MSN:n hakukone nousukiidossa

Internetissä Yahoon hakukone jyllää yhä, mutta MSN nousee yhä kovemmaksi haastajaksi. MSN.fi -portaalin käyttäjistä useampi kuin joka toinen on nainen. Sensuuri työntyy yritysten verkkoihin, seksiposti kulkee silti. Maailman tekstiviestitulva yltyi alkuvuodesta.

4.6.2001 8:22

Gsm-tekstiviestien kansainvälinen menestystarina jatkuu. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä gsm-verkoissa kulki yli 50 miljardia tekstiviestiä.

GSM Associationin tuore tilasto kertoo myös, että vuoden 1999 huhtikuussa tekstiviestejä kulki noin miljardi kappaletta, kun tämän vuoden alussa keskiarvo kiipesi jo 16 miljardiin viestiin kuukaudessa.

Maailmassa on GSM Associationin mukaan yli 500 miljoonaa gsm-asiakasta. Joukkoon lukeutuvat suomalaiset lähettivät vuonna 2000 yhteensä lähes miljardi tekstiviestiä, kertoi hiljattain liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys. Tänä vuonna viestejä kulkee Suomessa arviolta 1,3 miljardia kappaletta.

Yahoo hakkaa yhä muut hakukoneet

Yhdysvalloissa Yahoo on internetin hakukoneista yhä käytetyin, mutta Microsoftin MSN on huimassa nousussa, kertoo StatMarketin tuore tutkimus.

Toukokuun 21. päivänä tehdyn tutkimuksen mukaan hakijat kääntyivät USA:ssa noin 39-prosenttisesti Yahoon ja noin 16-prosenttisesti MSN:n puoleen.

WebSideStoryyn kuuluvan StatMarketin mukaan hakukoneiden kolmen kärkeen kuuluvat koko maailmassa Yahoo, Google ja MSN. Neljänneksi sijoittuu sekä USA:n että maailman hakumarkkinoilla AOL. Myös tässä mittakaavassa MSN nousee raportin mukaan dramaattisesti.

Suomen MSN on naisten suosiossa

MSN.fi -portaalin käyttäjistä yli puolet on naisia, kertoo InterQuestin tekemä kävijätutkimus. Naiskävijöitä kiinnostivat enemmän matkailu- sekä vapaa-aika -osiot ja miehiä talous ja tietotekniikka.

Vastaajista MSN.fi oli aloitussivuna 40 prosentilla. Useampi kuin joka toinen etusivun kävijöistä vierailee sivustolla päivittäin.

Maaliskuussa kävijäkyselynä toteutettuun tutkimukseen osallistui 1313 henkilöä ja vastausprosentti oli 24. Pelkästään MSN Hotmail -sähköpostipalvelun käyttäjiä on Suomessa yli puoli miljoonaa.

Sisältö myy verkossa, jos sitä ei muualta saa

Internetin käyttäjät ovat valmiita maksamaan online-sisällöstä kahdesta syystä: sisältöä ei saa muualta tai he ovat uteliaita sisällön suhteen.

Kaikkiaan noin 20 miljoonaa yhdysvaltalaisista internetin käyttäjää on maksanut verkon tarjoamasta sisällöstä, raportoi Lyra Research -yhtiöön kuuluva Content Intelligence Group.

Suurin osa eli 45 prosenttia verkkosisällöstä maksaneista asiakkaista ilmoitti ostaneensa aikuisviihdettä. Toiseksi eniten verkosta ostettiin liike-elämään liittyvää tietoa ja tietokantapalveluja. Uutispalveluiden kassaa kartutti vain noin kymmenesosa maksavista asiakkaista.

Työnantajat kannattavat nettisuodattimia

Yhdysvalloissa lähes 70 prosenttia yritysten it-johtajista on sitä mieltä, että internet-sisällön suodattaminen tulisi omaksua yrityksen normaalikäytännöksi, kertoo suodatinsoftaa kauppaavan SurfControl Inc:n tilaama tutkimus.

Tärkein syy suodatinohjelmien käyttöön yrityksen internet-liikenteessä on turvallisuus, sanoi 54 prosenttia it-johtajista. Tuottavuuden kasvattaminen oli tärkein seikka viidesosalle samoin kuin yrityksen maineen suojelu.

Greenfield Onlinen Quick Take -yksikön tutkimuksen mukaan 83 prosenttia työpaikalla nettiä käyttävistä amerikkalaisista uskoo työntekijöiden käyttävän yhteyttä myös omiin tarkoituksiinsa. Puolet vastaajista sanoi työnantajansa valvovan netin käyttöä jo nyt, ainakin jossain määrin.

Seksiposti kulkee postimestareista huolimatta

Vault.com puolestaan tutki äskettäin, miten yrityssähköpostin kyseenalaistettu yksityisyyden suoja vaikuttaa työntekijöiden kättäytymiseen. Posti näyttäisi yhä kulkevan, pelättiinpä postimestaria tai ei.

Vastaajista 14 prosenttia sanoi jakavansa seksipostia tai muuten sopimattomina pidettyjä viestejä työtovereilleen. Vastaavasti 13 prosenttia vastaajista sanoi usein saavansa tälläista postia ja 12 prosenttiakin joskus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?