Digitoday

World of Tanks –olympialaiset haastavat miettimään elektronisen urheilun tilaa

Julkaistu:

Elektroninen urheilu
Voiko panssarivaunuilla urheilla? Kyllä voi, jos kilpailulliset pelitkin lasketaan urheiluksi.

Nettipelattavan World of Tanks –panssaripelin MM-finaali näet järjestettiin äskettäin Puolassa. Voittajajoukkue palasi kotiinsa 110 000 dollarin palkintopotin kera, mutta näyttävän peliviihteen lomassa kolmipäiväinen turnaus herätti mietteitä myös kilpailullisten pelien nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.
 

 

Elektroninen urheilu, eSports, on tehnyt tuloaan jo yli vuosikymmenen ajan. Sen läpimurrosta on puhuttu vuodesta toiseen, ja sekä tietokone- että videopelien ammattimainen pelaaminen onkin suosittua muutamissa maissa. Yleisesti ottaen kilpapelaaminen on kuitenkin yhä marginaalinen ilmiö, erityisesti Suomessa.

Suomessa on vain muutama eSports-ammattilainen, joka tienaa elantonsa kilpapelaamisella. Hekin pelaavat kansainvälisissä joukkueissa.
 

 

Kilpapelaamista ei käsitellä aktiivisesti valtamediassa, eikä välttämättä usein pelilehdistössäkään. Suomen elektronisen urheilun liitto on tehnyt pohjatyötä lajin puolesta, mutta niin kauan kuin ottelut ja tapahtumat pysyvät valtavirran näkymättömissä, ei edistymistä liene luvassa.

Tämä näkymättömyys on erikoista siksikin, että pelaaminen on kuitenkin valtavan suosittua. Esimerkiksi Suomen suurimpaan tietokonefestivaali Assembly Summeriin osallistuu vuosittain 5 000-6 000 henkilöä, ja talviseen pelkästään pelaamiseen keskittyneeseen Assembly Winteriin muutama tuhat. Assemblyjen peliturnaukset ovat Suomen suurimpia ja niissä on viime vuosina noin 20 - 25 000 dollarin palkintoja. Vajaan vuoden kestäneeseen Wargaming.
 


Net League –liigaan puolestaan osallistui maailmanlaajuisesti yli 40 000 joukkuetta, joista jokaisessa on vähintään seitsemän pelaajaa.

 

Wargamingin panssarivaunusodinnan finaali ei kuitenkaan jäänyt huomaamatta ainakaan varsovalaisilta. Turnaus järjestettiin maan suurimmassa elokuvateatterissa ja järjestäjät heijastivat turnauksen tunnusgrafiikat kaupungin tunnetuimman maamerkin, Stalinin rakennuttaman kulttuuripalatsin, kylkeen. Ympäri maailmaa saapuneet 14 joukkuetta kisasivat yleisön edessä parhaimmillaan viimeistä penkkiään myöten täyttyneessä teatterissa.

Voiton vei lopulta Na'Vi-joukkue, Virtus.Pron ja The RED Rush: Unityn jäädessä 2. ja 3. sijalle. Turnauksen suuri yllättäjä ja asenteellaan piristävä poikkeus oli filippiiniläinen PVP Superfriends, jonka neljäs sija yllätti kaikki, aina tuomareita ja kommentaattoreita myöten.

Yhteensä turnauksen finaalissa jaettiin 300 000 dollarin palkinnot.
 

 

Turnaus itsessään eteni esimerkillisesti ja finaali taisteltiin eurooppalais-venäläis-ukrainalaisten joukkueiden välillä. Ottelut kuitenkin herättivät myös keskustelua kilpapelaamisen nykytilasta ja tulevaisuudesta, sillä vaikka panssariturnajaisia oli seuraamassa myös naisia ja perheitä, oli ehdoton valtaosa yleisöä noin 20-35-vuotiaita miehiä. Vaikka videopelien pelaaminen onkin tasa-arvoistunut valtavasti, niin elektroninen urheilu on yhä lähes sataprosenttisesti nuorten miesten harrastus. Sen ja ylipäätään kilpapelaamisen hiomisessa yleisöystävällisemmäksi lajiksi riittää vielä tekemistä, vaikka kasvavat palkintopotit  herättävätkin suuressa yleisössä ainakin orastavaa kiinnostusta.

IS TV:n videoraportissa lisää raporttia World of Tanks –finaalista sekä elektronisen urheilun nykytilasta!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt