Supercellille Kiinasta mojovat voitot ja fanaattisia faneja

Tarkkaan suunnitellut markkinointikampanjat vahvistivat peliyhtiö Supercellin kasvua viime vuonna.

Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen esittelee yhtiön tulosta keskiviikkona.

10.3.2016 8:13

Eturivin näyttelijöiden tähdittämät Youtube-videot, pelitapahtumat ja tunnetut mainoskasvot olivat reseptejä, joilla Supercellin pelejä tehtiin tunnetuksi eri puolilla maailmaa. Peliyhtiön liikevoitto ylsi viime vuonna 845 miljoonaan euroon edellisvuoden 514 miljoonasta. Liikevaihtoa kertyi 2,1 miljardia euroa.

Supercellin menestys valaa jälleen uskoa pelialaan hieman synkempien uutisten jälkeen. Vauhdikkaasti kasvanut Rovio on esimerkiksi vähentänyt voimakkaasti työntekijöidensä määrää.

Vuonna 2010 perustettu Supercell jatkoi viime vuonna laajentumistaan varsinkin Aasiassa. Yhtiö julkaisi Clash of Clans -pelinsä Kiinassa, jossa peli nousi ladatuimmaksi mobiilipeliksi. Iso saavutus yhtiölle oli myös sadan miljoonan päiväkäyttäjän rajan ylittyminen.

– Itse uskon, että Kiinasta tulee maailman isoin pelimarkkina ja on vain ajan kysymys koska, toimitusjohtaja Ilkka Paananen sanoi esitellessään viime vuoden tulosta.

Pelaajia vaikea ennustaa

OP:n seniorianalyytikko Hannu Rauhala uskoo, että syy Supercellin menestyksen takana on yksinkertaisesti sen hyvissä peleissä.

– Yhtiöllä on toimiva pelintekemisprosessi ja näkemys siitä, mikä on hyvä brändi, Rauhala sanoo.

Hän muistuttaa, että viihdebisneksessä kuluttajien mielenkiinnon kohteet voivat vaihdella nopeastikin. Peliyhtiöiden tulevaisuuden ennustaminen on hänen mukaansa hankalaa, koska pelien myynnin kehitystä on vaikeaa ennakoida.

Supercellin strategiana on keskittyä vain sellaisiin peleihin, jotka kiinnostavat vielä vuosienkin päästä. Yhtiöllä on neljä peliä: Clash of Clans, vastikään julkistettu Clash Royale, Boom Beach ja Hay Day.

Lopetettujen pelien joukkoon päätyivät viime vuonna Spooky Pop ja Smash Land.

– Ne ovat aina tosi tiukkoja paikkoja, mutta tiukat paikat ovat syy sille, että me olemme siellä missä nyt olemme, Paananen arvioi.

Klaanien sodan MM-kisat

Muiden peliyhtiöiden tapaan Supercell rakentaa peliensä ympärille vahvaa fanikulttuuria. Paanasen sanoin yhtiön neljä peliä eivät ole vain pelejä, vaan globaaleja ilmiöitä.

Supercell pyöritti viime vuonna markkinointia 450 miljoonan euron budjetilla pääosin San Franciscon, Soulin, Tokion ja Pekingin toimistoistaan käsin.

– Peleistä tulee ihmisiä nivova voima. Ihmiset puhuvat peleistä ja jopa tulevat fyysisiin tapahtumiin ympäri maailman, Paananen kuvaa.

Lokakuussa Helsingissä järjestettiin klaanien sodan MM-kisat, johon saapui pelaajia lähes 40 maasta. Miljoonat seurasivat tapahtumaa verkossa.

Clash of Clans -pelin turnauksessa voiton maailman parhaan klaanin tittelistä veivät lopulta kiinalaiset, jotka ottivat Paanasen mukaan kisan varsin tosissaan. Joukkue halusi itselleen muun muassa oman hiljaisen huoneen, jotta pelaajat pääsivät keskittymään ennen koitosta. Mukana matkassa heillä oli paitsi omia faneja, myös sponsorirahaa.

– Siinä oli todella huippu-urheilun tuntua siinä touhussa, Paananen sanoi ja kuvasi tunnelmaa huikeaksi.

Pelien ympärillä olevaa hypeä kuvaa se, että fanit järjestävät pelitapahtumia myös itse. Näin kävi viime vuonna esimerkiksi Filippiinien pääkaupungissa Manillassa, jossa järjestettyyn tapahtumaan osallistui tuhansia ihmisiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?