Nettimainonnan euroale jatkuu

Online-mainonnan hinta jatkaa laskuaan Euroopassa, online-rekrytointi reipastuu Britanniassa ja kännykät tulevat mullistamaan sähköisen kaupankäynnin useissa maissa. Suomessa YLEn ote radio- ja tv-yleisöstä heltisi hieman alkuvuodesta. Uskonnon harjoittaminen nousee nettitrendiksi USA:ssa.

28.5.2001 7:54

Verkkomainonnan hinta jatkaa laskuaan Euroopassa. Viime vuoden kesäkuusta hinnat ovat pudonneet noin 30 prosenttia, raportoi Jupiter Media Metrix.

Viime kesänä tuhannesta sivuimpressiosta maksettiin keskimäärin 30 euroa, kun hinta nyt on 20 euroa. Laskusuunta jatkuu ennusteen mukaan ainakin seuraavan puolen vuoden ajan.

Jupiter MMXI:n mukaan hintoja painaa alas kova kilpailu ja online-mainostilan tarjonta, joka on kysyntään nähden ylimitoitettua. Valtaosa eurooppalaisista verkkojulkaisijoista saa myydyksi vain noin 40 prosenttia mainostilastaan, yritys laskee.

Online-rekrytointi reipastuu

Tulevaisuus hymyilee verkkopalveluille, joiden erikoisalaa on rekrytointi. Näin raportoi työnvälityksen nettinäkymiä Britanniassa tutkinut Forrester Research. Yrityksistä, joille online-rekrytointi on jo tuttua, lähes joka toinen aikoo Forresterin mukaan kasvattaa palveluihin käyttämäänsä rahasummaa. Vain kaksitoista prosenttia aikoi vähentää panostaan.

Tutkimukseen osallistuneista yrityksistä, jotka eivät vielä ole käyttäneet nettiä rekrytoinnin apuna, 17 prosenttia aikoi jatkossakin pitäytyä perinteisissä menetelmissä. Runsas neljäsosa näistä yrityksistä harkitsi netin käyttämistä tai ei ainakaan pitänyt sitä poissuljettuna.

Forresterin tutkimuksessa oli mukana 238 yritystä, jotka kaikki työllistivät vähintään sata henkilöä.

Mobiili ostaminen mullistaa online-kaupan

Kaupankäynti netissä on nappikauppaa verrattuna markkinoihin, jotka mobiili vallankumous tuo tullessaan. Nokian teettämän tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat halukkaampia maksamaan online-ostoksensa matkapuhelimen avulla kuin tekemään ostoksia internetissä.

Valmius langattomaan kaupankäyntiin on kahdeksan kertaa suurempi kuin netistä ostoksia tekevien määrä nykyisin. Markkinasta riippuen 24-54 prosenttia vastaajista sanoi olevansa valmis tekemään yli 25 dollarin ostoksia matkapuhelimella.

Brittiläinen markkinatutkimusyritys MORI selvitti kuluttajien käsityksiä Britanniassa, Etelä-Koreassa, Italiassa, USA:ssa, Brasiliassa ja Suomessa. Vastaajia oli yhteensä 11 000.

YLE:n yleisöosuudet laskussa

Yleisradion ote sekä television että radion yleisöistä heltisi hieman tammi-huhtikuussa. YLE:n osuus radiokanavien kuuntelusta oli alkuvuonna 55 prosenttia, mikä merkitsee kuuden prosenttiyksikön laskua vuoden takaisesta osuudesta. Television katselussa YLE:n osuus putosi runsaan prosenttiyksikön verran ja oli nyt 41,8 prosenttia.

Suomalaiset kuuntelivat radiota alkuvuonna keskimäärin kolme tuntia 16 minuuttia, mikä on kuusitoista minuuttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Televisiota katsottiin yhtä runsaasti kun vuosi sitten eli keskimäärin kolme tuntia ja neljä minuuttia vuorokaudessa.

YLE lähetti radio-ohjelmaa kanavillaan tammi-huhtikuussa 330 tuntia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Television ohjelmatarjontaa oli 62 tuntia vähemmän.

Uskonnollisuuskin kanavoituu nettiin

Yhdysvaltain aikuisväestöstä kahdeksan prosenttia ja nuorisosta 12 prosenttia käyttää internetiä uskonnollisiin tai hengellisiin tarkoituksiin. Kuitenkin vain prosentti aikuisista ja pari prosenttia nuorista etsii itselleen netistä uskonnollisen yhteisön korviketta, kertoo laaja Cyberchurch -raportti.

Barna Research Groupin tutkimuksen mukaan useimmat amerikkalaisseurakunnat tyytyivät verkossa kertomaan itsestään ja toiminnastaan. Harvat tarjosivat uskonnollisia online-palveluja, jollaiset kiinnostaisivat etenkin nuoria. Heitä kiehtoisi esimerkiksi virtuaalinen esirukouspalvelu.

Kuluttajaelektroniikka on joka tapauksessa löytänyt tiensä uskovaistenkin koteihin jo niin runsain mitoin, että se lähiaikoina synnyttää myös uusia uskonnollisen yhteisöelämän muotoja, arvioi Barna Research Group tutkimuksensa tuloksia:

- Kodin elektroninen varustelu vie uskovaisilta nyt tuplasti enemmän rahaa kuin mitä he lahjoittavat kirkolleen. Niin ikään aktiivikristityt viettävät viikossa seitsemän kertaa enemmän aikaa television ääressä kuin mikä heiltä yhteensä kuluu uskonnon harjoittamiseen. Netinkin parissa vietetään enemmän aikaa kuin vuoropuhelussa Jumalan kanssa, tutkijat evästävät.

Niin epäkaupalliseksi aiheeksi kuin uskonnolliset verkkopalvelut voisikin kuvitella, on kaikella hintansa: kopio Barnan laatimasta markkinatutkimuksesta maksaa nopeallekin amerikkalaistilaajalle noin kolmetuhatta markkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?