Britit innostuivat digi-tv:n sähköpostista

Britanniassa jo puolet kotitalouksista omistaa digi-tv:n vuonna 2005, mutta online-kaupankäynnissä televisio pysyy pc:n pikkuveljenä. Digi-tv:n palveluista sähköposti on yllättänyt suosiollaan.

25.7.2001 7:36

Jupiter MMXI:n laskujen mukaan Britanniassa seitsemän miljoonaa kotitaloutta katselee jo digi-tv:tä, ja vuonna 2005 joka toinen koti on siirtynyt digiaikaan.

Digi-tv:n tarjoamia vuorovaikutusmahdollisuuksista on Britanniassa testattu muun maussa tv-sarja Big Brotherin myötä. Kilpailuohjelman yleisöäänestyksessä joka toinen äänistä on jo annettu digi-tv:n palveluja hyödyntäen, Jupiter MMXI kertoo.

Kaikista digi-tv:n palveluista suosituimmaksi on noussut sähköposti. Tutkimusten mukaan joka viides digikoti käyttää sitä säännöllisesti. Jupiter MMXI:n analyytikko Daniel Stevensonin mielestä ilmiötä voi yllättävyydessään verrata tekstiviestin räjähdysmäiseen suosioon mobiilirintamalla.

Myös online-kaupan taholla digi-tv:n yleistymiseltä odotetaan suuria. Jupiter MMXI kuitenkin arvelee, että vaikka digi-tv:stä tulisikin kotitietokonetta suositumpi päätelaite, sähköisestä kaupankäynnistä sen osuus on pc-välitteiseen nettikauppaan verrattuna varsin vaatimaton.

Pc:n ja television ratkaiseva ero sähköisen kaupankäynnin volyymissa syntyy siitä, että kuluttajat tekevät digi-tv:n kautta tyypillisesti pienempiä ostoksia kuin nettiin kytketyltä tietokoneeltaan. Televisio taas on vahvimmillaan mainonnan ja sisältökaupan, kuten maksullisten kanavien tai pay-per-view -tyyppisten tilausratkaisujen saralla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?