Näin saat rahat takaisin lasten peliostoksista

Julkaistu:

Alaikäisten iPhone-peliostoksilla tekemistä jättilaskuista kannattaa valittaa ensimmäisenä Applelle, neuvoo Katri Väänänen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. KKV:n tietoon on tullut jopa tuhansien eurojen ostoksia.
Ilmaiseksi älypuhelimiin ladattavsta peleistä tulleet laskut ovat yllättäneet useat suomalaisvanhemmat.

Esimerkiksi suomalaisen Supercellin Clash of Clans -peleissä käytetään niin sanottua free-to-play -mallia, jossa pelin voi ladata ilmaiseksi, mutta sen sisällä on mahdollista ostaa erilaisia etuja, jos peli on liitetty iTunes-asiakastiliin, jossa on luottokorttitiedot.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on saatu ilmoituksia alaikäisten tekemistä useiden satojen eurojen ostoksista.

– On ollut parin tonnin laskuja, mutta isoimmat ovat tyypillisesti satoja euroja, kertoo viraston lakimies Katri Väänänen.

Väänäsen mukaan viranomaisille näkyy vain jäävuoren huippu.

– Kun meihin otetaan yhteyttä, niin lasku on ollut aika iso, joistakin kympeistä ei viranomaisille valiteta. Olemme kuitenkin huomanneet, että ihmiset keskustelevat näistä pelilaskuista netin keskustelupalstoilla.

Esimerkiksi Iltalehden uutisoima alaikäisen tekemä 7000 euron pelilasku on Väänäsen mukaan selvästi poikkeuksellisen suuri. Varsinaista valitusten tulvaa ei Kilpailu- ja kuluttajavirastolle laskuista kuitenkaan ole tullut.

"Riski on palveluntarjoajalla"

Väänäsen mukaan alaikäiset saavat lähtökohtaisesti tehdä vain vähäisiä ostoksia.

– Kun on lapsille ilmaisena markkinoitu peli, jossa kertaostos voi olla jopa 90 euroa, ja alaikäinen tekee ostoksia vanhempien tietämättä, niin meidän näkemyksemme mukaan riski on palvelun tarjoajalla, Väänänen sanoo.

– Lapset eivät pelin tiimellyksessä välttämättä ymmärrä, että siellä voi tehdä niin isoja ostoksia.

Väänäsen mukaan alaikäisten tekemistä vahinko-ostoksista iTunes-kaupassa onkin reklamoitava Applelle, jolla on ensisijainen vastuu.

Applella on jo Yhdysvalloissa käynnissä laajamittaisempi hanke, jonka perusteella alaikaäisten tekemiä ostoksia hyvitetään. Väänäsen mukaan myös suomalaiset kuluttajat ovat onnistuneet saamaan korvauksia alaikäisten vahingossa tekemistä ostoksista.

Asia on nostettu esiin myös EU-tasolla. EU:n kuluttajaviranomaiset, Apple, Google ja Euroopan peliyrittäjiä edustava ISFE-liitto neuvottelivat helmikuun lopulla mobiilipelien ongelmista.

Viranomaisten mukaan mainoksissa ei saa antaa mielikuvaa siitä, että peli on ilmainen, jos pelaamisesta todellisuudessa kuitenkin joutuu maksamaan. Peleissä ei myöskään saisi houkutella kannustaa lapsia ostamaan tuotteita.

Esimerkiksi Clash of Clans -pelin latauksen yhteyteen on lisätty varoituksia pelin sisäisistä ostoksista.

Yhdysvaltaisia yrityksiä on vaikeampi saada vastuuseen


Eurooppalaiset kuluttajat ovat kuitenkin turvattomampia yhdysvaltalaisten kuin eurooppalaisten yritysten edessä. Suomalaiset voivat valittaa eurooppalaisten yritysten ylilyönneistä Euroopan kuluttajakeskukseen.

Jos taas yhdysvaltalainen yritys ei taivu hyvittämään laskua reklamaation jälkeen, voi asian riitauttaa Kuluttajariitalautakunnan kautta.

– Kun näitä palveluja markkinoidaan suomen kielellä, niin tilannetta voidaan arvioida Suomen lainsäädännön nojalla, Väänänen sanoo.

Kuluttajariitalautakunnalla ei kuitenkaan vielä ole ollut käsittelyssä yhtään alaikäisten puhelimella tekemiin sovellusostoksiin liittyvää tapausta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt