Digitoday

VR:n uudet verkkosivut saivat synninpäästön

Julkaistu:

Käytettävyyssuunnittelija Aapo Puskala murskasi VR:n kolme vuotta sitten uusimat verkkosivut omasta aloitteestaan tekemällä käytettävyysraportillaan. IS pyysi Puskalalta kommentit VR:n uudesta sivu-uudistuksesta.
VR:n uusi verkkosivustonsa hiljattain. Uusi sivusto on suunniteltu mukautumaan ketterästi erilaisille ja erikokoisille laitteille.

Kun VR julkaisi edellisen sivustonsa vuonna 2011, käytettävyysasiantuntija Aapo Puskala toimitti junayhtiölle pyytämättä käytettävyysraportin. Murska-arvion mukaan VR:n silloisilta sivuilta löytyi peräti 22 kriittistä ongelmaa sekä näiden lisäksi 47 muuta merkittävää ongelmaa.

Asiasta kirjoitti tuolloin muun muassa It-viikko.

IS kysyi Puskalalta, mitä mieltä käytettävyysasiantuntija on uusista sivuista.

Puskala pitää uudistuksia loistavana ja antaa niille arvosanaksi yhdeksikön, eli kiitettävän.

– Se minua vain kummastuttaa, että miksei sitä alun perin tehty näin. Kun ongelmien toteaminen oli helppoa, ja se edellinen lippukauppa toimi vielä silloin ihan OK, Puskala huomauttaa.

Merkittävimmät parannukset Puskalan mukaan ovat selkeä ja hyvin sijoitettu matkahakulomake, ostoprosessin virtaviivaistaminen, lisätietolinkkien fiksu sijoittaminen, onnistunut puutteellisten tietojen antamisen korostaminen sekä hyvät lisäpalvelusuositukset.

Silti vielä parannettavaa


Aivan ongelmaton sivu ei ole silti edelleenkään. Paikan valinta on Puskalan mukaan yhä turhan hankalaa.

– Tässä ei ole muutoksia aikaisempaan. Painikkeiden väri ja sijoittelu on epäjohdonmukaista, virhe- ja muut ilmoitukset ovat epäselviä, ja paikan vaihtaminen hankalaa ja virhealtista, Puskala sanoo.

 

Jos laittaa lähtöajaksi klo 10.00, verkkokauppa ei tarjoa 09.58 lähtevää junaa, vaan ainoastaan 10.58.



Lisäksi Puskala huomauttaa sivuston lomakkeiden olevan keskenään epäjohdonmukaisia. Lisäksi kauppa ei ymmärrä asiakkaan tarpeita riittävän hyvin.

– Jos laittaa lähtöajaksi klo 10.00, verkkokauppa ei tarjoa 09.58 lähtevää junaa, vaan ainoastaan 10.58, Puskala selittää.

Muita puutteita ovat mahdottomuus varata bussimatkaa matkan osaksi. Puskala pitää puutteena myös sitä, että verkkokauppa ei ole edelleenkään auki vuorokauden ympäri. Joskin nyt katkos kestää vain 2,5 tuntia välillä 1:30–4:00.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt