi-toukokuussa mediamainontaa ostettiin Suomen Gallup Mainostiedon mukaan yhteensä sadasosan pienemmällä summalla kuin vuosi sitten.

Toukokuu huhtikuuta hiljaisempi USA:n verkkokaupoissa

Verkkokaupan kehitystä Yhdysvalloissa mittaavan Forrester Retail Indexin mukaan verkkokauppa kävi toukokuussa huhtikuuta verkkaisemmin. Verkkokauppaa käytiin 3,9 miljardin dollarin arvosta. Toukokuinen summa oli noin 400.000 dollaria huhtikuista pienempi. Lasku selittyy Forrester Researchin mukaan paljolti online-matkavarausten kausittaisella vaihtelulla.

Yhdysvaltalaiset kuluttajat käyttivät verkkokaupoissa toukokuun aikana keskimäärin 265 dollaria. Huhtikuussa keskivertosumma oli kahdeksan dollaria suurempi.

Petosten maailmassa verkko on mainettaan puhtoisempi

Kuluttajat uskovat, että luottokortin käyttö netissä on kaksitoista kertaa vaarallisempaa kuin esimerkiksi kaupan tiskillä asioitaessa. Tosiasiassa verkko on kuitenkin luottokortin haltijalle vain neljä kertaa vaarallisempi kuin reaalitodellisuus, kertovat yhdysvaltalaiset verkkolehdet Jupiter Media Metrixin tutkimustulosten pohjalta.

Kuluttajista 60 prosenttia oli tutkimuksen mukaan joskus luopunut verkossa ostoaikeistaan kesken kaiken pelätessään juuri luottokorttitietojensa puolesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?