Uncle Sam ohitti Amazonin

Maailman suurin verkkokauppias ei olekaan Amazon. Verkkomedian valtiaita on Yhdysvalloissa yhä vähemmän. Sanomalehtien levikki laski USA:ssa viime vuonna vain 0,1 prosenttia. Infoähky ei ole ainakaan miesten vaiva, vihjaa tuore kyselytutkimus.

11.6.2001 7:40

Valtionhallinnon 164 verkkopalvelua myivät Yhdysvalloissa viime vuonna tavaraa ja palveluja yhteensä 3,6 miljardin dollarin arvosta. Summa tekee "Uncle Samista" verkkokauppiaiden ykkösen, kertoo Pew Internet & American Life Projectin tuore raportti. Suurimman verkkokauppayhtiön, Amazon.comin, myynti oli viime vuonna 2,8 miljardia dollaria.

Täydellinen Dot-gov goes reatail -raportti on luettavissa Federal Computer Weekin sivuilta. FCW:n raportti sisältää myös listan hallinnon kaikista verkkokaupoista valikoimineen ja osoitteineen.

Verkkomedian valtiaat harvenevat USA:ssa

Kaikista verkkosivuilla ja -palveluissa vietetyistä minuuteista 50 prosenttia jakautuu Yhdysvalloissa neljän suuren nettiyhtiön kesken, raportoi Jupiter Media Metrix. Mittaukset tehtiin maaliskuussa. Vielä vuosi sitten online-ajan puolikas jakautui yhdentoista toimijan kesken.

Suurin osa nettiminuuteista (32,0%) amerikkalaisilta kuluu AOL Time Warnerin palvelujen parissa. Kolme seuraavaa verkkomedian jättiläistä ovat Microsoft (7,5%), Yahoo (7,2%) ja Napster (3,6%).

Kun online-minuuteista lohkaistaan 60 prosentin osuus, jakautuu kakku nyt neljäntoista suuren nettiyhtiön kesken, Jupiter laskee. Vuosi sitten jakajia oli vielä 110.

Eurooppalaiset etsiytyvät matkailusivuille

Verkon matkailusivuja selaavia eurooppalaisten joukko on kovassa kasvussa. Matkailupalveluiden asiakasmäärä kasvoi puolessa vuodessa miljoonalla ihmisellä, kertoo Britannian, Saksan ja Ranskan verkkopalveluihin paneutunut Jupiter Media Metrixin käyttäjätutkimus.

Matkailusivujen käyttäjämäärissä on selviä sesonkeja. Jupiter MMXI:n mukaan esimerkiksi britti- ja saksalaissivuilla on vipinää heinä- ja tammikuussa. Ranskan kävijätilastoissa piikit ajoittuvat puolestaan heinä- ja maaliskuuhun.

Aasia on sanomalehdistön kasvualuetta

Sanomalehtien myynti nousi viime vuonna etenkin Aasiassa, raportoi World Association of Newspapers. Euroopan Unionin alueella taas elettiin hienoista laskun aikaa, mutta vuodesta 1999 alamäki oli kuitenkin loiventunut.

Yhteensä 46 maata kattava sanomalehtitutkimus kertoo, että päivittäin ilmestyvien lehtien määrä nousi 28 maassa, säilyi ennallaan neljässätoista ja laski niin ikään neljässätoista.

Levikillä mitaten ahkerimpia sanomalehtien lukijoita koko maailmassa ovat japanilaiset. Japanissa sanomalehtien myynti kuitenkin laski viime vuonna 0,4 prosenttia. Toiseksi suurin sanomalehtien markkina-alue oli Intia, jossa myös myynnin kasvu oli voimakasta.

Yhdysvalloissa sanomalehtien levikki laski viime vuonna 0,1 prosenttia. Luku on pienin vuonna 1987 alkaneen tutkimusjakson aikana.

Sanomalehtien saamat ilmoitustulot nousivat World Association of Newspapersin mukaan 23 maassa ja laskivat kolmessakymmenessä maassa. Muutamista maista liitto ei ollut saanut tietoja. Liitto edustaa kaikkiaan 17.000 sanomalehteä ja sen jäsenistössä on 68 kansallista alan liittoa.

Tosimies ei infoähkyä pode?

Teknologia-alalla työskentelevät miehet eivät koe, tunnista tai ainakaan tunnusta tuntevansa infoähkyä. Tähän viittaa verkkomedia The Next Big Thingin julkistama kyselytutkimus.

Valtaosa kyselyyn vastanneista ei pelännyt ylikuormitusta sen enempää informaatiovirran vyöryn kuin uusien viestintävälineidenkään vuoksi. Vastaajista 80 prosenttia arveli selviävänsä tietotulvassa keskimääräistä paremmin tai jopa erinomaisesti.

Tutkijoita yllätti tuloksessa se, että eniten viestejä ja informaatiota vastaanottavat ja käsittelevät vastaajat pitivät selviytymiskykyään parempana kuin ne, joita ei juuri tieto- tai interaktiovirralla kuormitettu.

Kyselyyn otti osaa lähes 3000 internetin aktiivista käyttäjää, joista 82 prosenttia oli miehiä. Runsaat 40 prosenttia vastaajista työskenteli teknologian parissa. Online-kysely toteutettiin Yhdysvalloissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?