Digitoday

Näin käy kun jätät internetin valvomatta: Julkkiskokkikilpailu poiki kiljua, oikosulkuja ja perversioita

Julkaistu: , Päivitetty:

Ennakkomoderoimattomaan Arlan Somekokki-kilpailuun alkoi ilmestyä hyvinkin eksoottisia ruokareseptejä.
Meijeriyhtiö Arlan Somekokki-kilpailu ei mennyt aivan yhtiön suunnittelemalla tavalla. Arlan nettisivuilla järjestetyssä kilpailussa kootaan ruokareseptejä, joista valitaan parhaat finaaliin tosi-tv:stä tutussa hengessä.

Kilpailun kasvoina ja "tiiminvetäjinä" toimivat Tuomas Enbuske, Arman Alizad sekä Lotta Backlund.

Reseptien lähettäminen Arlan verkkosivuilla tapahtui kuitenkin ilman ennakkomoderointia. Näin ollen sivuille sai lähetettyä käytännössä mitä tahansa.

Ja jos joku on internetissä mahdollista, se harvemmin jättää toteutumatta.

Maanantaiaamuna Arlan sivuille oli noussut suosituimpina ohjeina muun muassa chilijuustokiljua, punakärpässienikastiketta, mikromeetvurstia, teekkarireseptin mukainen hengenvaarallinen Ohmimakkara eli Oikosulkumakkara (valmistetaan johtamalla sähköä lenkkimakkaran läpi), amfetamiinia sisältävä Juustoherkku sekä Bukkake-niminen resepti.

Bukkake on Japanista peräisin oleva seksuaalinen ryhmäaktiviteetti, jota pidetään yleensä perversiona.

Yksi "resepteistä", Arlan somesoppa, parodioi itse Somekokki-kilpailua:

Ainesosat:
Apetina pala 200 g
1 moderoimaton some-reseptikilpailu
Valmistusohje:
Anna ihmisten vapaasti kirjoitella Arlan nettisivuille
Ja soppa on valmis

Eksoottisimmat reseptit on sittemmin poistettu.

Arlan digitaalisesta viestinnästä vastaavan Ulla Jonesin mukaan kampanjan ennakkomoderoinnin väliin jättäminen oli tietoinen ratkaisu.

 

Totta kai se herätti keskustelua.


– Pääpiirteiltään Somekokki-kilpailu on ollut meille menestys. Tiedostamme, että tämä on netin toinen puoli, tälläistä tapahtuu, mutta emme halua trollien estää meitä tekemästä kivoja juttuja, Jones toteaa.

Kampanja päättyi tänä viikonloppuna, ja suurin osa häiriköinnistä tehtiin juuri ennen kilpailun päättymistä. Jones myöntää, että asiasta keskusteltiin maanantaina aamupalaverissa.

– Totta kai se herätti keskustelua. Mutta se sijaan että kauhistelisimme ja lopettaisimme, haluamme tehdä kampanjoita, jotka saavat ihmiset liikkeelle Jones toteaa.

Jones kehuu kampanjan nettohyötyä positiiviseksi ja sanoo sen pokineen paljon hyviä reseptejä.

Kilpailu on nyt vaiheessa, jossa uusia ehdotuksia ei enää oteta vastaan. Seuraavaksi vuorossa on finalistien valinta. Yhtiön nettisivut toteavatkin: "Pysy kuulolla kilpailun spektaakkelimaista loppuhuipennusta varten."

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt