Suomen pelibisnes kasvaa nopeasti – viime vuonna 150 uutta peliä

Suomessa on noin 300 pelialan yritystä. Näistä Supercell vie pelialaa vahvimmin eteenpäin.

Boom Beach on yksi Supercellin peleistä.

10.3.2016 9:24

Pelialan liikevaihto kasvoi viime vuonna 33 prosenttia, kertoo alan yhdistys Neogames Finland. Yhteenlaskettu liikevaihto kohosi 2,4 miljardiin euroon. Viennin osuus oli 95 prosenttia.

Neogamesin mukaan Suomen peliteollisuus on kasvanut Supercellin johdolla selvästi maailmanmarkkinaa nopeammin. Supercell arvioi maksaneensa viime vuonna yhteisöveroja Suomeen noin 176 miljoonan euron edestä.

Maailmanmarkkinoiden koko oli viime vuonna arviolta 84 miljardia euroa. Kasvua toissa vuodesta kertyi 9 prosenttia.

Viime vuonna julkaistiin Suomessa yli 150 uutta kaupallista peliä mobiililaitteille, pelikonsoleille, tietokoneille sekä uusina älykelloille ja virtuaalilaseille. Valtaosa toimialan liikevaihdosta ja voitoista tuli mobiilipeleistä.

Viime vuoden lopussa Suomessa toimi noin 290 pelialan yritystä. Markkinoille tuli 29 uutta yritystä.

Pelikehitys työllisti vuoden vaihteessa 2 700 ihmistä. Työllisyys kasvoi noin 200 ihmisellä Rovion suurista irtisanomisista huolimatta.

Neogames odottaa, että myös tästä vuodesta tulee hyvä. Uusista peleistä on jo julkaistu muun muassa Supercellin Clash Royale. Remedyn ja Housemarquen on määrä julkaista omat uutuutensa huhtikuussa.

Rovion koko illan animaatio Angry Birds Movie on tulossa levitykseen toukokuussa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?