Verkkokauppa pelittää

Verkon nopeimpia kasvajia on "kasinotalous", vihjaa eräs viimeisimmistä tutkimuksista. Päivittelemisen aihetta antaa puolestaan nuoren verkkosukupolven viestintä. Online-mainonnan kituva kasvu Yhdysvalloissa jatkuu, mutta jo ensi vuodeksi on luvassa valoisampia aikoja.

26.3.2001 8:24

Kuluttajat shoppaavat sittenkin. Verkkokauppa ei ole kaatunut edes kuluttajarintamalla, vaikka moni nettiyritys onkin. eMarketerin yli sadasta tutkimustiedon lähteestä kokoama eCommerce: B2C Report -julkaisu kertoo kuluttajien käyttäneen verkko-ostoksiin viime vuonna lähes kaksinkertaisen summan verrattuna vuonna 1999 kirjattuun B2C-kaupankäyntiin.

Viimevuotinen B2C-kaupankäynnin maailmanlaajuinen loppusumma 59,7 miljardia dollaria nousee tänä vuonna jo 101 miljardiin ja ensi vuonna 167 miljardiin dollariin, eMarketer ennustaa.

Kuluttajille suunnattu kauppa on kuitenkin yhä vain pieni osa verkkotalouden vilinästä. Gartner Group ennusti äskettäin nettikaupan kivijalan eli yritysten välisen kaupankäynnin kasvavan tänä vuonna jo 919 miljardiin dollariin viimevuotisesta 433 miljardista.

Huolimatta myönteisistä ennusteistaan eMarketer nostaa esiin myös hämmästyttävän pienen prosenttiluvun: maksaville asiakkaille suuntaamassaan mainoksessa yritys lupaa vastauksen kysymykseen, miksi vain 1,3 prosenttia verkkokaupan keskivertoasiakkaista ryhtyy kokeilemansa verkkokaupan kanta-asiakkaaksi.

Kasino se on, joka kannattaa?

Vanhan hokemankin mukaan "kauppa se on, joka kannattaa". Parhaiten netissä näyttäisi kuitenkin pärjäävän nyt "kasinotalouden" parissa - ainakin jos online-pelipaikkojen määrä on kysynnästä lähtöisin.

Yhdysvaltalaisen Bear Stearns -yhtiön analyysi kertoo, että dot.com -yritysten kriisiytymisestä huolimatta erilaisia rahapeli- ja arpajaissivuja on netissä nyt tuplasti enemmän kuin vuosi sitten.

E-Gaming Revisited - At Odds With The World -raportti toteaa Nielsen//Netratingsin ja comScore Networksin tietoihin nojaten myös, että kasinoasiakkaiden tulotaso on hieman web-väestön keskiarvoa alempi. Sen sijaan heidän "kulutusalttiutensa", kuten sanan tarkka käännös kuuluu, on verkossa muita korkeampi.

Viime viikolla Mediamemo kertoi ruotsalaisten pelihimosta. Maan online-pelipalveluiden käyttäjämäärä oli vuodessa kaksinkertaistunut.

Online-mainonta: notkoa ja nousua

Kohti valoa kulkee ennusteiden mukaan myös online-mainonta. Forrester Research ennustaa, että Euroopassa online-mainontaa myydään tänä vuonna 760 miljoonan punnan arvosta. Summa on noin 70 prosenttia suurempi kuin viimevuotinen.

Yhdysvaltain mainosmarkkinat sen sijaan kasvavat tänä vuonna kituen - vain 2,5 prosenttia, toteaa Merril Lynch uudessa ennusteessaan. Aiemmin yritys arvioi kasvun olevan 4 - 4,5 prosenttia.

Viime vuonna mainonta kasvoi USA:ssa Merrill Lynchin raportin mukaan noin yhdeksällä prosentilla. Tänä vuonna kasvua syö muun muassa se, että kulujaan karsivat nettiyritykset ostavat mainostilaa perinteisistä viestimistä vähemmän kuin viime vuonna.

Online-mainontaan käytetään Merril Lynchin mukaan tänä vuonna Yhdysvalloissa noin kuusi miljardia dollaria, kun vastaava summa oli vielä viime vuonna kahdeksan miljardia. Jo vuodeksi 2002 ennusteet kuitenkin lupaavat parempia aikoja.

Valoa näkymiinsä kaipaisi myös printtimedia, mutta ainakin kuluvana vuonna aikakauslehtien nälkävyö näyttää Yhdysvalloissa ajautuvan jopa runsaasti online-mainontaa tiukemmalle. Mainostilan myynti kutistuu tänä vuonna kymmenen prosenttia, lehtikustantajat uskovat.

Publishers Information Bureaun mukaan viime vuosikymmenen suurin notkahdus nähtiin vuonna 1991, jolloin mainostilan myynti laski kuusi prosenttia.

Matkakuumetta Yhdysvalloissa

Kun matkakuume iskee, yhä useampi kuluttaja kanavoituu verkkomedian pariin, raportoivat Yhdysvalloissa Nielsen//Netratings ja Harris Interactive. Alan myynti kasvoi selvästi myös vuoden alussa - aikana, jolloin monien muiden tuotteiden myynti vielä taapertaa jouluväsymyksen jaloissa.

Tuore tutkimus kertoo, että matkabisneksen osuus tammikuisesta verkkokaupasta oli lähes kolmasosan kokoinen. Raportin mukaan kuluttajat käyttivät matkaostoksiin verkossa nyt 29 prosenttia suuremman summan kuin kuusi kuukautta sitten. Käynnit viiden suosituimman web-matkatoimiston sivuilla ovat puolestaan kasvaneet vuodessa 42 prosenttia, tutkimusraportissa todetaan.

Tavatonta viestintää?

Alle 25-vuotiaiden web-tavoissa riittää päivittelemistä. BBC kertoi viime viikolla tutkimuksesta, jonka mukaan kaksi kolmasosaa 18-24 -vuotiaista netin käyttäjistä ei huolehdi välimerkeistä eikä oikeakielisyydestä viestiessään verkossa.

Noin joka kahdeksas vastaajista kertoo käyttävänsä viesteissään "love & kisses" -tyyppistä lopputervehdystä vastaanottajasta riippumatta - siis vaikka kirjoittaisi pomolleen.

Suuriakin tunteita kulkee sähköisessä muodossa: joka kymmenes nainen on tutkimuksen mukaan jo tehnyt "bänksit" poikaystävänsä kanssa verkon välityksellä.

Vaikka web muokkaa perinteisiä vuorovaikutustapoja ja kielenkäyttöä, 82 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että hyvillä tavoilla on merkitystä verkossakin.

ICM Researchin tammikuussa toteuttamassa tutkimuksessa mielipiteitä kysyttiin kaikkiaan kahdeltatuhannelta aikuiselta vastaajalta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?