Niskalaukaus mobiilille internetille - Digitoday - Ilta-Sanomat

Niskalaukaus mobiilille internetille

Jos lupaatte olla kertomatta kenellekään, paljastan teille synkän salaisuuden: mobiili internet on kuolemassa.

23.2.2001 6:15

Se syntyi epämuodostuneena keskosena, jota yritettiin pitää keinotekoisesti hengissä muun muassa vc-rahan avulla, eikä siitä ole tulossa elinkelpoista. Viimeistään nyt on aika kuopata mobiili internet sellaisena kuin me tunnemme sen.

Kolossaalinen erehdys

Mobiili internet on ollut alusta alkaen kolossaalinen erehdys, ilmiö, jossa markkinointi on alkanut elää omaa elämäänsä irrallaan asiakkaiden tarpeista ja teknologian reunaehdoista. Tämän erehdyksen taustalla on useita perustason virheitä ja väärinkäsityksiä, joita kannattaa tarkastella erikseen.

Ensimmäinen karmea virhe liittyy terminologiaan. Mobiili internet maksaa menneisyyden synneistä; huolimaton markkinointi ja epätarkka media on luonut illuusion siitä, että www ja internet ovat ekvivalentteja termejä.

Illuusio on siirtynyt mobiilimaailmaan ja mobiilista internetistä on alettu puhua mobiilina www:nä. Vielä kamalampaa on se, että monet kehittäjät ovat todella alkaneet kehittää mobiilia www:tä, mikä on konseptina jossain traagisen ja absurdin välimaastossa.

Internet tarkoittaa kokoelmaa yhteismitallisia protokollia käyttäviä verkkoja. Www on taas näiden verkkojen ja protokollien osajoukko, joka mahdollistaa muun muassa tiedon julkaisemisen helppolukuisessa muodossa.

Www:n takana oleva html-sivunkuvauskieli on suunniteltu nimenomaan kookkaita näyttöjä ja suhteellisen suurta kaistanleveyttä varten. Siis olosuhteisiin, joilla ei ole mitään tekemistä nykyisten mobiililaitteiden kanssa.

Kun virheellistä terminologiaa on taottu riittävän lujasti käyttäjien kalloihin, sekamelska on valmis. Kun markkinoija nyt puhuu mobiilista internetistä, hän synnyttää mielikuvan www:n käyttämisestä mobiililaitteilla. Ja tämähän ei nykyään ole järkevää tai edes mahdollista.

Käyttäjille on luotu täysin väärät ja epärealistiset odotukset siitä, mitä mobiililla internetillä voi tai kannattaa tehdä. Kun nämä odotukset on kerta toisensa jälkeen sitten petetty, ei ole ihme, että käyttäjät ovat kadonneet.

Tarpeita ja tarpeita

Toinen suuri virhe liittyy käyttäjien tarpeiden ymmärtämiseen. Terminologiasta riippumatta mobiilista internetistä on yritetty tehdä www:n jatke.

Tämä on järjetöntä, sillä käyttökonteksti ja käyttäjien tarpeet ovat tyystin erilaiset mobiiliympäristössä kuin pc-ympäristössä. Www:ssä hyväksytty selailumetafora ei toimi mobiilikäytössä, jossa käyttäjä haluaa nopeita ja selviä vastauksia yksityiskohtaisiin kysymyksiin.

Kukaan täysjärkinen ei halua selailla www-sivuja tai wap-pinoja kännykällä (Japanissa tehdyn tutkimuksen mukaan 97 prosenttia iModen käyttäjistä ei koskaan käy pinoissa toista tasoa alempana.). Tästä syystä webistä periytynyt mikroselainkonsepti on järkyttävän epäkäytännöllinen.

Hieman vastaava tilanne olisi se, että televisiolähetysten ääniraidat yritettäisiin esittää sellaisinaan radio-ohjelmina. Ajatus on naurettava, mutta juuri tätä mobiilin internetin kehittäjät yrittävät tehdä.

Historiallisena alaviitteenä on hyvä muistaa, että television historian alussa tämä yritettiin tehdä toisin päin: ensimmäiset tv-lähetykset olivat filmattuja radio-ohjelmia. Ei liene yllättävää, että tämäkään ei toiminut.

Jos mikään muu ei auta, turvaudu myytteihin

Kolmas ja kenties vakavin virhe liittyy myytteihin. Huomattuaan, että mobiili internet ei toimi, markkinoijat ovat alkaneet hokea mantroja, joihin on mukava tuudittautua. Sen sijaan, että myönnettäisiin, että koko konsepti on perustojaan myöten mätä, hoetaan muun muassa seuraavia "totuuksia":

1) Mobiili internet toimisi kyllä, mutta päätelaitteiden ja verkkojen on vielä kehityttävä2) Mobiili internet toimisi kyllä, mutta sisällön kääntäminen www:stä on saatava automatisoitua3) Mobiili internet toimisi kyllä, mutta käyttäjät ovat tottuneet saamaan kaiken ilmaiseksi tavallisessa internetissä

Väitteet kaatuvat kuin korttitalo, jos niitä tarkastelee edes hetken verran. Ehkä konkreettisin esimerkki on Japanissa (ja pian ilmeisesti Euroopassa) erinomaisesti menestyvä iMode: sitä vastaan sotivat käytännössä kaikki samat "esteet", mutta sillä tehdään hyvää bisnestä.

Suuri ero on se, että iModessa lähdettiin kehittämään nimenomaan mobiililaitteille sopivaa palvelua eikä luomaan kutistettua internet-sekasikiötä. Toinen merkittävä ero on se, että iModessa keskitytään sovelluksiin ja palveluihin eikä halota hiuksia teknologisista hienouksista.

Päätelaitteet ja verkot ovat riittävän hyviä (ja ne paranevat vähintään lineaarisesti), jos palvelut suunnitellaan huolellisesti.

Www-sisällön suora kääntäminen mobiiliin käyttöön on osoitus miltei rikollisen laiskasta ajattelusta. Haluaisin nähdä sen verbaaliakrobaatin, joka selittää uskottavasti, miten suurille näytöille tarkoitettu, runsaalla grafiikalla ryyditetty sisältö voidaan automaattisesti kääntää toimivaksi erittäin pienissä, tekstipohjaisissa näytöissä, joita vielä käytetään täysin eri tavalla ja eri tarkoitukseen.

Käyttäjät maksavat palveluista kyllä, jos he kokevat saavansa niistä lisäarvoa ja ne helpottavat heidän elämäänsä. Jos "palvelut" ovat kuitenkin vain huonosti käännettyjä www-sivustoja (joiden käyttö on silkkaa tuskaa) tai sokerikuorrutettuja sms-viestejä, ei ole ihme, jos kukkaronnyörit eivät aukea kovin nopeasti.

Niskalaukaus ja ruumiinvalvojaiset

Käyttäjät ovat äänestäneet kukkarollaan eikä tilanne parane ilman radikaaleja muutoksia.

Nyt on korkea aika antaa nykyiselle mobiilille internetille armelias niskalaukaus, pitää kunnon irlantilaistyyliset ruumiinvalvojaiset, vetää pää täyteen hyvää mallasviskiä (suosittelen tynnyrivahvuista 10-vuotiasta Laphroaig?ia) ja päänsäryn kaikottua alkaa suunnitella mobiilisovelluksia puhtaalta pöydältä.

Mobiilipalveluille on selkeä tarve, nykytekniikka on riittävän hyvää ja käyttäjät maksavat kyllä, jos tarjonta helpottaa heidän elämäänsä.

Sovellukset on vain tehtävä oikein.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?