USA:n mediamainonta laskussa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Noin 94% on joukosta poissa

Yksi sanoo 429 miljoonan ihmisen käyttävän nettiä, toisen mukaan 94 prosenttia maailman väestöstä ei niin tee. Moni pysyy verkosta poissa myös vapaasta tahdostaan. Yhdysvaltain mediamainonnassa alkuvuosi oli alamäkeä, ja ennusteitakin värittää varovaisuus.

18.6.2001 7:35

Nielsen//Netratingsin uunituoreiden laskelmien mukaan maailmassa on 429 miljoonaa nettiyhteyden haltijaa. Ipsos-Reid puolestaan ilmaisee asian niin, että maailman väestöstä vasta kuutisen prosenttia kuljeksii tiedon valtatiellä. Yrityksen mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa, Kanadassa, Ruotsissa ja Alankomaissa kolmannes niistä, joilla olisi mahdollisuus netin käyttöön, ei siihen tartu.

Kolmessakymmenessä maassa tutkimustyötä tehneen Ipsos-Reidin mukaan 40 prosenttia niistä ihmisistä, joita ei verkossa tapaa, kokee internetin itselleen tarpeettomaksi. Joka kolmannella vastaajista ei ole tietokonetta. Kiinnostuksen puutetta sanoo potevansa joka neljäs vastaaja. Ipsos-Reidin kyselyyn vastanneista television omisti 98 prosenttia ja 51 prosenttia kännykän. Kotitietokonekin oli melkein joka toisella, mutta kotonaan voin internetiä käyttää vain 36 prosenttia vastaajista.

Kyselytutkimuksen kaikki vastaajat olivat aikuisia. Tutkimuksessa oli edustettuna yli 30 maata, joista kahdessakymmenessä otos oli laadittu koko väestöä edustavaksi.

USA:n mediamainonnassa vain harvat voittivat

Mediamainontaan käytetty summa pieneni Yhdysvalloissa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 5,2 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Neljänneksen koko potti oli nyt 22,6 miljardia dollaria, raportoi CMR.

Suurimpiin mediamainonnan häviäjiin kuuluvat Yhdysvalloissa sanomalehdet, joilta ostettu mainonta väheni viime vuoden alkuun verrattuna noin 17 prosenttia. Vielä kovemmin mainonnan alamäestä kärsivät kuitenkin radiot: national spot radio -ryhmässä pudotus oli yli 24-prosenttinen, network radio -ryhmässä yli 17-prosenttinen.

Nousijoita mediamainonnan markkinoilla olivat kaapeli-tv ja ulkomainonta. Hienoista nousua oli havaittavissa myös aikakauslehtien ryhmissä.

Robert Coen: kasvu jää 2,5-prosenttiseksi

Universal McCannin markkina-asiantuntija, "mediaguru" Robert Coen on antanut mediamainonnan kasvusta huomattavasti joulukuista ennustettaan synkemmän arvion. Mediamainonnan kasvu vauhdittuu kuitenkin jälleen vuonna 2002, Coen uskoo.

Puolivuosittain julkaistavassa ennusteessaan Coen uumoili nyt mediamainonnan tämänvuotiseksi kasvuksi 2,5 prosenttia. Vielä joulukuussa hän ennusti kasvun yltävän 5,8 prosenttiin. Vuonna 2000 kasvuksi kirjattiin 9,6 prosenttia.

Online-mainonta saa vauhtia lähivuosina

PriceWaterhouseCoopers uskoo, että online-mainonnan maailmanlaajuisten markkinoiden arvo on vuonna 2005 jo 90 miljardia dollaria. Summa olisi näin 50 miljardia viimevuotista suurempi.

Vaikka Yhdysvallat onkin online-mainonnan veturi, nopeimman kasvun alueeksi tuore raportti näkee Etelä-Amerikan. Kasvu on Eurooppaa nopeampaa myös Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Naisvalta saapui nettiin USA:ssa?

Yhdysvalloissa naiset ovat nousseet ohi miesten ainakin yhdessä internetin käyttöä mittaavassa tilastossa.

Huhtikuun aikana aktiivisista netin käyttäjistä naisia oli runsaat 53,3 miljoonaa ja miehiä runsaat 49,8 miljoonaa, kertoo USA Today viitaten Nielsen//Netratingsin mittaustulokseen.

Huolimatta naisten määrällisestä etumatkasta miehet johtivat yhä tilastoja, joissa tarkasteltiin internetissä käytetyn ajan pituutta ja netti-istuntojen määrää. Miehet viihtyivät verkossa keskimäärin 10 tuntia 24 minuuttia, kun naisille riitti 8 tuntia 56 minuuttia.

Henkilötietojen antaminen webissä arveluttaa yhä

Uteliaisuus on verkkopalveluille kohtalokasta, kertoo Statistical Research Inc:n tuorein How People Use the Internet -raportti.

Yrityksen tiedotteen mukaan kokeneista netin käyttäjistä 65 prosenttia hylkää yleensä sivuston, jonka käyttö edellyttää henkilötietojen luovuttamista. Niistä asiakkaista, joille internet on vielä tuore tuttavuus, samoin toimii jopa 72 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan käyttäjätietoja keräävät verkkopalvelut saavat usein myös valheellista tietoa asiakkaistaan. Tutkimukseen osallistuneista 21 prosenttia kertoi kirjoittautuneensa verkkopalveluihin väärillä tiedoilla.

Vastaaviin tuloksiin päätyi maaliskuussa myös BindView -yrityksen tutkimus. Sen mukaan lähes neljä viidesosaa internetin käyttäjistä Britanniassa ilmoitti olevansa huolissaan tietosuojansa pitävyydestä. Erityisen arveluttavaksi aktiivinen web-väestö koki taloudellisten ja terveydellisten tietojen luovuttamisen verkossa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?