Ajanviete jyrää tekstiviestipalveluissa

Tekstiviestipalveluihin varatuista numeroista enin osa kuuluu Suomessa ajanviete-kategoriaan. Suomenruotsalaiset rakastavat radiota. Väkilukuun suhteutettuna netin käyttäjiä on eniten Ruotsissa. Verkon B2B-kauppiaat vastailevat asiakkailleen laiskasti.

21.5.2001 7:30

Tekstiviestipalveluihin tarkoitetuista numeroista suurin osa on Suomessa varattu ajanvietepalveluihin. Telehallintokeskuksen maaliskuisen tilaston mukaan varatuista lyhytsanomanumeroista kaikkiaan 358 kappaletta kuului ajanvietepalvelujen ryhmään.

Yrityskäyttöön varattuja numeroita oli toiseksi eniten (319 kpl). Seuraavaksi yleisimpiä olivat asiointipalvelut, joihin oli varattu yhteensä 238 lyhytsanomanumeroa. Ilmaispalveluihin varattuja numeroita oli vain 52 ja yleishyödyllisiin palveluihin 57 kappaletta.

Palvelujen lukumäärä ei ole sama kuin varattujen numeroiden, sillä yksittäisen numeron kautta voidaan käyttää useita palveluja. Kaikki varatut numerot eivät ole aktiivisessa käytössä.

Esimerkiksi ajanvietepalvelujen osalta yli neljä viidestä ajanvietepaveluihin varatusta numerosta on kuitenkin otettu Telehallintokeskuksen mukaan käyttöön puolen vuoden kuluessa numeron myöntämisestä. Yrityskäyttöön varatuista numeroista oli maaliskuussa käytössä kaksi kolmasosaa, ilmenee liikenne- ja viestintäministeriön tuoreesta julkaisusta Tekstiviestimarkkinat 1999-2002.

Suomenruotsalaiset rakastavat radiota

Suomen ruotsinkieliset radiokanavat soivat entistä suositumpina. Suomenruotsalaiset kuuntelevat päivittäin keskimäärin 91 minuuttia Radio Vegaa ja 41 minuuttia Radio eXtremiä.

Joka toinen kuuntelija on kanavien antiin hyvin tyytyväinen ja tyytyväisten joukkoon kuuluu 90 prosenttia kuuntelijoita. YLE:n suomenkielisillä kanavilla tyytyväisten märää on huomattavasti pienempi.

Radio Vega tavoittaa suomenruotsalaisista päivittäin 41 prosenttia ja 61 prosenttia joka viikko. Nuorisokanava eXtrem tavoittaa päivittäin 26 prosenttia. Kaikki peittoprosentit ovat suurempia kuin viime syksynä tehdyssä kuuntelijatutkimuksessa. Vain nuorisokanava eXtremin viikkopeittoprosentti on säilynyt samana eli kanava tavoittaa suomenruotsalaisesta yleisöstä viikossa 50 prosenttia.

Yleisradio toteutti kuuntelijatutkimuksensa maaliskuun lopulla.

Pöytämikro on maailman tärkein nettipääte

Maailman nettikansalaisista enää 36 prosenttia asuu Yhdysvalloissa. Vielä viime USA:n osuus kaikista internetin käyttäjistä oli 40-prosenttinen.

Ipsos-Reid arvioi internetin globaalin käyttäjämäärän kasvaneen vuodessa noin 13 prosentilla. Viime vuoden lopussa aikuisia netin käyttäjiä olisi siten ollut arviolta 350 miljoonaa.

Väkilukuun suhteutettuna internetin käyttäjiä on Ipsos-Reidin mukaan eniten Ruotsissa ja seuraavaksi eniten Kanadassa. Yhdysvallat sijoittuukin tällä listalla enää kolmanneksi.

Pöytämikro on yhä ehdottomasti tärkein nettipääte. Tutkimuksen mukaan 90 prosenttia vastaajista käytti verkossa liikkuessaan ensisijaisesti pc:tä. Kannettava tietokone oli pääasiallinen väline 7 prosentille ja langaton päätelaite yhdelle prosentille vastaajista.

Tutkimuksen mukaan maissa, joissa englanti ei ole pääkieli, 90 prosenttia netin käyttäjistä suosi äidinkielellään tarjottua aineistoa.

The Face of the Web II: 2000-2001 -tutkimukseen tehtiin yhteensä yli 28.000 tuhatta haastattelua. Netin käyttäjiä oli mukana kaikkiaan 30 maasta .

Yhdysvaltain mainontatilastot: halla koettelee

Yhdysvalloissa aikakauslehtien ilmoitussivujen määrä oli huhtikuussa 9,5 prosenttia pienempi kuin vuosi sitten, kertovat Publishers Information Bureaun tilastot.

Erityisen dramaattiselta alamäki näytti uuden talouden lehdistössä. Merkittävinä ilmoitustulojen menettäjinä raportti mainitsee muun muassa The Industry Standardin, Business Weekin ja Red Herringin.

Aiemmin pientä kasvua mediamainontaan täksi vuodeksi odottanut Myers Reports on niin ikään kääntynyt lasku-uskoon. Sen mukaan Yhdysvalloissa mediamainontaa käytettävä summa pienenee tänä vuonna 1,5 prosenttia eikä ensi vuonnakaan ole odotettavissa merkittävää korjausliikettä. Erityisen ankarasti mainonnan halla koettelee alueellisia radio- ja tv-asemia, Myers uskoo.

B2B-kauppiaiden asiakasviestinnässä toivomisen varaa

Jopa 29 prosenttia yritysten väliseen kauppaan erikoistuneista yrityksistä ei vastannut lainkaan tavanomaiseen asiakkaan lähettämään sähköpostiin. Kuuden tunnin sisällä asiakkaan tiedusteluun vastasi yrityksistä 41 prosenttia, mutta näistä vain puolet kykeni antamaan asiakkaalle täsmällisen vastauksen, raportoi Jupiter Media Metrix tuoreen B2B-asiakaspalvelututkimuksensa tuloksista.

Jupiterin mukaan 45 prosenttia ostajista ei yritysten välisessä kaupankäynnissä käytä apunaan verkkokauppaa siksi, että kokee sen epäluotettavaksi. Huonosta vaikutelmasta pitävät huolen hitaasti viestivät yritykset ja ne, joilta vastaaminen asiakkaan viestintään unohtuu kokonaan.

Jupiterin mukaan itsepalvelu toimii verkossa huonosti – etenkin, jos se perustuu vain pitkiä tekstipötköjä tarjoaviin Frequently Asked Questions (FAQ) –sivuihin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?